کشتیرانی ملی در 2 ماه نخست امسال رکورد زد
کد خبر: ۸۴۵۰
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۹ - ۰۶ تير ۱۳۹۶
در سایه برجام و بهبود روابط بین‌المللی؛

کشتیرانی ملی در 2 ماه نخست امسال رکورد زد

امروزه اکثر محموله‌هاي بين‌المللي در بنادر دريايي، در کانتينرها قرار گرفته و جابه‌جا مي‌شوند. رقابت شديد بين بندرهاي مختلف به‌ويژه در آسيا و اروپا باعث شده است، بنادر مختلف به سمت فراهم آوردن امکانات و تسهيلات بيشتر حرکت کنند و بهبود کيفيت خدمات، کاهش هزينه خدمات و افزايش عملکرد ترمينال را مورد توجه قرار دهند.
بامدادجنوب- جواد شکریان:
امروزه اکثر محموله‌هاي بين‌المللي در بنادر دريايي، در کانتينرها قرار گرفته و جابه‌جا مي‌شوند. رقابت شديد بين بندرهاي مختلف به‌ويژه در آسيا و اروپا باعث شده است، بنادر مختلف به سمت فراهم آوردن امکانات و تسهيلات بيشتر حرکت کنند و بهبود کيفيت خدمات، کاهش هزينه خدمات و افزايش عملکرد ترمينال را مورد توجه قرار دهند. 

بخش حمل و نقل دریایی و کشتیرانی ایران در سال‌های گذشته به‌علت تشدید تحریم‌های بین‌المللی، قدرت خود را در منطقه از دست داده و در عمل قافیه را به رقیبان منطقه باخته بود. با این حال، با تلاش دولت یازدهم و برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای، بخش کشتیرانی نیز همانند دیگر بخش‌های اقتصادی کشور، فرصت عرض اندام و پس گرفتن سهم خود از بازارهای جهانی را پیدا کرد و با استفاده از این فرصت، توانست رکوردهای بی‌نظیری را از خود به جا بگذارد.
در همین زمینه، مدیرعامل شرکت حمل‌ و نقل کانتینری کشتیرانی ایران با بیان این‌که عملکرد این شرکت در دو ماه نخست سال جاری در مقایسه با 19 سال فعالیت این شرکت بی‌سابقه است، افزود: بخش کانتینری کشتیرانی در ماه‌های اخیر به افزایش خیره‌‌کننده حمل کالا دست یافته است.
به گزارش روابط عمومی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، حمزه کشاورز با اشاره به این‌که نظیر عملکرد دو ماه نخست امسال در کمتر برهه‌ای وجود داشته است، افزود: این موفقیت در حالی برای ناوگان ملی رقم می‌خورد که در حال حاضر 17 خط بزرگ کشتیرانی خارجی به بندر شهیدرجایی به‌صورت مستقیم و منظم به‌صورت هفتگی تردد دارند و هم‌زمان شماری از خطوط کشتیرانی و NVOCC نیز از طریق دبی ترانشیپ می‌کنند.
مدیرعامل شرکت حمل‌ و نقل کانتینری با اشاره به ادغام شرکت‌های بزرگ کانتینری و تشکیل اتحادیه‌های جدید، برنامه‌های آینده این شرکت را تشریح کرد و افزود: حمل محمولات آسیا و اروپا از رشد قابل‌توجهی برخوردار است به‌طوری که در دو ماه اول سال 1396، حدود 195 هزار TEU تنها در بندر شهیدرجایی حمل شد که بیش از 5/52 درصد از کل عملکرد آن بندر است که این سهم حتی بیش از دوران تحریم خطوط خارجی است که به ایران نمی‌آمدند.
وی با بیان این‌که هم‌اکنون 17 خط بزرگ کانتینری خارجی به‌طور مستقیم و هفتگی تردد می‌کنند و دیگر خطوط نیز از دبی ترانشیپ می‌شوند، ادامه داد: البته با تلاش همکاران کشتیرانی ایران، این شرکت به نقطهای رسید که سهم بازار آن بیشتر از زمانی است که خطوط خارجی به کشور نمی‌آمدند.

