bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۴ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱
تفاوت در رفتار و گفتار امریکایی‌ها در قبال ایران؛
ابوعلی زرین‌قلم: تابستان، آخرین باری بود که نمایندگان ایران و امریکا در وین گرد هم آمدند تا در مورد نقاط اختلافی صحبت کنند و در این مدت پیام‌های میان طرفین رد‌وبدل شد و ایران با اصرار بر چند خواسته مهم که نیاز آینده بود و امریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی تلاش داشتند

ابوعلی زرین‌قلم

تابستان، آخرین باری بود که نمایندگان ایران و امریکا در وین گرد هم آمدند تا در مورد نقاط اختلافی صحبت کنند و در این مدت پیام‌های میان طرفین رد‌وبدل شد و ایران با اصرار بر چند خواسته مهم که نیاز آینده بود و امریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی تلاش داشتند آن را همچنان باز نگه دارند، حاضر به امضای توافق به هر قیمتی نشد. در طول هفته‌های گذشته مقامات مختلف امریکایی بارها بر نداشتن هیچ عجله‌ای برای امضای توافق هسته‌ای با کشورمان گفته و بر آن تاکید کردند، آن‌ها حتی در این زمینه پا را فراتر گذاشته و مدعی شدند که این ایران است که تمایلی به توافق ندارد.

اما بازی رسانه‌ای و تبلیغاتی آن‌ها در طول یک سال گذشته هیچ تاثیری بر سیاست کلی ایران نداشته و در تهران، مسوولان بدون توجه به صحبت‌ها و جنگ روانی و رسانه‌ای طرف‌های غربی مذاکره و توافق را به یک اولویت درجه دوم در سیاست خارجی تبدیل کرده‌اند. این مساله بیشتر باعث عصبانیت امریکایی‌ها شده و آن‌ها متوجه شده‌اند که با پیشروی ایران در پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دست تهران برای بازی کردن در حوزه‌های مورد نفوذ امریکا روز به‌روز بیشتر می‌گردد و این چیزی نیست که دلخواه آن‌ها باشد.

با این حال نگاهی به صحبت‌های وزیر امور خارجه نشان می‌دهد که مانند همیشه موضع غربی‌ها در مذاکرات با رفتار آن‌ها در حوزه رسانه‌ای و تبلیغاتی بسیار متفاوت است و ایران با درک این تفاوت و بازی منافقانه، دنبال منافع خود است. خطوط قرمز ایران در این زمینه مشخص است و امریکایی‌ها و به‌ویژه اروپایی‌ها نیز این مساله را می‌دانند. آن‌ها از اینکه موفق نشدند با بازی با کلمات و جملات یک توافق چند بعدی و قابل تفسیر را به ایران قالب کنند به‌شدت به‌هم ریخته‌اند و این مساله را می‌شود در خلال موضع‌گیری‌ آن‌ها دید.

در همین حال حسین امیر عبداللهیان در جریان سفر به ارمنستان در جمع خبرنگاران در خصوص تناقضات رفتاری و عملی ایالات متحده در زمینه گفت‌وگوهای مربوط به رفع تحریم‌ها اعلام کرد: امریکایی‌ها گفتارشان با رفتارشان متناقض است. سه روز پیش پیامی بین ما و طرف امریکایی منتقل شد و ما پیامی را از امریکا دریافت کردیم، امریکایی‌ها حتی در پیام‌هایشان تعجیل دارند در اینکه هر چه زودتر به نقطه تفاهم برسیم.

به گفت وی، ما به صراحت اعلام کردیم که باید موارد اتهامی که آژانس در حوزه هسته‌ای متوجه ایران کرده حل‌وفصل شود. حاضر نیستیم توافقی انجام دهیم و بعد مثل یک استخوان لای زخم مانده دائما آژانس بخواهد از مسیر سیاسی فشارهایی را متوجه ایران کند. امریکایی‌ها ضمن اینکه تبادل پیامشان با ما ادامه دارد، اما تلاش می‌کنند بر مسائلی که در روزهای گذشته در ایران جریان داشت، بدمند و فکر می‌کنم آن‌ها می‌خواهند اعمال فشار سیاسی و روانی کنند و بتوانند در مذاکرات امتیاز بگیرند، اما ما هیچ امتیازی به طرف امریکایی نخواهیم داد و در چارچوب منطق و توافقی که ایران خطوط قرمزش رعایت شود، حرکت می‌کنیم، اما در عین حال هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد.

امیرعبداللهیان یادآور شد: ارزیابی ما از پیام‌های طرف امریکایی در روزهای اخیر این است که توافق نه‌تنها اولویت امریکایی‌ها هست بلکه برای آن شتاب هم دارند، اما آن‌ها برای مصرف داخلی خود و تحریک عوامل داخل ایران در مواضع خود به‌گونه دیگری سخن می‌گویند که این هم از تعارضات رفتاری طرف امریکایی است.

وزیر امور خارجه همچنین در دیدار با ایرانی‌های مقیم ارمنستان با اشاره به تناقضات رفتاری مقامات امریکا در قبال ایران گفت: ما در موضوعاتی اتفاق نظر داریم و مشکلات داخلی آن‌ها را درک می‌کنیم، اما اجازه نمی‌دهیم آن‌ها با برخی از پیام‌ها به آشوب و اغتشاشات در ایران دامن زنند و همزمان خواستار مذاکرات با ایران نیز باشند. رفتار دوگانه امریکا، جدید نیست اما تاریخ مصرف رفتار دوگانه و پاردوکسی مال گذشته است. این مساله ما را در رعایت خطوط قرمز جدی‌تر می‌کند تا از یک روزنه دوبار گزیده نشویم.

به گفته وی، به نقطه خوبی رسیدیم، اکنون مذاکرات و توافقات و مسیر ریل‌گذاری‌شده در جایگاه و مسیر خود قرار دارد. پس از سفر به نیویورک و استقرار راب مالی و باقری، پیام‌ها به‌واسطه کشور ثالت اروپایی منتقل شد و برای نشانه حسن‌نیت، یک زندانی امریکایی با جرم محسوس جاسوسی را آزاد کردیم و از طریق عمان تحویل دادیم. امروز افکار عمومی نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق هستند، اینکه امروز یک مقام وزارت خارجه به ایران بگوید که نگران توافق است، اما در ژست رسانه‌ای اعلام کند که مذاکرات اولویت اول ما نیست، قابل قبول نیست و این رفتار امریکا، ریاکارانه است. دولت رئیسی و وزارت خارجه برای توافق خوب به‌دنبال مذاکره هستیم.

وزیر امور خارجه همچنین در خصوص دیدار خود با مقام‌های ارمنستان گفت: در دیدار با پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و گفت‌وگو با سایر مقامات ارمنستان تاکید داریم که مناقشات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید پایان داده شود و تمامیت ارضی دو کشور مورد توجه قرار بگیرد. ما به صراحت حساسیت جدی خود در هرگونه تغییر ژئوپولتیک در منطقه و تغییر مرز‌ها را به همه طرف‌ها در منطقه اعلام کردیم. در موضوع مسیر ترانزیتی ایران و ارمنستان در چارچوب کریدور شمال‌-جنوب گفت‌وگو‌های بسیار خوبی را با مقامات ارمنستان داشتیم و معتقدیم تقویت مسیر ترانزیتی ارمنستان می‌تواند به مجموعه کریدور‌های شمال و جنوب که وجود دارد کمک کند. ترانزیت امروز یک موضوع جدی برای افزایش حجم تبادل تجاری بین کشورهاست.


برچسب ها: سیاست
نام:
ایمیل:
* نظر: