bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۰۱۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱
با گسترش لایه‌های پدافندی کشور و عقب‌راندن دشمن؛
بامداد جنوب: در طول روزهای گذشته خبرهای متعددی در مورد قدرت پدافندی کشور و دستیبابی به اهداف دوردست منتشر شده است. این اهداف در حالی برای کشور قابل دسترس شده‌اند

بامداد جنوب: در طول روزهای گذشته خبرهای متعددی در مورد قدرت پدافندی کشور و دستیبابی به اهداف دوردست منتشر شده است. این اهداف در حالی برای کشور قابل دسترس شده‌اند که تا همین یک دهه پیش در حوزه پدافند مشکلات بسیار زیادی در کشور بود، اما امروز دانش بومی و قدرت علمی کشور باعث‌شده تا مرزهای این حوزه یکی پس از دیگری شکافته شده و ما شاهد دسترسی به افق‌های چندصد کیلومتری باشیم.

روز گذشته آیین شکرگزاری ارتقای سامانه بومی پدافند هوایی باور ۳۷۳ که با حضور فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح در دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) برگزار شد. سخنران اصلی این مراسم فرماندهی کل ارتش بود. سرلشکر موسوی با اشاره به رونمایی از سامانه ارتقایافته و دورایستای باور ۳۷۳ گفت: این دستاورد بزرگ، توانایی (هدف قرار دادن پهپاد در ۳۰۴ کیلومتری توسط سامانه باور ۳۷۳) را به همه شما و همه کسانی که در خلق آن سهم دارند، از جمله صنایع دفاعی، نیروی پدافند هوایی ارتش، شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط و دانشگاه‌های پشتیبان تبریک عرض می‌کنم.

وی درباره این دستاورد افزود: عظمت این کار بزرگ یکی از این جهت است که مجموعه‌ای از دانش و فناوری‌های گوناگون، به روز و پیچیده است که یکی دو کشور بیشتر به آن دست پیدا نکرده‌اند و دیگر اینکه، این اتفاق مبارک، در تحریم و محدودیت کامل و فقط با فکر و دانش و به دست جوانان این مرزوبوم به نتیجه رسیده است، در حالی که سایر کشورها هیچ تحریم و محدودیتی هم ندارند، هنوز به آن دست پیدا نکرده‌اند. متاسفانه امپراطوری رسانه‌ای نظام سلطه نمی‌گذارد این پیشرفت‌ها و ده‌ها موفقیت مثل آن که در سایه نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته است، شیرینی خود را به ملت و به جهان نشان دهد.

به گفته وی، امپراطوری رسانه‌ای، تلخی‌ها را بارها بزرگنمایی می‌کند و بلکه اصلا به دروغ، می‌سازد و با ترفندهای شیطانی با جنگ شناختی روی ادارک مخاطب تاثیر منفی می‌گذارد تا مخاطب شیرینی‌ها، موفقیت‌ها و امیدها را نبیند و نشنود و با پاشیدن بذر نا امیدی و یاس و تلخی‌ها و مشکلات، کام مردم را دائم تلخ می‌کند.

چیزی شبیه معجزه

در این مراسم همچنین فرمانده نیروی پدافند ارتش با برشمردن تاریخچه‌ای از پدافند دوربرد کشور گفت: قرارداد خرید سامانه اس۳۰۰ در سال ۲۰۰۴ منعقد شد و طبق آن، مقرر شد که این سامانه در سال ۲۰۰۹ به جمهوری اسلامی ایران تحویل شود.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به مراحل ارتقای ساخت سامانه باور ۳۷۳ تصریح کرد: در ۱۲تیر سال ۱۳۹۹ یعنی حدودا یک سال‌ونیم بعد از شلیک موفق در فاصله ۱۵۰ کیلومتری انجام شد. در رزمایشی که در همان سال برگزار شد، شلیک موفق طی یک سناریوی سخت عملیاتی در فاصله ۱۵۲ کیلومتر انهدام صورت گرفت. آیا این فاصله کفایت پدافند هوایی را می‌کند؟ خیر.

وی افزود: جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد و من چندین‌بار با امیر حاتمی، وزیر محترم وقت دفاع در این باره گفت‌وگو کردم. امیر حاتمی از این کار بسیار استقبال کرد و همواره به من می‌گفت که ادامه بدهید و موفق خواهید شد. طی ۱۶ ماه کار سنگین علمی مقرر کردیم که مطالبه نظام و نیرو این است که بتوانیم این برد را به بالای ۳۰۰ کیلومتر ارتقا بدهیم.