بهگفته کشاورز، در دوران تحریم شرکت حافظ دریا با همراهی شرکت کشتیرانی والفجر بیش از 78 درصدبار ایران را جابهجا می‌کرد که سهم حافظ دریا از این میزان 54 درصد بود و کشتیرانی والفجر حدود 28 درصد محمولات را از دبی و کانتینرهای دیگر خطوط حمل می‌کرد اما در حال حاضر این تعداد تنها سهم عملکرد شرکت حمل‌ و نقل کانتینری کشتیرانی در مقایسه با دیگر خطوط است.
این مقام مسوول با اشاره به این‌که از نظر مقایسه رشد عملکرد نسبت به دوره دو ماهه سال 1395 نیز 61 درصد افزایش و در عین حال کرایه حمل نیز افزایش قابل توجهی داشته است، یادآور شد: کریدورهای اصلی جهانی آسیا به اروپا، آسیا به خلیج‌فارس، هند به اروپا، اروپا به هند، اروپا به خلیج‌فارس و... بعد از تشکیل اتحادیه‌های استراتژیک، شاهد رشد کرایه حمل بودند و برخی از خطوط کشتیرانی توانستند از وضعیت قرمز خارج شوند و در حالت (Back to black) قرار گیرند. تعدادی از آنها نیز در شرایط قرمز هستند اما زیان آنها بهمراتب کمتر شده است.
کشاورز درباره همکاری شرکت حمل ‌و نقل کانتینری با سایر خطوط بین‌الملل نیز گفت: اقداماتی برای همکاری با خطوط بین‌المللی صورت گرفته است. در حمل بین‌الملل سرویس هند به عراق رشد خوبی دارد. برخی خطوط خارجی علاقه‌مند هستند که بتوانند در این سرویس با این شرکت مشارکت داشته باشند که پیشنهاد این خطوط در حال بررسی است.
وی با بیان این‌که روند بسیار خوبی در رشد حمل محمولات بین‌الملل در زمینه کانتینری وجود دارد، افزود: در سال 1395 با وجود این‌که خطوط کانتینری دنیا زیان دیده بودند، شرکت حمل و نقل کانتینری توانسته است این سال را با سودآوری پشت سر بگذارد و عملکرد قابل قبولی را برای صاحبان سهام و مدیریت کلان شرکت داشته باشد.

این مقام مسوول با اشاره به نقش برجام در افزایش عملکرد شرکت حمل‌ و نقل کانتینری گفت: برجام، تردد کشتی‌ها، روابط این شرکت با خطوط خارجی، ترمینال‌ها و بنادر را تسهیل کرد. برخی صاحبان کالای عمده و بزرگ که به خاطر مسائل تحریم نمی‌توانستند با کشتیرانی همکاری کنند، بازگشتند و این شرکت توانست در شرایط عادلانه و مناسب‌تری با خطوط خارجی رقابت کند.
وی با بیان این‌که سهم بازار این شرکت در این دوران در بندر شهید رجایی در طول مدت فعالیت کانتینر کشتیرانی ایران بی‌سابقه است، افزود: اتفاق دیگری که در دوره اخیر رخ داد، راه‌اندازی خط مستقیم بنادر کاندلا و موندرای هند به چابهار است که در حال حاضر سه هزار کانتینر رزرو شده که در این مسیر باید حمل شوند و تعداد قابل‌توجهی هم تخلیه شده‌اند.
مدیرعامل شرکت حمل‌ و نقل کانتینری کشتیرانی در ارزیابی تحولات اخیر بازار کانتینری گفت: در بازارهای جهانی کانتینری مدتی است که شاهد ادغام برخی شرکت‌ها و سپس تشکیل اتحادیه‌های استراتژیک به شرکت‌های باقیمانده هستیم به‌گونه‌ای که 9 خط بزرگ کانتینری ورشکسته یا ادغام و یا این‌که از سوی دیگر خطوط خریداری شدند.

وی با اشاره به برنامه‌های شرکت حمل‌ و نقل کانتینری برای آینده نیز گفت: تصمیم ما این است که سودآوری شرکت حفظ شود. برای کشتی‌های بزرگ 14 هزار و 500 کانتینر که تا 10 ماه آینده تحویل داده می‌شود، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و همچنین خرید کانتینرهای جدید در دستور کار است و باید با شیب مناسب و ایجاد بازار، افزایش بار صورت گیرد.
کشاورز با تاکید بر این‌که سرویس اروپایی شرکت حمل‌ و نقل کانتینری به هند متصل خواهد شد که خط جدید، خط هند و اروپا خواهد بود و جزئی از استراتژی شرکت برای تقویت بازار بین‌المللی به‌شمار می‌رود، افزود: در حال حاضر برای ایجاد آمادگی، در بندرعباس کانتینرها به‌صورت ترانشیپ از هند به اروپا حمل می‌شود تا یک سرویس مثلثی تشکیل شده که از اروپا به ایران، از ایران به هند و از هند دوباره به اروپا می‌رود تا بتوان محمولات صادراتی و وارداتی هند و اروپا را به‌صورت مستقیم جذب کرد.
مدیرعامل شرکت حمل‌ و نقل کانتینری کشتیرانی، برنامه بعدی شرکت را، تامین کانتینر مورد نیاز عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات موجود در دنیا کمبود کانتینرهای کیوب است اما با توجه به ظرفیت‌های جدیدی که به ناوگان ملحق می‌شود، برای کشتی‌های بزرگ که در کره‌جنوبی ساخته می‌شود و کشتی ایران – کاشان، برنامه تامین کانتینر بر اساس میزانی که مورد نیاز است.

نظرات بینندگان