
بامداد جنوب:
گروه صنعتي ايرانخودرو كه با روي كار آمد دولت يازدهم خودروساز شدن را هدف اصلي خود عنوان كرد، حال بعد از گذشت كمتر از چهار سال از تغيير رويكردها و روشهاي مديريتي، علاوه بر احياي خطوط توليد و بازگرداندن تعداد زيادي از كارگران قطعهسازي به خطوط توليد، توانست در مسير همكاريهاي بينالملل موفق عمل كرده و اولين محصول مشترك با خودروساز معتبر جهاني را روانه بازار كند.
ايرانخودرو بهعنوان بزرگترين خودروسازي كشور كه بالاترين سهم را در ميان خودروسازان دارد، با اجراي سياستهاي درست و بهموقع، خودروسازي كشور را احيا كرده و اين لوكوموتيو را كه مدتي از ريل خارج شده بود به مسير اصلي بازگرداند.
ارتقاي سهم بازار به بيش از 50 درصد در سالهاي 93 تا 95، تبديل شدن از حالت زياندهي به سوددهي از سال 93، حذف كامل توليد خودروهاي با كسري و جلوگيري از راكد شدن سرمايه و نقدينگي، اجراي پروژههاي بهبود با ماهيت كاهش و كنترل هزينه و افزايش درآمد و به بازدهي رساندن و فروش داراييهاي راكد و غير اقتصادي تنها بخشي از نتايج فعاليتهاي ايرانخودرو در سالهاي اخير و توسعه و تداوم روند روبهرشد آن است.
روند توليد خودرو سبك در ايرانخودرو
در سال 91 توليد در ايرانخودرو متاثر از تحريمهاي بينالمللي كاهش قابل توجهي يافت و تاثير تحريمها در خطوط توليد قطعهسازان نيز نمايان شد. از زمان اعمال تحريمها در سال 91 تا نيمه نخست سال 92 تيراژ توليد رو به كاهش نهاد اما توليد در نيمه دوم سال 92 احيا شد و بسياري از كارخانههاي قطعهسازي كارگران خود را بر سر كار بازگرداندند. در اين سال 365 هزار خودرو به توليد رسيد و بسياري از خودروهاي ناقص كف كارخانه كامل و بهدست مشتريان رسيد. با اين اقدام سرمايه هنگفتي از ايرانخودرو كه بهصورت راكد درآمده بود به چرخه توليد بازگشت. از ابتداي سال 93 نيز با تامين بهموقع، ديگر هيچ خودروي ناقصي از خط توليد عبور نكرد و ايرانخودرو توانست در اين سال 601 هزار دستگاه خودرو را توليد و روانه بازار كند. روند افزايش توليد در ايرانخودرو بههمراه اجراي پروژههاي افزايش و بهبود كيفيت محصولات همچنان ادامه يافت و در سال گذشته نيز اين شركت توانست با توليد 625 هزار دستگاه انواع خودرو سواري و وانت سهم بيش از 50 درصدي خود در بازار را حفظ كند.
همكاريهاي بينالمللی ایرانخودرو
ايرانخودرو در همكاريهاي جديد خود با خودروسازان خارجي بر سرمايهگذاري طرف خارجي در خطوط توليد تاكيد كرده و صادرات 30 درصدي توليدات مشترك را بهعنوان سرفصل مهم قراردادها مد نظر قرار داده است. سرمايهگذاري طرف خارجي در كل زنجيره ارزش از تحقيق و توسعه تا خدمات پس از فروش را شامل ميشود. در همین راستا، ايرانخودرو توانسته اولين ثمره برجام در صنعت را به نام خود كند و با اجرايي كردن قرارداد خود با شركت پژو اولين و مهمترين گام در مسير خودروساز شدن را بردارد.
دور تازه همكاري ايرانخودرو با پژو فرانسه با تاسيس شركت مشترك ايكاپ آغاز شد. مدل همكاري جديد اين دو شركت بهصورت سرمايهگذاري مشترك و يا همان جوينت ونچر است. ايرانخودرو و پژو بهصورت 50-50 در اين شركت سرمايهگذاري كردهاند كه اين سرمايهگذاري شامل كل زنجيره ارزش خودرو شامل طراحي و توسعه محصول، تامين قطعات، توليد خودرو، فروش و بازاريابي، خدمات پس از فروش و صادرات است. با اجراي اين قرارداد تكنولوژي و دانش روز در همه حوزهها به خودروسازي ايران منتقل ميشود. انجام تحقيقات مشترك در حوزه فعاليت هاي مهندسي، ارتقا و بروزآوري پلتفرمهاي مشترك و توسعه محصولات جديد در اين جوينت ونچر از ديگر موارد پيشبيني شده در قرارداد ايران خودرو با پژو است.
داخليسازي محصولات مشترك با پژو از سرفصلهاي مهم همكاري ايرانخودرو با اين شركت است که بر اساس آن، خودروهاي توليدي در پايان سال نخست به 40 درصد داخليسازي عرضه خواهند شد.
ايرانخودرو در اين قرارداد حق استفاده از پلتفرمهاي موجود و آتي در ايكاپ را براي توسعه محصولات برند خود با پلتفرم پژو 208، 301 و 2008 را نيز كسب كرده است.
در فاز اول قرارداد با پژو خودروهاي پژو 2008، 301 و 208 وارد بازار خواهد شد. كه در اولين گام خودرو 2008 توليد شده و در آستانه ورود به بازار قرار دارد. همچنين واردات برخي خودروهاي برند پژو كه داخليسازي آن صرفه اقتصادي ندارد در قالب قرارداد واردات بين ايكاپ و پژو صورت خواهد گرفت. اين خودروها با استفاده از ظرفيت شبكه فروش و خدمات پس از فروش ايرانخودرو به فروش خواهند رسيد.
همچنين تغيير مدل همكاري و ايجاد انگيزه براي توليد خودروهاي تجاري و سرمايهگذاري مشترك در عرضه خودروهاي سواري با شركت بنز از ديگر اقدامات ايرانخودرو در عرصه مشاركت هاي خارجي است.
شركت سوزوكي نيز از ديگر برندهاي مطرح جهاني است كه ايران خودرو براي توليد محصول مشترك با آن همكاري ميكند.
در فاصله سالهاي 85 تا 95 ايرانخودرو تعداد 237 هزار خودرو را به بازارهاي مختلف هدف صادر كرده است كه از اين تعداد 104 هزار دستگاه محصول سمند صادر شده است. در اين بين كشور عراق مهمترين بازار صادراتي ايران خودرو بهشمار ميرود.