
بامداد جنوب: ریزگردها از جمله معضلات و مشکلات روزانهای بودند که پس از چند سال حرکت آرام، بهناگهان خود را نشان داده و با درنوردیدن شهرها و استانهای غربی و جنوب غربی کشور، سایه خود را بر مناطق مرکزی کشور نیز افکندهاند. برای مقابله با این پدیده که ناشی از عوامل متعددی است، سازمان محیط زیست و دیگر ارگانهای دست اندرکار شروع به فعالیت کردند، بهویژه هنگامی که خوزستانیها دیگر نایی برای نفس کشیدن نداشتند. با این حال بار اصلی بر روی دوش سازمان محیط زیست کشور بود و برنامهها و طرحها را کارشناسان این سازمان ارائه میکردند، سازمانی که از طرف مخالفان دولت همواره مورد نقد قرار گرفته و حتی چوب را محکمتر از نقد هم میکوبند.
با این حال، معاون رئیسجمهور به از سرگیری همکاریهای ایران و عراق در موضوع مقابله با گرد و غبار اشاره کرده و میگوید: بعد از سه سال و نیم پیگیری با دولت عراق در این زمینه به تفاهم رسیدیم و با آرامش و ثباتی که در دولت و کشور عراق ایجاد شد، حدود سه ماه پیش اعلام کردند که میتوانند تفاهمنامه موجود در زمینه مقابله با گرد و غبار را اجرایی کنند. عراق موافقت کرد که ایران یک مزرعه آموزشی ۲۰۰ هکتاری برای کاشت نهال و آموزش روشهای فنی مقابله با گرد و غبار در این کشور راهاندازی کندتایک مرکز منطقهای برای آموزش و توانافزایی در موضوع گرد و غبار ایجاد شودو آخرین مرحله توافقات با کشور عراق انجام شده است.
معصومه ابتکار در حاشیه مراسم امضای یادداشت همکاری محیطی ایران و ژاپن در جمع خبرنگاران به موضوعات مطرح شده در مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته اشاره کرد و گفت: برنامه دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا بارها اعلام شده است و دولت از سال ۹۲ مصوباتی را برای کاهش آلودگی هوا در هشت کلانشهر کشور به اجرا درآورد.
وی با بیان اینکه از جمله مهمترین این مصوبات حذف بنزین پتروشیمی و عرضه بنزین یورو۴ بوده است، اظهار کرد: همانطور که آقای جهانگیری دیروز در جریان مناظره اعلام کرد در ۴۰ شهر کشور بنزین یورو۴ توزیع میشود که اتفاق بزرگی است. حذف بنزین پتروشیمی باعث میشود میزان بنزن در کلانشهرها از حدود بسیار بالا و خطرناک که چندین برابر حد مجاز بود به نزدیک حد مجاز برسد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در گذشته میزان بنزن در برخی شهرها ۱۰۰۰ برابر حد مجاز و در برخی شهرها ۴۰۰ برابر حد مجاز بود، گفت: اکنون به علت توزیع بنزین پتروشیمی، میزان بنزن به نزدیک حد مجاز رسیده است. افزون بر این دولت یازدهم در جهت کیفیسازی و ارتقای استانداردها تلاش کرده است. سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد هر سه ماه یکبار بنزین را از جایگاههای سوخت نمونهبرداری میکند، هر چند ماه یکبار هوای کلانشهرها در بحث آلایندههای حلقوی نمونهبرداری میشود. سایر آلایندهها نیز به صورت برخط و لحظهای پایش میشوند.
نمونهبرداری مداوم از بنزین پتروشیمی در جایگاههای سوخت
تجهیزات و دستگاههای اندازهگیری در کشور فعال و تنظیم شده هستند، بر خلاف دوران گذشته که نصف این دستگاهها تعطیل بود، الان این تجهیزات فعال هستند. حدود ۲۰۰ دستگاه در کل کشور برای پایش لحظهای آلایندهها داریم که تعداد آنها رو به افزایش است. تلاش میکنیم هم تعداد و هم کیفیت کار این دستگاهها را ارتقا دهیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه یادآور شد که علاوه بر بنزین، ارتقای کیفیت خودروها را نیز به اجرا گذاشتیم و از نیمه سال ۹۳ استاندارد خودروهای تولیدی ایران به یورو۴ ارتقا یافت. باید دقت کنیم که این اتفاقات قرار بود در سال ۸۶ رخ دهد. بر اساس برنامه دولت آقای خاتمی ارتقای بنزین و خودرو به یورو۴ باید در سال ۸۶ محقق میشد ولی این اتفاق نیفتاد تا سال ۹۳ که با اراده دولت یازدهم این اتفاق مهم رقم خورد.
ابتکار با اشاره به اینکه از نیم سال دوم سال ۹۵ تحول بزرگی در تولید موتورسیکلتهای ایران رخ داد، گفت: در این مقطع موتور کاربراتوری به موتور انژکتوری تبدیل شد و در مرحله بعد موتورهای برقی در دستور کار ما قرار دارد. افزون بر این دولت یازدهم توجه خوبی به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کرده است. بر اساس آمار در این دوره بیش از ۹۱۰ هزار خودروی فرسوده در کل کشور از رده خارج شدند. در حال حاضر روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به این صورت است که مراکز بازیافت خودرو وجود دارد و بهطور مکانیزه و با دوربین کار میکند بنابراین این مراکز بهطور مرتب کنترل میشوند. همچنین اجرای طرح از رده خارج کردن تاکسیهای فرسوده از اقدامات مهم دولت است که با ارائه تسهیلات به تاکسیرانها انجام میشود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر خطوط تولید خودرو بهطور منظم کنترل و بازرسی میشود، گفت: سال گذشته حداقل ۱۵ نوع خودرو بهدلیل عدم انطباق تولید با استانداردهای یورو۴ شماره گذاری نشدند. این روند ادامه دارد و بهطور مرتب خطوط تولید خودروها را کنترل میکنیم و هر جا انطباق با استاندارد یورو۴ نباشد، خودرو مجوز شمارهگذاری نمیگیرد. در این مساله اصلا مماشات نمیکنیم و با هیچ خودروسازی شوخی نداریم.
وی با اشاره به اینکه تالاب هورالعظیم یکی از کانونهای مهم گرد و غبار خوزستان بود، اظهار کرد: در سال ۹۲ شرکتهای نفتی هورالعظیم را خشک کرده بودند ولی با مذاکره، رایزنی، مکاتبه و پافشاری از اواسط سال ۹۳ دایک و دریچههای روی هورالعظیم باز شد. تا کنون ۴.۵ میلیارد متر مکعب آب از کرخه وارد هورالعظیم و بیش از ۷۸ درصد این تالاب احیا شده است بنابراین یکی از کانونهای مهم گرد و غبار خوزستان محو شد.