bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
شکوری‌راد:
وقتی اصلاح طلب ها به یک لیست مشترک رسیدند، رهبر اصلاحات پیامی داد که خیلی خوب در جامعه شنیده شد. اگر اصلاح طلب ها نمی توانستند به یک انسجام برسند آن پیام به این میزان تاثیر گذار نمی شد./این پیروزی از دل همه ی موانع بدست آمد. یکی از نکاتی که کلاس این انتخابات را بالا برد لیستی رای دادن مردم بود.
بامداد24 به نقل از ایسنا،مرداد ماه سال 1394 علی شکوری‌راد به عنوان نخستین دبیرکل حزب اتحاد ملت انتخاب شد. کمتر از چند ماه پس از کسب این سمت به عضوی تاثیرگذار در شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلب‌ها تبدیل شد.

این نماینده سابق مجلس (دوره ششم)، با اتکا به تجربه‌های سیاسی خود مسئولیت تبلیغات ستاد تهران اصلاح‌طلبان در دوران رقابت انتخاباتی برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را بر عهده گرفت.

یک ماه بعد از انتخابات هفتم اسفند ماه که به پیروزی اصلاح‌طلبان دراین انتخابات منجر شد، دبیرکل حزب اتحاد ملت در شرح استراتژی اصلاح‌طلبان در مواجهه با تهدیدها و فرصت‌های تبلیغات انتخاباتی، فضای مجازی بویژه شبکه اجتماعی تلگرام را در ثمر بخش بودن فعالیت اصلح طلبان تاثیرگذار دانست و یادآورشد: رقیب اصلاحات در دور دوم از امکانات سخت افزاری بهره می‌برد در حالی که اصلاح طلبان تنها ابزارشان نرم افزاری است.

علی شکوری راد در گفت‌وگو با ایسنا، در ابتدا با اشاره به پیروزی لیست امید در انتخابات مجلس دهم گفت: تعبیری که رئیس دولت اصلاحات در مورد انتخابات هفت اسفند داشتند تعبیری درست است، ایشان گفتند مشارکت و رأی مردم در انتخابات هفت اسفند کاری کارستان بود.من فکر می‌کنم که ریشه پیروزی در این انتخابات در تجربه و روشی بود که در انتخابات 92 بدست آمد.

وی ادامه داد: نتیجه انتخابات هفت اسفند از رفتاری که آقای هاشمی در انتخابات 92 از خودش نشان داد تاثیر گرفته بود، در آن انتخابات و در شرایطی که همه ناامید بودند و همه فکر می‌کردند از بین نامزدهای باقی مانده معرفی فردی که به خاطرش مردم به پای صندوق رای بیایند، مشکل است؛ ثبت نام آقای هاشمی در آخرین لحظات، ناگهان موج امید را ایجاد کرد.

شکوری‌راد یادآور شد: موج این امید جدید در بین همه اقشار جامعه حرکت کرد. این موج تا زمانی که آقای هاشمی رد صلاحیت شد، ادامه داشت، ولی پس از آن دوباره موج ناامیدی برخاست. در این میان نحوه برخورد آقای هاشمی با موضوع رد صلاحیتشان جامعه را به خود آورد، مردم دیدند که ایشان واکنش تندی در برابر ردصلاحیتش نشان ندادند و خویشتن دارانه برخورد کردند. از این رو بود که توجه افکار عمومی به سمت دو کاندیدای باقی مانده که یکی نزدیک به ایشان و دیگری نزدیک به رئیس دولت اصلاحات بود جلب شد.

ائتلاف عارف و روحانی خواستی مردمی بود

وی همچنین یادآورشد: مردم می‌دانستند که اگر بخواهد تحولی پیش بیاید باید یکی از آن دو در صحنه بماند؛ بنابراین وقتی این دو نامزد به سفر تبلیغاتی می‌رفتند با خواست مردمی "ائتلاف" رو به رو می‌شدند. درواقع ائتلاف آن‌ها خواست مردم بود. پدیده دیگر در آن انتخابات این بود که حاشیه‌نشین‌های سیاست سیاستمداران را به حضور فرا می‌خواندند؛ چراکه امید در شهرهای کوچک بیش از شهرهای بزرگ بود و جوانان هم نسبت به بزرگسالان امیدوارتر بودند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی خاطرنشان کرد: در یک سو جوانانی که عمرشان را در دوران احمدی‌نژاد تباه شد، می‌خواستند به هر نحو شده آن شرایط را تغییر دهند و از سوی دیگر عملکرد هوشمندانه آقای هاشمی و رهبر اصلاحات بود و همین‌ها بود که منشاء حرکت و پیروزی خرداد 92 شد. پس از تصمیم شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در حمایت از آقای روحانی، آقای عارف به درخواست رئیس دولت اصلاحات انصراف داد و آقای روحانی هم که توانسته بود در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش توجه مردم را جلب کند، انتخاب شد.

