
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
اینستاگردی همیشه بد نیست، چراکه گاه از طریق همین شبکه اجتماعی میتوان از بسیاری از رویدادهای فرهنگی-هنری مطلع شوید. بهطور اتفاقی در همین فضا از برگزاری یک نمایشگاه گروهی طراحی در گالری «سوره» -که به همت واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری استان بوشهر و با همکاری دانشگاه علمی-کاربردی (دانشکده فرهنگ و هنر) برگزار شده- باخبر شدیم. در این نمایشگاه که از 24 تیرماه فعالیت خود را آغاز کرده تا 29 تیرماه ادامه دارد، آثار یازده دانشجوی رشته تصویرسازی دانشکده فرهنگ و هنر دانشگاه علمی کاربردی بوشهر به نامهای سمیرا جمالی، سعیده میربهرسی، سولماز کرمی، مریم رجبپور، نونا لاریان، اعظم سلیمانی، فاطمه جمالی، سارا اسدی، فاطمه صداقتجو، مریم بهادریان و مسعود ماهینی به نمایش گذاشته شده است. روز گذشته به این نمایشگاه رفتم تا این آثار منحصربهفرد و مفهومی را از نزدیک به نظاره بنشینم. همینکه وارد فضای کوچک تنها گالری مرکز شهر شدم، وجودم آبستن غمی مبهم شد که آیا در استانی که چپ و راست به پایتخت انرژی بودن آن فخر میفروشیم، نباید یک نگارخانه استاندارد وجود داشته باشد؟!! بهراستی چه کسی در این زمینه پاسخگو است؟! ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، شهرداری یا استانداری؟!!
بامداد جنوب بیش از این چندین بار در خصوص این دغدغه جدی جامعه هنرمندان تجسمی نوشته ا اما هر بار هم بینتیجه مانده است. درست سال گذشته بود که یک گزارش جدی در خصوص نبود نگارخانه استاندارد و ایدهآل در شهر بوشهر نوشتیم و ارگانهای مربوط را به چارهاندیشی دعوت کردیم. یکی از آن ارگانها شهرداری بوشهر بود که غلامعلی میگلینژاد، شهردار بوشهر در نشست خبری که یک هفته بعد از آن گزارش برگزار شد، تاکید کرد که در پی این هستیم که یک نگارخانه در بافت تاریخی بوشهر راهاندازی کنیم که البته هنوز خبری از راهاندازی این نگارخانه نیست. در آن گزارش ما با برخی از اعضای شورای چهارم گفتوگو کرده بودیم که شوربختانه با پاسخهایی که از آنها شنیدیم، متوجه شدیم که آنها یک بار هم به فکر احداث یا راهاندازی نگارخانه نبودهاند. این در حالی است که یکی از وظایف شهرداریها ایجاد زیرساختهای فرهنگی-هنری است و شورا هم موظف است که در این زمینه پیگیر و ناظر باشد اما حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در پاسخ به این مطالبه بحق هنرمندان تجسمی توضیح داده بود که ما چندین بار طرح احداث نگارخانه در شهر بوشهر را به شورای اداری ارائه کردهایم که متاسفانه هر بار این طرح از سوی این شورای بهدلیل اینکه تا طرحهای ناتمام به پایان نرسیده است نمیتوان با طرحهای جدید موافقت کرد، رد شده است. حال این سوال پیش میآید که در این چهار سال شورای اداری استان در حوزه زیرساختهای فرهنگی چند طرح را تصویب و اجرائی کرده است؟!! آیا همیشه باید فرهنگ قربانی حوزههای دیگر شود؟!! آیا زمان آن فرا نرسیده است که کمی با فرهنگ مهربانهتر برخورد و به آن جدیتر نگریسته شود؟!! چراکه فرهنگ همچون اقتصاد دقیقا نبض جامعه را در اختیار دارد. در واقع در جامعهای که فرهنگ از کمترین توجه برخوردار است، انواع ناهنجاریهای اجتماعی و فسق و فجور را شاهد خواهیم بود، چنانچه در جامعه کنونی بهوفور با آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد، زنا، فقر، طلاق، ازدواج سپید و... روبهرو هستیم. امیدوارم این بار مدیران ارشد و متولیان حوزه فرهنگ دغدغه هنرمندان را جدیتر بنگرند. هنرمندان تجسمی استان بوشهر واقعا مورد بیتوجهی واقع شدهاند، انتظار میرود از این حوزه بیشتر از قبل حمایت شود.
