من با سینما زندگی می‌کنم و با تئاتر اندیشه
کد خبر: ۵۵۹۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵
کارگردان برتر جشنواره فیلم چهل‌چراغ در گفت‌وگو با بامداد جنوب:

من با سینما زندگی می‌کنم و با تئاتر اندیشه

هنرمندان منادیان هنر در جامعه هستند که بدون‌شک نقش مانایی را در تاثیرگذاری هنر در جامعه ایفا می‌کنند اما هیچ‌گاه فراموش نکنیم که رسالت یک هنرمند در جامعه بسیار خطیر است.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
هنرمندان منادیان هنر در جامعه هستند که بدون‌شک نقش مانایی را در تاثیرگذاری هنر در جامعه ایفا می‌کنند اما هیچ‌گاه فراموش نکنیم که رسالت یک هنرمند در جامعه بسیار خطیر است، چون به‌عنوان نماینده هنر در جامعه مطرح هستند و جامعه همیشه هنرمندانی را می‌پذیرد که افزون بر هنرشان، مردمدار و بااخلاق باشند. در جامعه هنرمندان مطرح و مشهور بسیار دیده می‌شود اما محبوب اندک. در این مجال اگر اندکی تامل کنیم متوجه می‌شویم که یک هنرمند به‌واسطه هنرش در جامعه به‌عنوان یک الگو مطرح است و بیشتر از سایر افراد رفتار و گفتار وی دیده می‌شود. همچنین رفتار و گفتار مسوولان و متولیان فرهنگ و هنر نیز همچون هنرمندان همیشه در راس توجه‌ها قرار دارد. بنابراین زمانی فرهنگ و هنر یک جامعه ارتقا می‌یابد که متولیان فرهنگی و هنرمندان با مدارا و همدلی با یکدیگر و در راستای اهداف تعریف شده این حوزه پیش بروند. 

استان ما نیز خوشبختانه در حوزه فرهنگ و هنر دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های جوان و قابلی است که می‌طلبد در کنار بهره گرفتن از تجربیات پیشکسوتان این عرصه از توانمندی‌ها و قابلیت‌های جوانان هنرمند نیز بهره بگیریم اما در این میان هیچ‌گاه نباید این مساله مهم و ضروری را نادیده بگیریم که برای تعالی هنر تجربه به‌تنهایی کافی نیست، بلکه علم و خلاقیت نیز لازمه پیشرفت و ارتقای هنر یک منطقه یا سرزمین است و وقتی که این تجربه در کنار علم، خلاقیت و اخلاق قرار می‌گیرد، هنری که متولد می‌شود، یک هنر ارزشی و خلاقانه است که در جامعه با استقبال روبه‌رو می‌شود. بنابراین هنرمندان جوان به تجربه پیشکسوتان هنر و همچنین باتجربگان عرصه هنر به خلاقیت و توانمندی هنرمندان جوان نیاز دارند تا بتوانند نقش موثری را در برون‌رفت از کارهای یکنواخت و تکراری ایفا کنند. مهدی تنگستانی هنرمندی از خطه جنوب است که تاکنون توانسته است در عرصه تئاتر و سینما چهره موفقی از خود ارائه بدهد، بدون‌شک موفقیت هنرمندان جوان در رشد و توسعه فرهنگ و هنر استان نقش بسزایی دارد. این هنرمند بندرریگی چندی پیش در جشنواره چهل‌چراغ موفق شد عنوان برتری کارگردانی را از آن خود کند. افزون بر این وی با دعوت از چهره‌های مطرح کشوری به گناوه، در تلاش است تا زمینه گفت‌وگو و استفاده از تجربیات هنرمندان کشوری را برای هنرمندان این شهرستان فراهم کند. به این بهانه گفت‌وگویی را با این هنرمند صورت دادیم.

مهدی تنگستانی در خصوص فعالیت‌های هنری‌اش به بامداد جنوب گفت: نمی‌خواهم شعار بدهم اما تئاتر برای من بستری برای اندیشیدن است، در حالی که حرفه اصلی من سینماست. در واقع من با سینما زندگی می‌کنم و با تئاتر اندیشه. شاید باورش کمی سخت باشد اما من بهترین ایده‌های فیلم‌هایم را یا در سالن نمایش و یا زمانی که درگیر یک پروژه تئاتر بودم، نوشتم. تئاتر پنجره‌ای از ادبیات را به رویم گشود و نور این پنجره همان چیزی بود که من کم داشتم، در واقع من همان‌طور که در سینما به‌دنبال تجربه کردن هستم، تئاتر هم برای من جایی است برای تجربه کردن. چه‌بسا در برخی موارد تجربه عمیق‌تر هم می‌شود. در یک جمله با سینما ذهنم و با تئاتر قلبم ارضا می‌شود. البته اینها انگیزه‌های شخصی بود. انگیزه‌های جمعی فراوانی نیز برای ادامه فعالیت‌هایم دارم که مهم‌ترین آن معرفی و نشان دادن تئاتر و هنر فاخر به مخاطبانم است. 
وی عمده‌ترین مشکل تئاتر بوشهر را نبود دیالوگ دانست و افزود: ما تئاتری‌های بوشهر علاقه‌ای به برقراری دیالوگ با هم نداریم، برعکس به‌شدت به مونولوگ علاقه داریم و این منو بودن سخت دارد به تن زخم خورده تئاتر در بوشهر آسیب وارد می‌کند، اگر یاد بگیریم که ما تئاتری‌ها با هم دیالوگ کنیم، همه مشکلات حل می‌شود. متاسفانه دیالوگ‌هایمان هیچ‌وقت تئاتری نبوده و بیشتر شبیه به دیالوگ قهرمان و ضدقهرمان‌ها یا خیر و شر بوده است.

این هنرمند که با فیلم مستند «مرثیه‌ای برای طاق» در جشنواره چهل‌چراغ حضور داشت، در خصوص این مستند گفت: این فیلم مستند درباره آیین‌های عاشورایی در بندرریگ و تولید حوزه هنری بوشهر است. این فیلم در جشنواره چهلچراغ موفق به کسب دیپلم افتخار بهترین کارگردانی مستند کوتاه شد، البته در بخش تحقیق و پژوهش و بهترین دستاورد هم کاندید بود ولی فقط توانست دیپلم افتخار کارگردانی را به‌دست آورد و جا دارد در اینجا از سیدمحمدحسین سید‌زاده، مدیریت سابق حوزه هنری به‌دلیل حمایت از تولید این فیلم تشکر کنم. 
تنگستانی در بخش دیگر سخنانش در مورد هدف از برگزاری جلسات نقد برای نمایش «افسانه‌های نیمه‌افلیج از یک کشتی سوخته» در گناوه با حضور ایرج صغیری، رضا آشفته و مهران ابروان نیز توضیح داد: مهم‌ترین هدف ما از برگزاری این جلسات، ارتقای سطح کیفی نقد تئاتر در شهرستان بود اما در این میان کمی نگاه من به این قضیه فراتر و تخصصی‌تر است، آن هم فضا و اتمسفری است که به‌دلیل حضور این افراد در شهر ایجاد می‌شود و بچه‌های تئاتر می‌توانند چهره به چهره با اساتید این عرصه گفت‌وگو کنند و گفت‌وگو هم همیشه یک نتیجه دارد و این یعنی یک قدم به جلو... .
 وی در خصوص آرزویش برای جامعه تئاتری بوشهر گفت: در این باره تنها آرزویی که دارم این است که خداوند قدرت تحمل عقاید مختلف را به ما بدهد.

کارگردان نمایش «افسانه‌های نیمه‌افلیج از یک کشتی سوخته» درباره کیفیت بیست و هشتمین جشواره استانی تئاتر بوشهر نیز بیان کرد: جشنواره امسال رنگ و بوی جشنواره را داشت ولی کیفیت همیشگی را نداشت که فکر می‌کنم در این زمینه چندین عامل دخیل بود اما همین که چراغ تئاتر روشن است، خودش بسی جای امید است، البته چالش اصلی جشنواره امسال به‌نظر در انتخاب آثار بود، وقتی قرار است در جشنواره تئاتر ببینیم باید از سبک‌ها و گونه‌های مختلف تئاتر، اجرا ببینیم، چیزی که در سال‌های قبل وجود داشت اما امسال به‌شدت کمرنگ بود. احساس می‌شد در جشنواره یک‌سری تئاتر خاص انتخاب شده بود که گاه از حوصله مخاطبان خارج بود و تقریبا تمامی کارها طبق یک سلیقه ارنج شده بود و از این حیث یعنی کنتراست و تنوع در اجراها جشنواره شکست خورده بود. 

وی در پایان با بیان این‌که من در تئاتر راهی که در پیش گرفته‌ام با انگیزه ادامه می‌دهم حالا گاهی وقت‌ها جشنواره در مسیر کارهای ما قرار می‌گیرد و از ما استقبال می‌کند گاهی هم ضد مسیر ماست، مهم این است که ما در مسیر خودمان باشیم، افزود: من در کارم به شکست اعتقاد ندارم، به‌نظر من هنرمند یا هنرش به حد اعلای خود می‌رسد یا به تکامل نمی‌رسد و فرق این دو فقط یک چیز است و آن هم میزان لذت از هنر است. هر چقدر هنرمند از هنرش بیشتر لذت ببرد، پیروز‌تر است و شکست برایش معنایی ندارد. 
مهدی تنگستانی با بیان این‌که «هنرمندان وجدان و ذهن آگاه و بیدار جامعه هستند، پس نگذاریم که این قشر نفسشان با نفس جامعه دم‌خور نشود.» این گفت‌وگو را به پایان برد.

نظرات بینندگان