دیگر وعده کارساز نیست؛ عکس کت شلواری در پشت تریبون با پرچمی که در حال باد خوردن است هم تکراری شده. بغل کردن بچههای شیرخوارگاه و یا در بغل افراد مشهور افتادن هم دیگر لطفش را از دست داده. بوس کردن دست کارگران و رفتگران هم که شده جوک روز ... پس باید به فکر راههای جدید برای تبلیغات بود. نگران نباشید ما قبلا به جایتان فکر کردیم و الان هم به شرح ذیل ارائه میدهیم:
اصل اول) ایجاد فضای رقابتی ناسالم: شبانه تعدادی از پوسترها و بنرهایتان را به شکل هوشمندانه جرواجر کنید و دیگران را متقاعد کنید که شما قربانی دستهای پشت پرده شدهاید. خیالتان راحت باشد؛ مردم قربون کسی میروند که بیگناه قربانی شده است. (توضیح: قربون کسی رفتن= رای دادن)
اصل دوم) مظلومنمایی با سادهزیستی: عکس پوسترتان اینجوری باشد: «با پیژامه در یک خانه با اسباب و اثاثیه ساده (و یا کنار حوض) مشغول درست کردن نیمرو با یک گاز پیکنیکی هستید.» مردم عاشق کسانی هستند که از بطن خودشان جوشیده و الان هم توی پوستر و روی دیوار ماسیده! (توضیح: ترحم همیشه بد نیست.)
اصل سوم) سعه صدر و داشتن روح بزرگ: اعلام کنید: عدهای معلومالحال برای خراب کردن چهره واقعی شما، حرف و حدیث و شایعات زیادی پشت سرتان راه انداختهاند. اما در عین حال تاکید کنید، برای حفظ آرامش فضای انتخاباتی آنها را میبخشید و سکوت اختیار میکنید و البته قضاوت را هم به عهده مردم میگذارید. مردم هم به جای قضاوت، ترجیح میدهند که به این همه از خودگذشتگی و سعه صدر رای بدهند.
اصل 4) مدیون کردن مردم: خودتان را عضو کارگروههایی که برای حل مشکلات مردم تشکیل شده و نتیجهاش هم آبرومند بوده بنامید. مثلا بگویید یکی از 35 نفر تیم ایرانی در مذاکرات هستهای بودهاید (توضیح: مردم فقط اسم کسانی را از این گروه حفظند که آخر فامیلی آنها پسوند «چی» هست.) مردم قدرشناس هم برای آنکه زیر دین نمانند به شما رای میدهند.
اصل 5) اصل معروفیت و یا آدم حسابی بودن: معمولا مردم کسانی را دوست دارند که تواناییهایشان مثل خودشان نباشد. یعنی دارای استعدادهای خارقالعاده باشند؛ مثل کشتیگیرها، هنرمندان و ... پس چند تا شیرینکاری جالب برای خودتان دست و پا کنید. مثلا بگویید با توپ 17 ساعت روپایی میزنید و یا با مژههایتان تراکتور بکسل میکنید (توضیح: کسی حوصله ندارد تحقیق کند که اینها راست است با دروغ) مردم حتما به این همه استعداد و توانایی رای خواهند داد.
اصل 6) نمکگیر کردن با دادن هدایا: بسته به کرمتان تا میتوانید به مردم صله و یا ناهار و شام بدهید و اگر نتوانستید، حداقل کیک و ساندیس و دست آخر، یک ساندیس با نی بدهید. هیچ روشی به اندازه نمکگیر کردن مردم جواب نداده؛ مطمئن باشید که آنها به رودرواسی میافتند و رای میدهند.
اصل 7) کارگردانی مردم با شکستهنفسی: معمولا وقتی به مردم بگویید من زشتم، آنها میگویند: نه خیلی هم خوشگلی و اگر بگویید من خوشگلم آنها پشت سرتان میگویند چه از خود راضی! پس در تبلیغات به هیچ وجه از خودتان تعریف نکنید و بالعکس، با شکسته نفسی ابراز کنید که ترجیح میدهید، کمتر از خودتان بگویید. مردم میمیرند برای آدمهای متواضع (توضیح: میمیرند= رای دادن)
سخن آخر: این کلیدها صدرصد تضمینی بوده و اگر رای نیاوردید اشکال از قفل است.