برگردیم به فضای نمایشگاه که بیست اثر در آن به نمایش گذاشته شده بود. هر کدام از این آثار با روایتی سوررئال دردی از جامعه امروز را به نمایش گذاشته بودند، دردهایی نظیر اعتیاد، فقر، کارتنخوابی، بحران آب، بیتوجهی به کتاب و مطالعه و... . فاطمه ایرانزاد، مدرس دانشکده فرهنگ و هنر نقش زیادی در برگزاری این نمایشگاه داشته است. وی در یک اقدام تحسینشده تلاش کرده تا با نمایش برخی از آثار دانشجویان خود که بیشتر آنها اکنون دانشآموخته شدهاند، هنر طراحی و قابلیتهای آن را به نحو مطلوبتری معرفی کند اما نکته حایز اهمیت این نمایشگاه گروهی حضور مسعود ماهینی، کاریکاتوریست مطرح هماستانی بود که با چهار اثر در آن حضور دارد. در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفتوگویی را با فاطمه ایرانزاد، مسوول برگزاری این نمایشگاه و مسعود ماهینی صورت دادیم که در ادامه میآید.
مسوول برگزاری نمایشگاه گروهی طراحی در خصوص برگزاری آن به بامداد جنوب گفت: این نمایشگاه به همت واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار شده است و در بردارنده آثار یازده دانشجویان تصویرسازی دانشگاه علمی کاربردی است که در حال حاضر دانشآموخته شدهاند.
فاطمه ایرانزاد در ادامه با بیان اینکه در این نمایشگاه آثاری در زمینه طراحی به نمایش گذاشته شده است، افزود: چون طراحی اساس و پایه هنرهای تجسمی را تشکیل میدهد. بنابراین باید به نحو بهتری به مخاطب معرفی شود و آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، سوررئال هستند که در واقع کلیشههای نرمال را در همه شکستهاند و هر کدام از عناصر و فرمهای را در یک قالب متفاوت قرار دادهاند. بنابراین همین باعث شده که هنرجویان آثاری مستقل، اصل و متفاوت عرضه کنند.
وی با تاکید بر اینکه در حقیقت این دانشجویان در این نمایشگاه تمرین کردهاند که وقتی میخواهند که تصویرسازی مدرنی را ارائه کنند، چگونه عناصر و فرمها را جاسازی کنند، خاطرنشان کرد: در این آثار تنها در زمینه طراحی و نحوه پرداختن به آن مانور داده شده و هنرمندان وارد فضای رنگی نشدهاند. چون هدف فقط نشان دادن قابلیتهای هنر طراحی بوده است. یکی از مزیتهای این نمایشگاه این است که تمام این آثار اصل هستند و حاصل ذهن و خلاقیت صاحبان این آثار است، یعنی الان هنرمندان حاضر در این نمایشگاه به این نتیجه رسیدهاند که میدانند به جای کپی کردن باید خالق اثر باشند. در واقع ویژگی اصلی این آثار اصل بودن آنهاست.
ایرانزاد در پایان استقبال از نمایشگاه را خوب ارزیابی کرد و گفت: به نظر من هنر میتواند به شکل لطیفتری مخاطب را با مقولههای مثبت و منفی اجتماع روبهرو کند و چه خوب است که هر از چند گاهی نمایشگاه این چنینی با موضوعات اجتماعی در سطح شهر برگزار شود اما به اندازهای که هنر به جامعه کمک میکند، هنرمند سودی نمیبرد جز نفع معنوی. هنرمند زمانی حمایت مالی میشود که مردم آثار این هنرمندان را وارد خانههای خود کنند. مردم برای تماشای اثر استقبال میکنند اما در زمینه خرید هنوز حمایت چندانی ندارند و ای کاش فرهنگ خرید آثار هنری در میان مردم نهادینه میشد تا از این طریق هنرمند هم بیشتر به کارش دلگرم میشد. در این زمینه تنها درخواستی که از مسوولان داریم، این است که حداقل در اطلاعرسانی و تبلیغات هنرمندان را حمایت کنند. البته در خصوص خرید آثار تجسمی هم سه یا چهار سال پیش صحبت از تصویب مصوبهای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که قرار است بودجهای برای خرید آثار تجسمی به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها اختصاص یابد که نمیدانم آیا این مصوبه اجرائی شد یا خیر؟!! اما امیدوارم از این پس شاهد حمایت بیشتر مسوولان از هنرمندان تجسمی باشیم.
