
بامدادجنوب- جواد شکریان:
همه کشورها از کوچک تا بزرگ، جهان سوم تا توسعهیافته، کالاهایی را وارد میکنند چون یا تکنولوژی تولید و یا مواد اولیه آن را ندارند و یا اینکه به هر دلیلی تولید آن کالا سودی برایشان ندارد. اگر به لیست کشورهای واردکننده در دنیا نگاهی بیندازیم، میبینیم که کشورهایی مثل چین، ژاپن و امریکا بزرگترین واردکنندگان کالا هستند اما در عین حال این کشورها خود از بزرگترین صادرکنندههای جهان نیز بهشمار میروند. پس نمیتوان گفت که الزاماً واردات کالا مساله بدی است؛ همانطور که واردات کالا همیشه خوب نیست و میتواند مشکلاتی را برای بخشهای مختلف اقتصادی ایجاد کند. این ایجاد این مشکلات، سبب شده تا بسیاری از دولتها مخصوصا کشورهای درحال توسعه برای واردات کالا به کشورشان، شرایط و محدودیتهایی قرار دهند تا از این طریق بتوانند آثار منفی واردات را کنترل کنند. بهعنوان مثال این دولتها با گرفتن عوارض گمرکی و یا ممنوع کردن واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، تلاش میکنند تا با ایجاد فضایی بهتر برای تولیدکنندگان داخلی، اشتغال بیشتری ایجاد کنند و درآمدی هم برای دولت کسب کنند اما در این راه هم مشکلاتی پیش روی دولتها قرار دارد.
برخی سودجویان بهجای اینکه بهطور قانونی برای وارد کردن کالاها تعرفههای گمرکی را پرداخت کنند، مخفیانه کالای خود را از مرز رد کرده و ارزانتر از آن کالاهایی که بهصورت قانونی وارد شده در بازار عرضه میکنند و اینچنین پولی که میتوانست به جیب دولت و سرمایهگذاران داخلی برود به جیب عده محدودی از قاچاقچیان میرود.
این روزها قاچاق کالا معضلی است که وقتی نامش به گوش مسوولان میرسد، فکر آنها را به سمت تهلنجی و کولبری میبرد اما در همین نزدیکی و در مکانی که زیر نظر دستگاههای دولتی و نظارتی در حال فعالیت است، قاچاق کالا در حجمهای گسترده صورت میگیرد؛ با این حال، این بار هم بهجای برخورد با متخلفان، رانندگانی که نقشی در این کار ندارند، مورد مواخذه قرار گرفته و توقیف میشوند.
یکی از رانندگان شاکی از این موضوع در گفتوگو با خبرنگار بامداد جنوب از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرد و گفت: هنگامی که قرار باشد باری را از گمرک به سرزمین اصلی وارد کنیم، بار مورد نظر از طریق سیستم به ما اعلام میشود و در همان سیستم، نوع، تعداد و پروانه کالا ثبت میشود. علاوه بر این، بار ما اسکن هم میشود ولی وقتی به ایستگاه بازرسی میرسیم، آنها بار ما را قاچاق اعلام میکنند.
وی با تاکید بر اینکه ما رانندگان شناختی روی کالا نداریم و این ارزیاب است که صحت آن کالا را چک میکند، تصریح کرد: متاسفانه پس از خروج ما از گمرک، در گلوگاه کامیون ما را متوقف میکنند و میگویند کل بار قاچاق است. برای مثال نوع باری که به ما اعلام میکنند تلفن همراه ساده است ولی در اصل باری که ما حمل میکنیم تفلنهمراه گرانقیمت است. تعرفه تلفن همراه ساده از پیشرفته کمتر است و بههمین دلیل نوع بار را اینچنین تعریف میکنند. در این بین ما مجبور هستیم به حرف باربری و صاحب کالا اعتماد کنیم در صورتی هر دوی آنها به ما راست نمیگویند و راهی هم به غیر از اعتماد کردن نداریم چراکه در این صورت نمیتوانیم زندگی کنیم.
البته بامداد جنوب صحت و سقم این سخنان را تائید نمیکند و معتقد است که در هر شغل افراد متخلف حضور دارند، حتی برخی از باربریها هم از رانندگان شاکی هستند اما عموما اگر کالایی در گلوگاه متوقف میشود، این باربری و صاحب کالا هست که باید پیگیر آن شوند.
