
بامداد جنوب- جواد شکریان:
بهمنماه سال گذشته بود که مجلس شورای اسلامی در راستای کمک به تحقق اهداف و سیاستهای اقتصاد مقاومتی، افزایش رقابتپذیری خدمات بندری و دریایی در منطقه و جهان، ارتقای توان صادرکنندگان و کاهش هزینه تمامشده کالاهای وارداتی و... به بازنگری و بهسازی سطح تعرفههای بندری و دریایی اقدام کرد که این اقدام در نهایت به اصلاح قانون «تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتیها در بنادر کشور» منجر شد.
در این رابطه، سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی استان بوشهر در خصوص تغییرات تعرفهای ایجادشده در بخش کشتی و کالا (اعم از کانتینری و غیرکانتینری) و نیز تغییرات بهوجود آمده برای تشویق حمل با ریل در سال ۱۳۹۷ به بامداد جنوب گفت: در بخش کشتی، عمده تغییرات تعرفهای در جهت کاهش هزینه و جذب خطوط کشتیرانی بزرگ به بنادر کشور است که شامل کاهش هزینه توقف کشتی کنار اسکله به میزان 5/10 درصد در بوشهر و سایر بنادر جنوبی کشور، ارائه تخفیف ۳۰ درصدی برای کشتیهایی که پس از تخلیه کالا در بنادر کشور مبادرت به بارگیری کالاهای صادراتی یا ترانزیتی میکنند و نیز کاهش تعرفه خدمات تامین آب برای شناورهای ایرانی و خارجی حداکثر به میزان ۵۰ درصد در بنادر کشور بهمنظور جذب شناورهای خارجی و ایجاد اشتغال در منطقه میشود.
نورالله اسعدی با بیان اینکه حذف هزینه لایروبی از مجموع هزینههای مترتب بر شناور سوخترسان جهت رونق عملیات سوخترسانی در لنگرگاه داخلی و خارجی بنادر کشور را از دیگر تغییرات تعرفهای مدنظر در حوزه کشتی در بنادر کشور عنوان کرد و افزود: عمده تغییرات تعرفهای در بخش کالاهای غیرکانتینری در راستای کاهش ماندگاری کالا و افزایش بهرهوری در بنادر صورت گرفته است. تخفیف تا سقف ۱۰ درصد در هزینههای بندری شامل خنکاری و باربری با هدف تقویت توان رقابتی صادرکنندگان کالاهای فله خشک معدنی که ارزش آنها در بازارهای جهانی پایین است (نظیر سنگ آهک، سنگ گچ، سنگ آهن پودر کلینکر و غیره)، یکی از این تغییرات است.
بهگفته وی، طراحی و تدوین تعرفههای انبارداری برای مواد معدنی اعم از فله و یا غیرفله در بنادر کشور با هدف کاهش هزینه انبارداری برای واردکنندگان و صادرکنندگان کالای مذکور، کاهش مدت ماندگاری کالا و افزایش بهرهوری بنادر با ایجاد تعرفه تصاعدی و ایجاد وحدت رویه در خصوص نحوه دریافت هزینهها در بنادر کشور، دومین تغییری است که در این رابطه میتوان به آن اشاره کرد.
اسعدی با اشاره به اینکه تغییر بعدی ساماندهی وضعیت اخذ هزینههای نظارتی و صدور اسناد در بنادر حاکمیتی با تدوین تعرفههای مناسب و کاهش هزینه مذکور برای صاحبان کالاهایی است که در بنادر حاکمیتی فعالیت میکنند، ادامه داد: علاوه بر موارد مذکور، با هدف افزایش ترانزیت کالاهای غیرکانتینری از بنادر کشور برای فورواردرهایی که بیش از ۷۵ هزار تن عملیات تخلیه و بارگیری در هر بندر داشته باشند تخفیف در خنکاری، باربری و انبارداری از ۵۰ تا ۷۰ درصد و نیز تخفیف در هزینه زیر بنایی منطقه ویژه از ۵۵ تا صد درصد در نظر گرفته شده است.
سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره اینکه در بخش کالاهای کانتینری، عمده تغییرات تعرفهای در راستای افزایش عملکرد کانتینری بهخصوص صادرات، ترانزیت و ترانشیپ صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: با هدف افزایش ترانزیت کالاهای کانتینری از بنادر کشور برای فورواردرهایی که بیش از ۲۰ هزار TEUعملیات تخلیه و بارگیری در هر بندر داشته باشند، تخفیف در هزینه انبارداری کانتینر تا سقف ۶۵ درصد و نیز تخفیف در هزینه زیربنایی منطقه ویژه تا سقف صد درصد در نظر گرفته شده است. علاوه بر موارد یادشده، با هدف افزایش حمل کالاهای فله خشک با کانتینرهای روباز (OPEN TOP)، کانتینرهای حاوی کالاهای صادراتی فله معدنی مشمول تخفیفاتی شامل تخفیف در THC به میزان ۴۸ درصد، تخفیف در تعرفه انبارداری به میزان ۶۲ درصد و تخفیف در هزینه عملیات محوطههای اختصاصی به میزان ۳۰ درصد میشوند.
وی با اشاره به تغییرات بهوجود آمده برای تشویق حمل با ریل نیز تاکید کرد: تخفیف در هزینه خدمات عمومی و زیربنایی منطقه ویژه به کالاهای حمل شده با ریل به میزان ۵۰ درصد و نیز افزایش معافیت انبارداری کانتینرهای حمل شده با ریل از پنج به ۱۰ روز با هدف افزایش حمل کانتینر از طریق ریل مشوقهای در نظر گرفته شده در این بخش هستند.