حمایت وزارت نفت از متقاضیان احداث جایگاه‌های CNG
کد خبر: ۸۹۴۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۲ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

حمایت وزارت نفت از متقاضیان احداث جایگاه‌های CNG

طبق آماری که مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارائه کرده‌اند، در یک ‌سال و نیم اخیر حدود 100 درخواست احداث جایگاه به آن شرکت واصل شده ‌است
 بر خلاف آنچه که در وهله‌ اول به‌نظر می‌رسد، با توجه به مولفه‌های کنونیCNG  نظیر فروش، قیمت و کارمزدها، همچنان بخش خصوصی راغب به مشارکت در توسعه جایگاه‌های سی‌ان‌جی است. قطعا این میزان با افزایش کارمزدها بیشتر هم خواهد شد. بخش خصوصی به‌طور ماهوی به‌دنبال کسب سود است و تمام تلاش شرکت ملی پخش و وزارت نفت بر آن است که جذابیت‌های لازم برای ورود بخش خصوصی را تامین کنند.

طبق آمارهای موجود در حال ‌حاضر در حدود چهار میلیون خودرو گازسوز در کشور وجود دارد که حدود 7/2 میلیون دستگاه آنها شماره شده‌اند. در کارت خودرو عبارت «دوگانه‌سوز» درج شده و حدود 900 هزار خودرو هم از طریق طرح دوگانه‌سوز شده‌اند که عبارت فوق در کارت خودروی آنها ثبت نشده است، تعدادی خودرو نیز در کارگاه‌ها دوگانه‌سوز شده‌اند.
در حال‌ حاضر میزان کارمزد ویژه در شهرهای کوچک معادل 120 تومان به‌ازای هر مترمکعب و برای کلان‌شهرها مثل تهران 140 تومان به‌ازای هر مترمکعب تعیین شده است‌. ارقام فوق نسبت به کارمزد 70 تومانی و 80 تومانی که پرداخت می‌شود اختلاف فاحشی دارد. دولت این مشوق را برای هفت سال پرداخت می‌کند تا سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات برگشت داده شود. به طور متعارف میزان سرمایه‌گذاری مورد نظر بیش از یک میلیارد تومان برآورد شده که این سرمایه‌ با لحاظ شرایط در طول مدت و با فروش مناسب در شرایط متعارف مستهلک شده و همراه با سود مناسب به سرمایه‌گذار بازگشت می‌شود.

اگر کسی زمین مناسبی (حدود هزار مترمربع) در اختیار داشته باشد می‌تواند به مناطق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی مراجعه کرده و تقاضای خود را برای احداث جایگاه سی‌ان‌جی ارائه دهد. هیچ منع خاصی برای احداث وجود ندارد و قطعا وزارت نفت و شرکت ملی پخش از این تقاضاها استقبال کرده و در تمامی مراحل تا حد توان برای پیشبرد طرح یاری خواهد کرد.
بر اساس اظهارات مقامات مسوول در وزارت نفت، در حال ‌حاضر دو شرکت از طریق خط تولید و مونتاژ خود، به امر ساخت تجهیزات اشتغال دارند. به‌طور کلی محدودیت و یا مشکلی در ساخت و تامین مخزن نیز در کشور وجود ندارد و تجهیزات خاص این صنعت (مانند ابزاردقیق و ضدانفجار) نیز بدون هیچ منعی از خارج وارد می‌شوند.
 در صورتی‌که ظرفیت مخزن خودرو افزایش یابد در این صورت دفعات مراجعه به جایگاه‌ها کمتر و رغبت به استفاده از سی‌ان‌جی بیشتر می‌شود اما فعلا خودروساز داخلی خودرویی با این مشخصات تولید نکرده است. با وجوداین ، با تمام تنگناهای موجود در حوزه تولید داخل، امکان واردات چنین خودروهایی نیز وجود دارد. دولت نیز به‌نوبه‌ خود بایستی در صورت واردات این نوع خودروها، تخفیف‌های تعرفه‌ای متناسب قائل شود تا خودروی دوگانه‌سوزی که این مشخصه‌ها را دارد، ارزان‌تر از خودروی بنزینی تمام شود. در این صورت جذابیت لازم برای اقشار مختلف مردم ایجاد خواهد شد.

برچسب ها: سوخت ، نفت ، گاز ، جایگاه ، احداث
نظرات بینندگان