با این حال، یک راننده دیگر هم با بیان اینکه بهنظر من باربریها با افرادی که قاچاق میکنند، همدست هستند و به همین دلیل میتوان آن را یک قاچاق سازمان یافته نامید، خاطرنشان کرد: معمولا باری که ما حمل میکنیم، آن کالایی نیست که به ما اعلام کردهاند در حالی که ما نمیتوانیم از نوع بار خود مطمئن شویم و باید به حرف صاحب کالا و باربریها اعتماد کنیم. برای مثال اگر از یک کالایی هم نوع ساده و هم نوع پیشرفتهاش وجود داشته باشد؛ صاحب کالا عنوان میکند که تمام کالایش از نوع ساده است تا تعرفه کمتری بپردازد اما وقتی ما به گلوگاه میرسیم و بار ما کنترل و بازرسی میشود، در کمال تعجب میبینیم که حدود 75 درصد بارمان از کالای نوع پیشرفته بوده و بنابراین قاچاق محسوب میشود. متاسفانه در این موضوع بیشترین کسی که آسیب میبیند، شخص راننده است چراکه هم راهی بازداشتگاه میشود و هم ماشینش را برای شش ما توقیف میکنند.
در همین زمینه، دبیر انجمن صنفی رانندگان کامیون شهرستان بوشهر نیز در گفتوگو با خبرنگار بامداد جنوب با تائید این موضوع، تاکید کرد: رانندهای که از گمرک جمهوری اسلامی (طبق اسنادی که گمرک و بارنامهای که یک شرکت حمل و نقل که مجوز از تشکیلات شهر دارد، به او میدهد) بار میگیرد، وقتی بارش قاچاق از آب در میآید، راننده هیچ تقصیری در این موضوع ندارد و اینکه راننده را بهخاطر این تخلف بازداشت میکنند، به کرامت انسانی آن راننده بیحرمتی کردهاند.
امید دهقانی با تاکید بر اینکه اگر ماشین این راننده بهمدت سه تا پنج ماه توقیف شود، این راننده باید از چه راهی خرج زندگیاش را درآورد؟ ادامه داد: در این میان فقط رانندههای ما آسیب میبینند. حتی کامیون بنده بهخاطر این مسائل، بهمدت چهار ماه و 17 روز توقیف شده بود و نکته جالب این بود که بار این کامیون از گمرک بوشهر بارگیری شده بود. در گمرک ما یا ابزار دقیق وجود ندارد یا انسان دقیق؛ بههمین دلیل کامیونهای ما توقیف میشود.
وی با بیان اینکه این مساله بهحدی جدی و فراگیر شده که میانگین توقیف کامیونهای صنف رانندگان کامیون بوشهر در سال گذشته 200 عدد بوده است، تصریح کرد: وقتی میگوییم در سال گذشته 200 عدد کامیون را بهعلت حمل بار قاچاق متوقف کردهاند، شاید بتوان گفت که پنج برابر این میزان هم در بازرسیهای گلوگاه شناسایی نشده و وارد کشور شدهاند که حجم بسیار زیادی محسوب میشود.
دهقانی در پایان خاطرنشان کرد که از کلیه مسوولان مربوطه خواهشمندیم که در این زمینه به داد رانندگان برسند زیرا واقعا آنها در این مساله بیتقصیر هستند و تنها برای تامین مخارج خانوادههایشان بار تجار را جابهجا میکنند.
با این حال، مسوولان گمرک استان بوشهر به بامداد جنوب گفتهاند که کارکنان این گمرک با استفاده از آخرین برنامهها و طرحهای نظارتی بر کالاهای ورودی کشور کنترل دارند. بهگفته این مسوولان، مبارزه با پدیده قاچاق در اولویت برنامههای این گمرک است و در بسیاری از مواقع، برخی سوءتفاهمها بهوجود میآید که باید تلاش کرد همه این موانع در راستای توسعه تجارت خارجی برداشته شود.
بامداد جنوب بهعنوان رسانهای که در مسیر طرح و حل مشکلات گام برمیدارد، آمادگی درج هرگونه پاسخ به این گزارش را دارد.