برجام زمینه خوبی برای پیروزی در انتخابات هفت اسفند ایجاد کرد

وی با بیان این‌که «هم برای رهبران سیاسی اصلاح‌طلب و هم برای توده مردم نتیجه انتخابات سال 92 خوشایند بوده است» گفت: خوشبختانه عملکرد آقای روحانی در این سه سال به این امید افزوده است و مردم نتیجه رآی خود را دیدند در ادامه هم این مسئله با به فرجام رسیدن برجام عینیت پیدا کرد و زمینه خوبی برای انتخابات هفت اسفند فراهم کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه ابراز عقیده کرد: زمانی که صحنه امضا تفاهم نامه‌ها و حجم تعهدات متقابل بین ایران و فرانسه در حضور روسای جمهور دو کشور را از تلویزیون دیدم می‌دانستم که تاثیر این اتفاق و تعامل با کشوری اروپایی در شرایطی که رئیس‌جمهور قبلی حتی یک سفر اروپایی هم نتوانسته بود برود؛ در توده مردم زیاد خواهد بود.

وی ادامه داد: این بسترها مهیا بود، ولی از طرف دیگر رقبا همه تلاششان را کرده بودند که انتخابات هفت اسفند مثل انتخابات سال 92 نشود. جلوی سخنرانی‌ها را می‌گرفتند، دانشگاه‌ها را از دور انتخابات خارج کردند، اجتماعات سیاسی و سخنرانی‌های اصلاح‌طلبان را منتفی می‌کردند و آقای خاتمی را هم که از سال قبل ممنوع‌التصویر کرده بودند. آن‌ها می‌خواستند همه روزنه‌های امید را به روی مردم ببندند.

شکوری‌راد با اشاره به تلاش جریان اصلاحات برای حضور در فضای انتخابات اظهار کرد: جریان اصلاح‌طلب با ثبت‌نام گسترده در انتخابات، بدنبال حفظ امید در جامعه برای شرکت در انتخابات بود. ثبت نام گسترده 12000 نفر برای کاندیداتوری مجلس و حدود 800 نفر برای خبرگان عالی بود. شورای نگهبان با توجه به روال گذشته تصور می‌کرد شرایط انتخابات تغییری نکرده است اما توجه نکرد که هر کدام از رد صلاحیت شده‌ها دارای یک پایگاه اجتماعی هستند و طرفداران آن‌ها از این نوع عملکرد ناراضی می‌شوند و نارضایتی خود را به گونه‌ای نشان خواهند داد.

وی در ادامه تصریح کرد: مثلا از میان 800 نفر ثبت نام کرده‌های خبرگان 166 نفر تایید شدند. سایر کسانی که از دور انتخابات خارج شدند نوعا مجتهد و آدم‌های معتبری بودند که شورای نگهبان رد صلاحیتشان کرد؛ در راس آن‌ها حاج حسن آقای خمینی بود.همان طور که گفتم این قبیل رفتارها بر جامعه تاثیر گذاشت و مردم را به تامل واداشت. مردم یا نباید در انتخابات شرکت می کردند که این کار را در گذشته هم کرده بودند و نتیجه رضایت‌بخشی نگرفته بودند یا باید در انتخابات شرکت می‌کردند و یک تاثیری می‌گذاشتند. گسترده‌ترین قهر با صندوق رای در انتخابات مجلس نهم بود که جز نمایش انسجام، دستاورد عینی در اصلاح امور نداشت پس شرکت در اننتخابات را برگزیدند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: اینجا بود که اصلاح طلب‌ها تدبیر درستی بکار بستند و از بین نامزد های باقی مانده فرد اصلح را به جامعه معرفی کردند. اصلاح‌طلب‌ها از رفتار آقای هاشمی در سال 92 درس گرفتند. البته تلاش‌هایی هم شد تا عده ای از میان عدم احراز یا رد صلاحیت شده‌ها بتوانند به عرصه انتخابات بازگردند. این بازگشت‌ها مقداری برای اصلاح‌طلب‌ها فرصت ایجاد می‌کرد، آن‌ها توانستند از بین تایید صلاحیت شده‌ها نامزدهایی را به مردم معرفی کنند. این کنش اصلاح‌طلب‌ ‌ها با استقبال خوب مردم مواجه شد.

وی با اشاره به تلاش های شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلب‌ها برای پیروزی اصلاحات در انتخابات ابراز عقیده کرد: انتخاب نامزدها بسیار سیستماتیک انجام شد. بویژه در تهران که باید با افراد بیشتری مصاحبه می شد. افراد مراجعه کننده فرم پر می کردند، مصاحبه می شدند و ارزیابی روی آن ها انجام می شد. در ابتدا 120 نفر، بعد 80 نفر و به همین منوال به لیست 30 نفره تهران رسیدیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: فرایند نهایی شدن لیست هم بسیار دشوار بود. اگر در همان مرحله اول شورای نگهبان اصلاح طلب های تایید صلاحیت شده را معرفی می کرد، انتخاب از بین آنها انجام می شد؛ اما نامزدهای کمترشناخته شده باید به ما تعهد می دادند که اگر در لیست اصلاحات قرار نگرفتند به نفع لیست یا نامزد نهایی کنار بروند، البته خیلی از آنها به تعهد خود عمل کردند هرچند که در بعضی شهرستان‌ها بدقولی هایی هم شد، در همان حوزه ها بود که با مشکل مواجه شدیم.

انسجام اصلاح طلبان باعث شد تا پیام رئیس اصلاحات در جامعه شنیده شود

وی ادامه داد :وقتی اصلاح طلب ها به یک لیست مشترک رسیدند، رهبر اصلاحات پیامی داد که خیلی خوب در جامعه شنیده شد. اگر اصلاح طلب ها نمی توانستند به یک انسجام برسند آن پیام به این میزان تاثیر گذار نمی شد. واژه ی "تکرار می کنم" آقای خاتمی به دل ها نشست و ما شاهد یک موج عظیم شدیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: ما امیدوارانه این موج را پیش بینی کرده بودیم. فعالیتی که در فضای مجازی صورت گرفت نشان می داد که همه ی دلسوزان و صاحب نظران مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می کنند.

وی یادآور شد: بی بی سی در یکی از برنامه هایش در قبل از انتخابات خانم شیرین عبادی را آورد و ایشان اظهار نظر کرد که مردم نباید در انتخابات شرکت کنند. این نظر هیچ بازخوردی در جامعه ما نداشت و موضوعاتی مانند این ما را به پیروزی در انتخابات با حضور مردم امیدوار تر می کرد. عدم توجه به پیام آن خانم و امثال آن پیام ها نشان می داد مردم منتظر پیام های امیدوار کننده هستند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت با بیان اینکه اصلاح طلبان با در نظر داشتن شکستشان در شورای شهر سال 92 در انتخابات هفت اسفند شرکت کردند گفت: استراتژی ما در این انتخابات بر پایه رساندن لیست انتخاباتی به دست مردم بود، زیرا در انتخابات شورای شهر شاهد بودیم که بعد از ایجاد موج حمایت از آقای روحانی مردمی که به پای صندوق رای می آمدند در کنار رای دادن به او آمادگی دادن رای به لیست اصلاح طلبان شورای شهر را داشتند اما لیستی در اختیارشان نبود.

وی افزود: آن تجربه به ما نشان داد که اگر می خواهیم در انتخابات موفق باشیم باید لیست کاندیدای هر دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی را به دست مردم برسانیم. بنابراین استراتژی تبلیغاتی ما در ستاد تهران رساندن لیست انتخاباتی به دست مردم بود.

برند اصلاحات در انتخابات 7 اسفند 16+30 بود

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین گفت: از طرفی با همزمان شدن انتخابات مجلس خبرگان و انتخابات مجلس شورای اسلامی به فکر پیوند زدن تبلیغات آن ها به یکدیگر شدیم. بر اساس این موضوع عنوان 16+30 شکل گرفت. در اولین همایش زنان اصلاح طلب این پوستر را پخش کردیم که با استقبال مخاطبان روبه رو شد و بازخوردهای مثبتی گرفتیم .بنابر این تصمیم گرفتیم همان پوستر را به جلد لیست کف دستی که با توافق ستاد آقای هاشمی تهیه کرده بودیم،تبدیل کنیم.

وی در توضیح نام لیست انتخاباتی اصلاح طلبان تصریح کرد: در حقیقت 16+30 به یک برند تبدیل شد که متفاوت از دیگران و متفاوت با همیشه بود. طبیعی بود که ما اسم ائتلاف، شعار انتخاباتی یا تصویر سرلیستمان را برند کنیم ولی این ها همه مشابه داشتند، اما عنوان 16+30 کوتاه و عددی بود و با بقیه تفاوت داشت و به همین دلیل چشمگیر بود. قبل از پیام ویدیویی رئیس دولت اصلاحات این عنوان بین مردم جا افتاد.

شکوری راد ادامه داد: ابتدا وقتی پیام آقای خاتمی آمد خیلی نگران شدم چرا که برند 16+30 در جامعه جا افتاده بود و حالا قرار بود چند روز مانده به انتخابات به لیست امید تغییر نام پیدا کند، این در حالی بود که ما کارت‌هایمان را چاپ کرده بودیم و اثری از نام امید در آن نبود.اما خوشبختانه تاکید آقای خاتمی بر رأی دادن به هر دو فهرست و بکار بردن عبارت "تکرار می کنم" در این مورد پیوند وثیقی با لیست 16+30 برقرار کرد و این برند را تقویت کرد. مردم دریافتند که لیست امید همان 16+30 است.

وی افزود: در ادامه نیز در روز آخر 4میلیون کارت با اسم لیست امید و 16+30 در تهران پخش کردیم. در نتیجه ما شاهد تاثیرهماهنگ این دو برند بودیم. در آخرین روز تبلیغات با کمک جوانان و دانشجویان و توضیع لیست ها شاهد بودیم که شهر از لحاظ تبلیغات در دست اصلاح طلب ها بود.

شکوری راد همچنین گفت: از طرف دیگر با توجه به عدم فیلتر شدن شبکه های اجتماعی بویژه تلگرام هرکسی که تصمیم می گرفت به لیست اصلاحات رای دهد به راحتی در فضای مجازی به آن دسترسی پیدا می کرد . اگر همین وضعیت تبلیغاتی را در انتخابات شورای شهر سال 92 داشتیم شورای شهر هم یک پارچه در اختیار اصلاح طلب ها قرار می گرفت.

وی تصریح کرد: تهران همیشه مقداری به دلیل گستردگی ارتباطاتش رای اصلاح طلبانه تری نسبت به حوزه های دیگر دارد. بر اساس آمار رسمی آقای احمدی نژاد هم در سال 88 رای چندانی در تهران نداشت.این نشان می دهد که اگر در سال 88 انتخابات به مرحله ی دوم می رفت او شانسی برای رئیس جمهور شدن نداشت.به طور کلی می خواهم بگویم که آنچه که در هفت اسفند اتفاق افتاد بر اثر این فرایند ها بود.

اصولگرایان نیروی داوطلب نداشتند

این فعال سیاسی اصلاح طلب دلیل شکست اصولگرایان را در عملکرد بد دولت گذشته دانست و گفت: وجود کسی مثل رئیس دولت قبل باعث شد که بدنه ی اجتماعی طرف مقابل از دست برود. پس از پایان کار دولت گذشته اصولگرایان حتی نتوانستند یک همایش مردمی موفق برگزار کنند. فراخوان های آن ها مثل همایش میدان امام حسین(ع) ، همایش میدان فلسطین و ... توسط بدنه ی اجتماعی آنها اجابت نشد. تبلیغات آنها توسط نیروهایی که حقوق می گرفتند انجام می شد و نیری داوطلب نداشتند. همان طور که گفتم روز چهارشنبه،آخرین روز تبلیغات، شهر در دست نیروهای تبلیغاتی اصلاح طلب بود و اثری از نیروهای آنها نبود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا چندپارچه گی اصولگرایان آن ها را از رسیدن به کرسی های مجلس تهران باز نگاه داشت، اظهار کرد: در شکست آن ها چندپارچگی سیاسیشان بی تاثیر نبود اما اگر آنها یک پارچه هم می شدند خیلی اتفاق خاصی برایشان نمی افتاد. البته آنها در نهایت توانستند برای انتخابات وحدتی ایجاد کنند و لیست واحدی بدهند. مشکل آنها وحدت یا عدم یکپارچگی نبود. فسادهای کلان دوران احمدی نژاد باعث شده بود نیروهای اصیل آنها منفک شوند. در شرایطی که آنها می توانستند از ابزار قدرت استفاده کنند، بدنه ی اجتماعیشان نا امید و بدنه ی اجتماعی اصلاح طلبان امیدوار بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: این روند با همکاری مجلس و دولت و بهبود دستاوردهای دولت در سال پیش رو افزایش پیدا خواهد کرد. اگرچه آنها همه ی تلاششان را برای تبلیغات منفی علیه دولت و طبیعتا مجلس آینده گذاشته اند، ولی از بس دروغ تحویل مردم داده اند ، مردم دیگر به حرف آنها توجه نمی کنند.