امیر صباحی‌فرد با بیان اینکه کشورهای سازنده چنین سامانه‌هایی برخی اوقات تا ۲۰ سال زمان نیاز دارند تا یک سامانه را تولید کنند، آن هم نه در برد ۳۰۰ کیلومتر، خاطرنشان کرد: پروژه باور ۳۷۳ از سال ۹۲ آغاز شده است. کارهای اصلی از ۱۳۹۷ شروع شده و طی ۱۶ ماه از آخرین شلیک در رزمایش تا چند روز قبل که شلیک موفق ۳۰۴ کیلومتری داشته است، بیش از ۱۶ ماه طول نکشیده است. این جزء افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ثمره کار مشترک جهادی مابین وزارت دفاع و نیروی پدافند هوایی ارتش است.

به گفته وی، ما ابتدا وقتی که به این جمع‌بندی رسیدیم که می‌توانیم شلیک بالای ۳۰۰ کیلومتر را انجام بدهیم، وارد سایر بحث‌ها شدیم. نظیر اینکه سامانه در کجا مستقر شده، از کجا شلیک کند و یگان پهپادی تاکتیکی در کدام نقطه مستقر شود. پس از بررسی نقاط مختلف به این جمع‌بندی رسیدیم که سمنان، بهترین محل برای استقرار سامانه باور ۳۷۳ و شهرستان فردوس در خراسان جنوبی نیز بهترین محل برای استقرار یگان پهپادی است. فاصله بین این دونقطه حدود ۴۵۰ کیلومتر است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به نحوه استقرار دو سامانه باور ۳۷۳ و یگان پهپادی در جریان تست ارتقای برد سامانه باور ۳۷۳ تصریح کرد: ما برای شلیک باید به‌طور کامل از زمین اطمینان حاصل می‌کردیم تا اگر یک خطای محاسباتی رخ داد، موشک در کدام نقطه فرود خواهد آمد. نیروهای پدافند هوایی ارتش همه این مسیر را به‌صورت زمینی طی کردند تا به اطمینان قلبی رسیدند که آنچه سر راه قرار دارد توسط عزیزان فراجا در روز قرق برداشته شود.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به مراحل تست جدید سامانه باور ۳۷۳ برای ارتقای برد این سامانه خاطرنشان کرد: نقطه کشف اولیه در ۴۳۳ کیلومتر و ۴۳ هزار پا و سرعت پهپاد ۷۳۶ کیلومتر بود. برای اینکه پهپاد بتواند اوج گرفته و به ارتفاع ۴۳ هزار پا برسد، مجبور شدیم پس از پرواز حرکت اوربیت یا چرخش را انجام داده و بتواند پس از اوج به ارتفاع ۴۳ هزار پا، دست پیدا کند تا در خط اصلی قرار بگیرد. این اتفاق رخ داد و در ۴۳ هزار پا وارد مدار اولیه شد. لاک(قفل) اولیه در فاصله ۴۰۲ کیلومتری بر روی پهپاد کرار با موتور طلوع ۵ با سقف پرواز ۴۳ هزار پا و سرعت ۷۳۰ کیلومتری انجام شد. لاک(قفل) پایدار در فاصله ۳۷۶ کیلومتری و سقف پرواز ۴۳ هزار پا انجام شد. پس از این، شلیک موشک در فاصله ۳۵۲ کیلومتری رخ داد و در نهایت پهپاد هدف در فاصله ۳۰۴ کیلومتری منهدم شد.

امیر صباحی‌فرد گفت: خداوند سبحان را بابت این موفقیت شاکر و سپاسگزار هستیم. ما این کار مهم را با نام مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) شروع کردیم و موفقیت این پروژه را مدیون عنایت خداوند متعال و یاری حضرت فاطمه زهرا(س) هستیم.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در ادامه با اشاره به دلایل ارتقای سامانه باور ۳۷۳ تصریح کرد: یکی از دلایل این کار اجرای توسط وزارت دفاع و نیروی پدافند هوایی ارتش، اجرای فرامین فرمانده کل قوا در عدم توقف و حرکت رو به جلو بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: