بامداد جنوب: شاید سادهترین جملهای که بتوان گفت این است که وزرا تنها برای «بازدید» به بوشهر میآیند، فعلا هم هوا خوب است و هم اینکه دریا پر برکت. برنامهها هم خیلی خوب چیده شدهاند، فقط و فقط بازدید. ششماه پیش و در خلال سفر وزیر نفت به استان که یک رکورد در نوع خود محسوب میشد و بعدها عامل خنده و مضحکه در مرکز کشور شد نوشتیم که زنگنه حتی از یک پروژه بازدید هم نکرد، چه برسد به اینکه بخواهد افتتاح کند یا کلنگ بزند، حالا نوبت به وزیر راه و شهرسازی است که میخواهد امروز برای سفری یک روزه به استان بوشهر سفر کند و آنگونه که شنیده شده است در این
برنامه قرار است دانشکده نیمه تمام معماری نیز افتتاح شود!
هر چند مدیرکل راه و شهرسازی استان از «برنامههای مهم و ویژه» برای این سفر یکروزه خبر داده است اما طبق معمول این برنامهها نه مهم هستند و نه ویژه، چراکه ما دندانهای چنین سفرهایی را شمردهایم و هیچ خروجی برای استان ندارد. بازدید از بافت قدیمی بوشهر، بازدید از تاسیسات بندری بوشهر و جزیره نگین، بازدید از محور لاور به دشت پلنگ در شهرستان دشتی، بازدید از روند اجرائی بزرگراه اهرم به برازجان و بازدید از محور گزبلند به شیف و خروجی دوم بوشهر هم از برنامههایی است که برای آخوندی در نظر گرفته شده است.
اما گل سرسبد این برنامهها، بازدید آقای وزیر از دستاورد بسیار بزرگ و گران سنگ استان است که فعلا هرکس از تهران میآید باید یک دور قایقسواری در آن را تجربه کند، «دهکده سنگفرش» که با 20 میلیارد تومان هزینه دولتی، حالا به یک بخش خصولتی داده شده است تا آنها کار را ادامه دهند. آنجا که هنوز سرنوشت مجوزهای چهارگانه آن مشخص نیست و شامل کمیسیون ماده5 هم شده و تغییر کاربری آن نیز با چند امضایی که گرفته شده، تائید شده است، البته در اندازه یکی از پارکهای تهران هم نیست اما از بیکسی و بیچیزی نامش را گذاشتهاند دهکده و آنگونه که نماینده دولت در استان گفته است، قرار است «دو هزار» شغل!!؟ ایجاد کند؟ البته هنوز مشخص نیست که این پارک ساحلی چگونه میخواهد این تعداد نفر را در درون خود جای دهد، سوالی که تاکنون پاسخی به آن داده نشده است و بی شک پاسخی هم داده نخواهد شد.
با این حال، برنامه یکروزه آخوندی به استان به پایان خواهد رسید اما سوال اصلی این است که ای کاش آقای وزیر از آقایان مسوول استان میپرسیدند که سرنوشت خروجی دوم بوشهر که بهزودی 50 میلیارد تومان دیگر از هزینههای آن هم پرداخت میَشود، چه شده است؟ آیا قرار است مسیر گزبلند تا تقاطع بوشهر گناوه افتتاح شود یا آنکه قرار است پس از اتصال این خروجی به بزرگراه امام علی (ع) چنین اتفاقی صورت بگیرد.
اعتبار 176 میلیارد تومانی برای خروجی دوم بوشهر در حالی در نظر گرفته شده است که این طرح در قالب طرحهای پدافند غیرعامل بودجه گرفته شده و میلیاردها تومان برای آن بودجه تعلق گرفته است اما اقدام و طرحی از داخل شهر بوشهر به سمت بیرون صورت نگرفته است و بهنظر هم نمیرسد با توجه به شواهد و قرائن چنین اتفاقی صورت بگیرد.
فارغ از این مسائل، مهمترین نکتهای که در سفر آقای آخوندی باید مورد توجه قرار گیرد، مساله بنادر استان و همچنین مساله رسیدن راهآهن به بوشهر است، طرحهایی که فعلا خبری از آن نیست، بندر بوشهر همچنین این روزها کشتی کمتری را به چشم نمناک خود میبیند و اصولا رونق سابق را ندارد و به گفته کسانی که در گمرک فعالیت دارند، بسیاری از کشتیها راهی بنادر رجایی و باهنر بندرعباس شده و کمتر کشتیای حاضر است در سواحل بوشهر لنگر بیندازد.
با این حال، ما این «بازدید»ها را هم به چشم مثبت نگاه میکنیم و امیدواریم که در نشستهایی که قرار است برگزار شود بوشهریها بتوانند حقوق بیشتری از حق قانونی خود از درآمد کلی کشور را در حوزههایی که وزیر محترم راه و شهرسازی در آن مسوولیت دارد، بهدست آورند. البته این مستلزم همان نکتهای است که در سفر آقای نوبخت هم بر آن تاکید کردیم، «بادمجان دور قابچینها» و «مجیزگوها» از دادن آمار دروغ خودداری کنند و واقعیتهای موجود را لخت و عور در اختیار آقای وزیر بگذارند.