در مجلس آینده هم ریزش و هم جذب خواهیم داشت

وی همچنین خاطر نشان کرد: در شهرهای کوچک انتخابات خیلی وقت ها قومی و قبیله ای می شود . بنابر این تاثیر فضای عمومی انتخابات در شهرهای کوچک بین بیست تا سی درصد است در حالی که در شهرهای بزرگ خیلی بیشتر است. به همین دلیل است که این فضا در تهران نتیجه ی 100% ایجاد می کند اما در شهرهای کوچک اثر نسبی دارد. ممکن است پرسیده شود که در انتخابات هفت اسفند چرا در شهرهایی مثل مشهد این اتفاق نیافتاده است که در جواب باید به فرایند شکل گیری فضای سیاسی وعملکرد عوامل اجرائی انتخابات بپردازیم و آن را باید برسی کنیم. اگر چه انتخابات امسال انتخاباتی سالم بوده اما در برخی حوزه ها این گونه نبوده است برخی شهرها مشکلاتی داشته اند اما چون فرایند کلی درست بوده وارد بحث های چالشی نشده و نمی شویم.

این عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: نهادهای غیر قانونی که در جهت جناح مقابل فعالیت می کنند و قدرت هم دارند دو کار می کنند یکی آنکه بر روی تک تک افرادی که وارد مجلس می شوند کار می کنند، افراد را احضار می کنند با آنها حرف می زنند و تحت فشار قرارشان می دهند بر این اساس ما نمی توانیم ادعا کنیم که همه کسانی را که ما حمایت کرده ایم، در مقابل تهدید ها مقاومت می کنند. علاوه بر این آن ها روی فضای سیاسی کار می کنند و سعی می کنند فضا را به سمت خود بکشانند یا حتی مثلا روی نماینده ای که با عیار نسبی اصلاح طلبی وارد مجلس شده است کار می کنند تاکنش اصلاح طلبانه اش کمتر شود.

وی ادامه داد: البته هژمونی گفتمانی رهبری اصلاحات و اصلاح طلب ها آنقدر قوی هست که به راحتی از بین نرود، ولی ما حتما مقداری با این روش ریزش خواهیم داشت ولی از در طرف مقابل نیز حتما تعدادی از نیروهای مستقل تحت تاثیر شرایط انتخابات به سمت اصلاحات حرکت خواهند کرد.بنابراین هم ریزش و هم جذب خواهیم داشت. به نظر می رسد همراهی اعتدال گرایان و اصلاح طلبان کمک می کند تا ریزشمان کم شود این در حالی است که ما می دانیم تعدادی از کاندیداهایی که حمایتشان کردیم رفتاری نشان می دهند که در آینده مورد رضایت ما نخواهد بود و در عوض ممکن است کسانی بدون حمایت ما انتخاب شده باشند که در آینده رفتارشان مورد تایید ما باشد. به هر حال باید بدانیم رفتار آینده ی مجلس مطابق رای مردم خواهد بود.

