کلافگی تعمیرکاران از کیفیت پایین لوازم یدکی
کد خبر: ۱۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
بازار بوشهر در محاصره اجناس گران و تقلبی است؛

کلافگی تعمیرکاران از کیفیت پایین لوازم یدکی

اگر شما هم صاحب یک خودرو باشید شاید این روزها گذرتان به تعمیرگاه‌های خودرو افتاده باشد. گرمای هوا، بنزین ناسالم، پایان عمر قطعات مصرفی و... می‌تواند از جمله دلایلی باشد که پای صاحبان خودرو را به تعمیرگاه‌های سطح شهر باز کند.
کلافگی تعمیرکاران از کیفیت پایین لوازم یدکیبامداد جنوب - جواد شکریان:
اگر شما هم صاحب یک خودرو باشید شاید این روزها گذرتان به تعمیرگاه‌های خودرو افتاده باشد. گرمای هوا، بنزین ناسالم، پایان عمر قطعات مصرفی و... می‌تواند از جمله دلایلی باشد که پای صاحبان خودرو را به تعمیرگاه‌های سطح شهر باز کند. در هر حال اگر در هفته‌های اخیر گذر خودروی شما به تعمیرگاه افتاده باشد حتما متوجه تغییراتی در کیفیت و قیمت قطعاتی که خریداری می‌کنید، شده‌اید؛ تغییراتی که در همان لحظات ابتدایی ورود به تعمیرگاه هم می‌توانید در صورت نیاز به قطعه نو برای خودرویتان، به‌صورت هشدار از زبان تعمیرکار بشنوید.

علاوه بر این، گزارش‌های میدانی خبرنگار بامداد جنوب از سطح شهر بوشهر حاکی از آن است که قیمت قطعات نیز به طرز عجیب و غریبی افزایش یافته و تنوع مارک‌ها و برندها افزایش یافته است، ضمن این‌که قیمت یک کالای خاص با برند خاص را هم در مغازه‌های مختلف می‌توانید با قیمت‌های متفاوت تهیه کنید. در این زمینه، مغازه‌ای که کالایش را گران‌تر می‌دهد، ادعا می‌کند کالای اصلی را به خریدار تحویل داده و این امر را دلیل گران‌قیمت بودن کالای خود بیان می‌کند، از طرف دیگر، قطعه‌فروشی که کالایش را ارزان می‌دهد، کالای خود را خرید قبل عنوان کرده و دلیل ارزانی کالا را این مساله می‌داند. این در حالی است که تعمیرکاران اکثر اجناس بازار را کالاهای بدلی عنوان کرده و از میزان بازدهی آنها مطمئن نیستند. 
در همین زمینه، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با انتقاد از این‌که نظارت جدی در خرید و فروش قطعات خودرو در بازار وجود ندارد، گفت: قیمت قطعات یدکی خودرو از ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصد در خودروهای داخلی و خارجی افزایش پیدا کرده است.

علیرضا نیک‌آیین با اشاره به ناعادلانه بودن افزایش 150 تا 300 درصدی قیمت قطعات یدکی در خودروهای داخلی و خارجی، خاطرنشان کرد: متاسفانه حجم خرید و فروش قطعات تقلبی و معیوب نیز در سطح بازار افزایش پیدا کرده است در حالی که قرار بود این قطعات معیوب به کارخانجات سازنده برگردانده شوند ولی متاسفانه در بازار به طرق مختلف مورد معامله قرار می‌گیرند.
وی با تاکید بر این‌که برخی از این قطعات معیوب امکان شناسایی نداشته و مردم آنها را خریداری می‌کنند، افزود: برای نمونه وقتی کسی واترپمپ تقلبی به خودروی خود نصب می‌کند از همان ساعات نخست متوجه تقلبی بودن قطعه نمی‌شود اما بعد از طی یک مسیر باز مشاهده می‌کند که ماشین خراب بوده و آن را به تعمیرگاه برمی‌گرداند. این موضوعات عاملی شده تا حجم برگشتی ماشین به تعمیرگاه‌ها افزایش پیدا کرده و شکایات ما هر روز بیشتر از گذشته شود.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با انتقاد از این‌که نظارت جدی در خرید و فروش قطعات خودرو در بازار وجود ندارد، تصریح کرد: هرکس بنا به صلاحدید خود قطعات متفرقه را به نام قطعات اصلی وارد کشور می‌کند و در این بین کسی از آنها نمی‌پرسد آیا این قطعات استاندارد لازم را دارد یا خیر؟
وی به چالش تامین قطعات خودروهای دیزلی اشاره کرد و گفت: این خودروها در حمل و نقل استفاده می‌شوند که متاسفانه با رشد فوق‌العاده قطعات یدکی روبه‌رو شده‌اند. در خودروهای وارداتی نیز حجم افزایش قیمت قطعات بسیار بالاست به‌نحوی که به‌نظر می‌رسد اگر تصمیمی برای این موضوع گرفته نشود، بازار در آینده با بحران کمبود قطعات یدکی خودروهای وارداتی روبه‌رو خواهد شد.

نیک‌آیین در ادامه با بیان این‌که برای نمونه افزایش قیمت قطعات یدکی مزدا3 که فروش آن طی این روزها حرف و حدیث‌های مختلفی به همراه داشته است، هر روز رقم می‌خورد به‌گونه‌ای که هر چراغ مزدا3 امروز 9 میلیون تومان قیمت خورده و کمپرسور کولر آن نیز اصلا در بازار قیمت ندارد. در بخش خودروهای داخلی نیز تقریبا 45 تا 50 درصد قیمت قطعات یدکی گران شده است.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با انتقاد از قراردادهای سوری شرکت‌های خودروساز داخلی با خارجی‌ها، خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها فقط آمدند خودروهای خود را وارد بازار ایران کردند و بدون هیچ پشتیبانی بازار را ترک کردند در حالی که ما باید گارانتی 10 ساله را برای آنها اعمال می‌کردیم. امروز وقتی قطعه‌ای در بازار کمبود پیدا می‌کند به‌طور حتم قیمت آن نیز رشد قابل توجهی دارد، چرا مکانیک باید تاوان فروش قطعات تقلبی و حتی گران را در بازار بدهد.

نظرات بینندگان