دوباره باز هواپیما...
کد خبر: ۷۹۶۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶

دوباره باز هواپیما...

همین چند روز پیش بود که عکسی از سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در هنگام پرواز از تهران به تبریز برای شرکت در همایش تبلیغاتی سیدابراهیم رئیسی منتشر شد.
کریم جعفری:
همین چند روز پیش بود که عکسی از سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در هنگام پرواز از تهران به تبریز برای شرکت در همایش تبلیغاتی سیدابراهیم رئیسی منتشر شد. او در هواپیمایی سوار شد که محصول برجام بود و ایرانی‌های خوش ذوق هم با استفاده از فرصت عکس‌های بسیاری گرفته بودند و در فضای مجازی منتشر کردند. این هواپیمای ایرباس، دقیقا همان هواپیمایی هم بود که از طرف رسانه‌ها و دوستان آقای جلیلی به‌عنوان مرجوعی نام گرفته بود و کلی هم به دولت فحش می‌دادند که هواپیمای دست دوم فروخته‌اند. 

واقعا برای نگارنده عجیب است که چه کسانی در این مملکت حضور دارند و برای اینکه به اهدافشان برسند، چرا باید منافع کلی کشور را هزینه کرده و فدا کنند. این نکته را هنوز هم نتوانسته‌ام حل کنم. از همان ابتدای آغاز به کار تیم مذاکره کننده دولت (وزارت راه و شهرسازی) برای خرید هواپیماهای جدید با شرکت‌های قدرتمند و معتبر، عده‌ای از جریان مخالف دولت، برچسب‌های واهی بر این قراردادهای خرید هواپیماهای جدید زدند. 
هواپیماهای کاغذی، مرجوعی، ایرباس‌های ممنوع الخروج و هواپیماهای گرانقیمت از جمله این برچسب‌ها بود. اظهارات بی‌پایه و اساسی که پس از به نتیجه رسیدن قراردادها و ورود هواپیماهای جدید رنگ باختند و کسانی که خود معترض و منتقد خرید هواپیماهای جدید بودند در صف انتظار برای سفر با این هواپیماها قرار گرفتند. 

حال تازه‌ترین موضوعی که از سوی عده‌ای درباره سه هواپیمای جدید مطرح می‌شود این است که ایرباس‌های نو پرواز خارجی ندارند. این در حالی است که ایرباس 321 و ایرباس 330 که سال گذشته وارد ناوگان هوایی کشورمان شده‌اند هم‌اکنون در حال جابجایی مسافران در مقاصد مختلف داخلی و خارجی است و از آنجایی که هواپیمای 321 جزو هواپیماهای میان‌برد محسوب می‌شود، اکثر پروازهای آن بین مقاصد و مسیرهای داخلی است.
اما ایرباس 330 که اخیرا به ناوگان ایران ایر پیوسته، طبق مقررات و برنامه‌های شرکت مالک یعنی «ایران ایر » باید تا مدت زمان مشخصی در مسیرهای داخلی به پرواز درآید. اساسا با توجه به هزینه‌های هواپیماهای پهن پیکر در مسیرهای داخلی شرکت‌های هوایی ترجیح می‌دهند که از این مدل هواپیماها در مسیرهای بین‌المللی استفاده کنند و استفاده از این هواپیماها در مسیرهای داخلی به‌صرفه نیست.

این هواپیماها برای تردد در مسیرهای خارجی و بازپس‌گیری سهم ایران از بازار هوایی جهان در جابجایی مسافران خریداری شده‌اند و به زودی دومین ایرباس 330 هم در مسیرهای خارجی تردد خواهد داشت. اما در سال جاری هواپیماهای جدید مناسب برای جابجایی مسافر در مسیرهای داخلی وارد ناوگان هوایی کشورمان می‌شوند.
با این حال من خیلی منتظر هستم تا بوئینگ‌های 777 و 787 با مدل‌های مختلف و همچنین ایرباس ای 900-350 که همه بالای 350 نفر مسافر حمل می‌کنند وارد کشور شوند، شرکت هواپیمایی آسمان هم همه بوئینگ‌های 737 خود را تحویل بگیرد تا بعد قیافه این آقایان را ببینم. چون به صنعت هوایی علاقه دارم و معمولا در این حوزه مطالعه می‌کنم و دست بر قضا یک بار هم با همین هواپیمای ایرباس ای330 از بوشهر به تهران رفته و احساس امنیت بسیاری داشته‌ام، دوست دارم همه ایرانی‌های عزیز چنین تجربه‌ای داشته‌ باشند و آنهایی که مخالف هستند، بروند دوباره توپولف 154 را وارد کنند که باید دولا شد و در آن حرکت کرد. انشالله با ورود بی‌تی‌آر 72 به کشور هم مقصدهای کوتاه پوشش داده شود. به این امید. 

نظرات بینندگان