
نیاز ایران به هواپیماهای جدید به علت نگرانی های امنیتی تشدید شده است و با سقوط یک هواپیمای دیگر در روز یک شنبه بار دیگر شدت گرفت.وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت تحقیقات فدرال نشان داده است که ماهان ایر که همچنان تحت تحریم های آمریکا قرار دارد، در سال های گذشته و اخیرا در ماه دسامبر از طریق شرکتهای صوری ترکیه ای اقدام به خرید موتور و قطعات جت کرده است.
در همین راستا، امریکا امتیازهای صادراتی یک فرد ترک و 3 شرکت مرتبط با آنها را به اتهام دریافت قطعات هواپیمای ساخت آمریکا به ماهان ایر و نقض قانون تحریم های این کشور به حالت تعلیق درآورده است.به نوشته این روزنامه آمریکایی، آشکار شدن این موضوع می تواند، مخالفت برخی در دولت ترامپ با اعطای مجوز به بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران را تشدید کند.
دولت ترامپ در حال بررسی این مورد است که آیا مجوز فروش هواپیما به یک ایرلاین دیگر ایرانی را به بوئینگ بدهد یا نه. هرچند توافق بوئینگ به شرکتهای امریکایی سود می رساند اما برخی در دولت ترامپ در مورد سیگنالهایی که ممکن است به تهران ارسال کند، نگران هستند.
در عین حال، عقب نشینی از قرارداد بوئینگ میتواند عواقب گسترده ای هم برای توافق هستهای و هم بوئینگ داشته باشد. بوئینگ و ایرباس، هر دو برای قراردادهایشان با ایران به مجوز آمریکا نیاز دارند زیرا بخش عمده ای از قطعات هواپیماهایشان در آمریکا تولید میشود. این دو شرکت در صورت عدم دریافت مجوز، حدود 40 میلیارد دلار از دست میدهند.
حامیان توافق هسته ای شامل افراد حاضر در دولت ترامپ بیم دارند درصورتی که ایران مزیتهایی از لغو تحریمها حس نکند از جمله قرارداد هواپیماهای بوئینگ، توافق هسته ای از هم بپاشد.آسمان ایرلاین، مالک هواپیمایی که دو روز گذشته سقوط کرد تحت تحریم نیست و سال گذشته قراردادی برای خرید بیش از 60 بوئینگ 737 امضا کرد.
منتقدان مجوزهای بوئینگ همچنین میگویند که قرارداد ایران ایر و بوئینگ به طور غیرمستقیم به ماهان ایر سود میرساند. آنها معتقدند با بازسازی ناوگان هوایی ایران ایر با بوئینگهای جدید، برخی از هوایپماها و قطعات قدیمی به ماهان ایر خواهد رسید.