گمرک بوشهر در بهترین شرایط خدمات‌دهی است
کد خبر: ۸۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
ناظر گمرکات استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛

گمرک بوشهر در بهترین شرایط خدمات‌دهی است

بوشهر یکی از قدیمی‌ترین گمرک‌های ایران دارد، روزگاری که بندر بوشهر به عنوان مهمترین بندر اقتصادی کشور به گفته یکی از جهانگردان انگلیسی چیزی از منچستر نداشت، نه خرمشهر و ماهشهری در کار بود و نه بندرعباسی که بخواهد با دو بندرش امروزه بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور را در اختیار داشته باشد.
بامدادحنوب- جواد شکریان:
بوشهر یکی از قدیمی‌ترین گمرک‌های ایران دارد، روزگاری که بندر بوشهر به عنوان مهمترین بندر اقتصادی کشور به گفته یکی از جهانگردان انگلیسی چیزی از منچستر نداشت، نه خرمشهر و ماهشهری در کار بود و نه بندرعباسی که بخواهد با دو بندرش امروزه بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور را در اختیار داشته باشد. بندر بوشهر در گذر زمان، در عبور از بحران‌های مختلف به امروز رسیده است. در زمان جنگ،‌ هنگامی که بنادر خوزستان در آتش جنگ همه تعطیل بودند، این بندر بوشهر بود که به جان اقتصاد کشور رسید و روزانه هزاران تن کالا وارد کشور می‌شد تا مردم دچار مشکل و بحران نشوند. امروز هم بندر بوشهر جایگاه بسیار مناسبی دارد. از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه استان ده‌ها بندر بزرگ و کوچک وجود دارد که هر کدام از آنها نقش مهمی در اقتصاد کشور و معیشت مردم ایفا می‌کنند. 

در همه این بنادر اداره گمرک مستقر است تا عوارض ورود و خروج کالا را اخذ کرده و به حساب دولت برای اداره امورات کشور واریز کند. مبحث صادرات و واردات کالا، مبحث بسیار مهمی است که صدها تن از بازرگانان، صاحبان کالا، ترخیص‌کارها، حق‌العمل‌کارها و باربری‌ها را در یک زنجیره بزرگ به هم مشغول کرده و یک اقتصاد پویا را به وجود آورده است. در حالی که پس از سال‌ها تحریم کمرشکن و غیرقانونی و غیراخلاقی غرب علیه کشورمان با مذاکرات هسته‌ای و شکل‌گیری برجام همه بخش‌های اقتصادی حرکت کرده‌ و روزهای خوبی در انتظار کشور است، به‌نظر می‌رسد مبحث گمرک و فرصت‌هایی که پیش روی اقتصاد کشور قرار داده، به‌نوبه خود بسیار مهم است. در طول چهار سال گذشته و با تدوین یک برنامه منسجم و هماهنگ، مجموع درآمدهای خزانه از عوارض مختلف گمرکی سالانه بیش از 60هزار میلیارد تومان بوده که در تاریخ کشور سابقه ندارد. انتظار می‌رود در ادامه این فرصت‌سازی‌ها در طول سال‌های آینده بتوان صددرصد عوارض را اخذ و در این زمینه کمک مهمی به ساختار اقتصادی کشور کرد. در این مسیر اصل مبارزه با قاچاق کالا به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی گمرکات کشور مطرح و باعث شده تا با ایجاد پنجره واحد گمرکی و همچنین آموزش نیروهای متخصص در این زمینه، راه را برای آینده بهتر باز کند. 
چند هفته‌ای است که ناظر جدیدی برای گمرکات استان بوشهر آمده است. در این چند هفته به‌عنوان یک رسانه مستقل که حامی دولت است تلاش کردیم تا با با وی از نزدیک تماس گرفته و برنامه وی را که فردی متخصص و آگاه در زمینه گمرکی است را بیشتر بدانیم. آقای جمشید قسوریان جهرمی که در ماه مبارک رمضان به چند سوال ما پاسخ داد، این قول را هم داد که در فرصتی دیگر به دلیل نزدیک شدن به وقت اذان پاسخگوی دیگر سوالات روزنامه بامداد جنوب باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش اول گفت‌وگوی خبرنگار این روزنامه با وی است.