مسعود ماهینی نیز در خصوص انتخاب سوژههای آثار این نمایشگاه به بامداد جنوب گفت: سوژههایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، برگرفته از واقعیتی از است که هماکنون با آنها در جامعه دستبه گریبان هستیم. در واقع ما در این نمایشگاه کوشیدیم تا این واقعیتها را به شکل سوررئال مجسم کنیم و همانطور که میبینید در این نمایشگاه آثاری با موضوعاتی نظیر فقر، اعتیاد، کارتنخوابی، زمان، زوال، سفر، بحران بیآبی و... ارائه شده است. در حقیقت انتخاب موضوعاتی نظیر کارتنخوابی، اعتیاد، بیخانمانی و ... بر این اساس بود که جامعه امروز ما شاهد این مسائل تلخ اجتماعی است و تلاش کردیم تا در فضای سیاه و سفید طراحی این معضلات اجتماعی را ترسیم کنیم، چراکه همین مشکلات منجر به شیوع فساد و فحشا در سطح جامعه میشود. به همین دلیل خودم در کارم بیشتر به معضلات اجتماعی توجه دارم.
این کاریکاتوریست مطرح بوشهری در پاسخ به این سوال که آیا هنر طراحی میتواند مانند کاریکاتور پیام صاحب اثر را به مخاطب منتقل سازد، توضیح داد: بله. در این نمایشگاه صرفا تلاش شد که به کمک هنر طراحی سیمای زشت آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی را ترسیم کنیم. در حقیقت هنر آسانترین و کمهزینهترین ابزاری است که بهکمک آن میتوان آسیبها و مسائل اجتماعی را به نمایش گذاشت و مسوولان و مردم را به چارهاندیشی دعوت کرد. متاسفانه با وجود این همه پتانسیلی که هنر دارد، امروز دائم سرکوب میشود.
وی درخصوص مهمترین مشکل هنرمندان تجسمی تصریح کرد: عمدهترین مشکل هنرمندان تجسمی در بوشهر نبود نگارخانه است که این مساله همواره هنرمندان این عرصه را رنج میدهد. نگارخانه «سوره» هم در حقیقت تنها اسم نگارخانه را یدک میکشد و فضای آن با یک نگارخانه استاندارد و ایدهآل فاصله فراوان دارد.
ماهینی در مورد توجه ویژهاش به فرهنگ عامیانه در انعکاس مسائل اجتماعی گفت: بهرهگیری از فرهنگ عامیانه در فعالیت هنریام بهخصوص در حوزه کاریکاتور (کارتن) خیلی به من کمک کرده است. چون همیشه برای تاثیرگذاری بیشتر بهویژه در کارتن از کارکترها یا شخصیتهایی متعددی استفاده میکنیم که با آگاهی از گویش و سنتهای خاص آنها میتوانیم بهتر سوژه را پردازش کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که یکی از شخصیتهای آثار شما کودکان کار است، آیا به کمک هنرتان توانستهاید دردها و حسرتهای آنها را منعکس کنید، توضیح داد: بله، بحث کودکان کار یکی از معضلاتی است که روزبهروز هم بر تعداد آنها افزوده میشود. پیرو توضیحات بالا باید تاکید کنم که با جمع کردن این کودکان نمیتوان این معضل را برطرف کرد، بلکه اگر متولیان بتوانند موسسه یا تشکیلاتی را برای نگهداری یا آموزش این افراد فراهم کنند یا ساماندهی شوند که در کنار کارشان مانند سایر افراد جامعه بتوانند درس بخوانند، میتوان آینده زیبایی را برای آنها پیشبینی کرد و من همواره در تلاش هستم تا با ترسیم سیمای این معضل مسوولان را به چارهاندیشی در این زمینه تشویق کنم.
مسعود ماهینی معتقد است طراحی و کاریکاتور هر دو برایش مهم هستند چون طراحی را مکمل کاریکاتور میداند، در خصوص قابلیتهای کاریکاتور در انعکاس آسیبهای اجتماعی گفت: این هنر در این زمینه قابیلتهای فراوانی دارد. خوشبتانه در حال حاضر وقتی به روزنامهها نگاه میکنید، میبینید یک ستون خود را به کارتن اختصاص دادهاند و عموما در این قسمت به موضوعات روز میپردازند و همین جنبه طنز آن به انتقال بهتر پیام کمک میکند، زیرا مردم از پیامهای نیشدار کاریکاتور و طنز بیشتر استقبال میکنند.
صاحب اثر «مندو دماغی» در پاسخ به این پرسش که آیا تاثیرگذاری طنز و کاریکاتور در انتقال پیام یکسان است، بیان کرد» صد درصد، چراکه هر دو مقوله یکی هستند یک نوشتاری و دیگری دیداری است اما رسالت هر دو یکی است.
وی که در حال حاضر با روزنامههای «اصفهان امروز»، «همشهری»، «قانون» و مجله «اصفهان نیمروز» در زمینه کاریکاتور همکاری دارد، در پایان تاکید کرد: از مسوولان یک خواهش دارم که اگر از هنرهای تجسمی حمایت نمیکنند، دستکم چوب لای چرخمان هم نگذارند.