معضلی بنام فضای مجازی در انتخابات
کد خبر: ۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶

معضلی بنام فضای مجازی در انتخابات

چند روزی است که فعالان شوراها دست به کار شده و برای تبلیغ به شدت هم بر فضای مجازی تاکید دارند، تقریبا هر نیم ساعت که تلگرام را چک می‌کنم وارد یک گروه شده و بلافاصله هم به دلیل مشغله و اینکه برای اضافه کردنم به یک کانال یا گروه اجازه نگرفته‌اند، آن را ترک می‌کنم.
کریم جعفری:
چند روزی است که فعالان شوراها دست به کار شده و برای تبلیغ به شدت هم بر فضای مجازی تاکید دارند، تقریبا هر نیم ساعت که تلگرام را چک می‌کنم وارد یک گروه شده و بلافاصله هم به دلیل مشغله و اینکه برای اضافه کردنم به یک کانال یا گروه اجازه نگرفته‌اند، آن را ترک می‌کنم. متاسفانه برخی از افرادی که برای انتخابات شوراها نامزد شده و یا اطرافیان‌شان که مدیریت تبلیغ و فضای مجازی آنها را برعهده دارند، بدون توجه به ساز و کار صحیح تبلیغاتی و بدن آنکه بخواهند از کسی اجازه بگیرند، گروهی حمایت خود ایجاد کرده و فقط عکس‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند.

در این مورد چند نکته به‌نظرم رسید که باید عرض کنم:
1) بدون اجازه کسی را به گروه یا کانالی اضافه نکنید، دستکم برای طرف مقابل خود اندک احترامی قائل شوید. شاید او اصلا تمایل نداشته باشد برای شما رای داده یا تبلیغ کند، با این کار فقط او را در تعارف انداخته‌اید و نمی‌تواند گروه را هم ترک کند.

2) بپرسید کسی که اضافه شده اصلا ساکن شهر یا نقطه حضور شما هست یا نه. به‌عنوان مثال، بنده در چند گروه متعلق به شهرهای دیگر هم عضو شدم! بعد فکر کردم چون روزنامه‌نگار هستم جهت اطلاع عضو شدم، بعد دیدم که نه، چند شهروند دیگر هم عضو این گروه هستند که اصلا ربطی به آن شهر و فرد ندارند، کسانی را اضافه کنید که بتوانند برای شما رای جمع کنند.

3) نیاز نیست که مرتب عکس‌های گوناگون خود را با زاویه‌های متفاوت در گروه منتشر کنید، همان نام مبارک کافی است. مثلا یکی از نامزدهای شورای یکی از شهرها گروهی دارد به‌عنوان حامیان..... اما بعد از تحقیق متوجه شدم که اصولا گروه را خودش درست کرده، فقط با شماره متفاوت. 80 درصد اعضای گروه را هم خودش اضافه کرده بود. به‌جای عکس، چند مطلب درست و قابل، یا مجموعه‌ای از برنامه‌ها و طرح‌های خود را منتشر کنید تا کسانی که در گروه هستند لااقل الکی معطل نشده باشند.

4) با یک بررسی ساده به این نتیجه رسیده‌ام که دستکم 50 درصد افراد گروه‌های تشکیل شده در طول روزهای اخیر مشترک هستند، مثلا کریم جعفری را می‌توانید در 15 تا 20 گروه به همراه خسرو، حسن، مریم و فاطمه مشاهده کنید. در حالی که بر اساس قانون ما فقط می‌توانیم به 9نفر در نهایت در مرکز استان رای بدهیم. 

5) توصیه می‌شود اصول حرفه‌ای را در شکل‌دهی به افکار عمومی همراه خود رعایت کنید. اینکه گروهی درست کنید و پس از آن اعضای فامیل بیایند و اعلام حمایت کنند، مانند گروه کُر محله است که محله بغلی برای پیروزی بر آنها، با صدای بلندتری داد می‌زند. اصول حرفه‌ای می‌گوید تشکیل دهنده این گروه باید.... .

در پایان بگذارید مثالی هم برای تنوع برایتان ذکر کنم و این مبحث را ببندم. در یکی از روستاهای استان و در تبلیغات نامزدهای شورا، یکی از نامزدها شعار داده که می‌خواهم ابرها را بارور کنم، یکی هم گفته که بر آن هستم تا خوداشتغالی ایجاد کنم. جالب آنکه اولی اصلا تا الان چشمش زمین کشاورزی را ندیده و دومی هم هم خودش بیکار است، هم شوهرش و هم بچه‌هایش. حالا کسانی هم که می‌خواهند شعار بدهند نگاهی به خودشان کنند و بعد بیایند سراغ ملت. مثل این یک میلیون تن تولید پتروشیمی و 5برابر کردن درآمد کشور یا ایجاد شغل نامزدهای ریاست‌جمهوری نشود. 

نظرات بینندگان