جناب قسورانی جهرمی با تشکر از اینکه وقت‌تان را در اختیار ما گذاشتید، به‌عنوان اولین سوال، وضعیت امروز گمرکات بوشهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من هم از شما تشکر می‌کنم که این فرصت را به‌وجود آوردید تا با مردم خوب و خونگرم بوشهر صحبت کنم. بر اساس برآورد بنده در مدت‌زمان اندک حضورم در این سمت، وضعیت گمرکات استان از لحاظ عملکردی، عملکرد خوبی داشته است. با این حال در یک ماهی که از ورود بنده به گمرکات استان می‌گذرد، از نظر درآمدی و ارزشی هم افزایش بالای 30 درصدی داریم. 
می‌شود اندکی از فرصت‌هایی که در اختیار بنادر و گمرکات استان است، بفرمائید؟
ما یک فرصت طلایی به‌عنوان بازار قطر برای گمرکات و تجار استان و همچنین لزوم بهره‌گیری از این فرصت داریم. برنامه ما این است که شرایط موجود وارداتی رو به سمت وضعیت افزایش در صادرات سوق دهیم. 

ظرفیت لازم در گمرکات استان در این مورد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خوشبختانه ظرفیت گمرکات استان در بحث صادرات را مطلوب خیلی خوب است، ما دوست داریم صادرات ما بر وارداتمان برتری داشته باشد اما زمانی که می‌گوییم تجارت خارجی، باید هم ظرفیت‌های وارداتی و هم ظرفیت‌های صادراتی را در نظر بگیریم. درصورتی که ما بتوانیم واردات را به سمت مواد اولیه‌ای ببریم که در تولید داخلی تاثیرگذار باشد و پس از آن با تبدیل آن به کالای ساخته شده، بار دیگر آن را صادر کنیم، بسیار شرایط خوبی فراهم می‌شود. در بخش صادرات، هرگونه کمکی که از دستمان بر بیاید انجام می‌دهیم تا جایی که به‌صورت 24 ساعته در بوشهر برای کمک به امر صادرات فعال هستیم. در حال حاضر باید از ظرفیت صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و به‌خصوص کشور قطر استفاده کنیم.  

آیا تدابیر ویژه‌ای هم در این رابطه اندیشیده‌اید؟
قطعا، همانگونه که گفتم، اگر در برخی از دفاتر گمرکی استان به‌دلیل پایین بودن ظرفیت، نتوانند خدمات لازم را ارائه دهند، این دفاتر می‌توانند برای این‌که تاخیری ایجاد نشود، با هماهنگی اتحادیه لنج‌داران و هماهنگی با مقامات شهری، محموله‌ها را به گمرکات همجوار خود منتقل کنند. البته از آنجا که در گمرک دوست داریم کالاهایمان را با کیفیت و شکیل صادر کنیم، بنابراین اولویت صادرات را به کالاهایی که از مزیت کیفیت مناسب‌تر و بسته‌بندی شکیل‌تر برخوردارند، می‌دهیم. 
همیشه سوال این بوده که چه مسائل و مشکلاتی در حوزه گمرکات استان وجود دارد، اگر لازم می‌بینید اندکی از این مشکلات را برای خوانندگان ما توضیح دهید.

در پاسخ به این‌که چه مسائل و مشکلاتی در گمرکات استان که یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور است، وجود دارد که مانع از عملکرد بهینه این مجموعه می‌شود، باید بگویم: گمرک بوشهر با توجه به اتفاقاتی برای آن افتاده، با موضوعات خاصی دست و پنجه نرم کرده است. این اتفاقات سبب شده تا تغییراتی در روند کار گمرک ایجاد شود که البته ما به‌دنبال حل این مشکل هستیم. گمرک بوشهر از جمله قدیمی‌ترین گمرکات کشور است که دارای بیشترین مرز آبی کشور نیز هست و این سبب می‌شود که ظرفیت توسعه بالایی داشته باشد؛ از طرفی نگاه ما هم نگاه توسعه‌ای به گمرکات استان است و بنا داریم در امور گمرکی افزایش حجم ایجاد کنیم. 

نظرات بینندگان