جهت گیری رای مردم در دور دوم شفاف تر خواهد بود

شکوری راد در ارتباط با دور دوم انتخابات دهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی ابراز عقیده کرد: از 69 کرسی قابلیت این را داریم که در بهترین شرایط45 کرسی رابدست بیاوریم و یا تاثیر بگذاریم که افراد بهتری بر سر کار بیایند. من فکر می کنم جهت گیری رای مردم در دور دوم شفاف تر و به سمت اصلاحات بیشتر خواهد بود. بنابر این امیدوارم دور دوم باز هم به پیروزی برسیم. هر اتفاقی در دور دوم بیافتد ما خواهیم توانست که مجلسی همسو با دولت داشته باشیم .البته اگر بتوانیم نتیجه بهتری بگیریم حاشیه امن بیشتری خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت:امکانات ما نرم افزاری است ولی امکانات طرف مقابل سخت افزاری است. ما می توانیم از منتخبین مردم بخواهیم در ستاد های دور دوم حضور پیدا کنند اما طرف مقابل به گونه های دیگری حمایت خودش را اعلام می کند. فکر می کنم ذخیره ی نرم افزاریمان فراتر از سدی است که آنها جلوی ما خواهند گذاشت.

دبیر کل حزب اتحاد ملت افزود: شوکی که در انتخابات هفت اسفند وارد شد شوکی سراسری بود. این را هرکسی در هرجایی باشد درک می کند که معنای ورود تمام افراد لیست تهران به مجلس چیست. مردم رای جدی تری در مرحله دوم به اصلاحات می دهند و حتما به نتیجه مرحله اول توجه می کنند.

انتخابات هفت اسفند فرهنگ سیاسی ایران را ارتقاء داد

وی با بیان اینکه "کلاس این انتخابات از دوره های پیشین بیشتر بود" در ارتباط با تفاوت سیاسی این انتخابات با انتخابات های پیشین گفت: این پیروزی از دل همه ی موانع بدست آمد. یکی از نکاتی که کلاس این انتخابات را بالا برد لیستی رای دادن مردم بود. در قانون اساسی ما احزاب اگرچه پر رنگ مطرح شده اند ، اما از ابتدای انقلاب تا امروز نقش احزاب در انتخابات به صورت رسمی دیده نشده است . فعالیتشان تاثیر گذار است، ولی رفتار حزبی برای انتخابات نهادینه نیست. بنابر این در انتخابات های گذشته رفتار پوپولیستی به اضافه ی کمک احزاب را شاهد بودیم.احزاب در شهر های بزرگ پررنگ تر بودند و در شهرهای کوچک کمرنگ می شدند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: در گذشته مردم لیستی رای نمی دادند، مقداری تک رای و مقداری بر اساس حضور افراد در یک لیست رای خود را به صندوق می انداختند . در این انتخابات هم مقام معظم رهبری بر لیستی رای دادن تاکید کردند و هم رهبر اصلاحات بر آن تایید کرد. گروه های سیاسی هم بر این اساس از مردم می خواستند که لیستی رای دهند. در این انتخابات شاهدیم که اصلاح طلب‌ها به طور متوسط به 21 نفر و اصولگرایان به 19 نفر رای دادند. یعنی رشد قابل ملاحظه ای را شاهدیم.

وی خاطرنشان کرد:البته باید توجه داشت که آراء نفر اول و آخر هر دو لیست اصلاح طلبان و اصولگرایان خیلی به هم نزدیک شدند. این فرهنگ جدیدی از سیاست ورزی مردم را نشان می دهد که مردم با شناخت کافی از تاثیر گذاری رایشان وارد انتخابات شدند. اینکه مردم بخواهند رای دهند یک درجه از رشد است که سال ها شاهد آن بودیم، اما اینکه بخواهند از این حق رای خود حداکثر استفاده را بکنند و به تمامی افراد یک لیست رای دهند درجۀ بالاتری از رشد است.

شکوری راد در پایان گفت: مردم به لیست ها اعتماد کردند،آن ها از ما بروشور سوابق و ویژگی های نامزدها را نمی خواستند، بلکه لیست واحدمان را می خواستند، چرا که به لیست اعتماد کرده بودند.مردم تصمیم گرفته بودند به لیستی که اصلاح طلب ها تعیین کرده بودند رای دهند. این فرهنگ بالاتر از دوره های قبل است و می تواند فرهنگ سیاسی ما را برای آینده ارتقا دهد. این انتخابات بر اساس شناخت بیشتر و هدفگیری درست به نتیجه رسید . آنچه که اهمیت دارد این است که مردم می دانستند از این انتخابات چه می خواهند و می دانستند چه چیزهایی را نمی خواهند. 
نام:
ایمیل:
* نظر: