
بامدادجنوب- جواد شکریان:
حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی یکی از اهداف دولت یازدهم بود که برای این منظور رونق تولید از طریق ایجاد رونق در بنگاههای کوچک و متوسط را در دستور کار قرار داد. با این حال، یکی از مشکلاتی که برای صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی وجود داشت، مشکلات مربوط به بیمه بود که سود صادرات را بهشدت در معرض ریسک قرار میداد. تا پیش از آغاز به کار دولت یازدهم و حتی در سالهای ابتدایی این دولت، شرکتهای بیمهای معتبر دنیا بهعلت وجود تحریمهای بینالمللی، رغبتی به ورود به بازار ایران نداشتند اما پس از امضای توافق برجام، شرایط تغییر کرد و ایران مذاکراتش را با شرکتهای معتبر بیمهای دنیا آغاز کرد.
در همین زمینه، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه پس از برجام بهسرعت کار را با بیمههای بینالمللی آغاز کردیم و سپس به موسسات ردهبندی جهانی متصل شدیم که خوشبختانه امروز پوشش بینالمللی ناوگان ملی کشتیرانی کشور را تا سقف یک میلیارد دلار افزایش دادهایم، افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از پنج شرکت برتر کشور است. این شرکت تنها شرکت ایرانی است که ۹۵ درصد از فعالیت آن در حوزه بینالمللی است بههمین منظور ما میتوانیم بیمه معلم را در مسیر بینالمللی شدن و دستیابی به استانداردهای جهانی یاری کنیم.
محمد سعیدی ضمن تاکید بر این واقعیت که اگر اقتصاد به بیمه متکی نباشد در معرض خطرهای بزرگ و جبرانناپذیری قرار میگیرد، تصریح کرد: پیش از این و در اجلاس شرکت بیمه Stimship لندن هم گفتم که صنعت بیمه در جهان بهسرعت در حال رشد و تعالی است. بر همین اساس، این صنعت نیازمند توسعه ارتباطات بینالمللی است تا عقبماندگیهای فعلی آن جبران شود. متاسفانه در حال حاضر صنعت بیمه در ایران جایگاه مطلوبی ندارد که باید برای رفع این مشکل برنامهریزی کنیم و در واقع نباید صنعتی که خطرات را پوشش میدهد، خود در معرض خطر باشد.
بهگفته وی، صنعت بیمه توسعهنیافته سبب شده تا ضریب نفوذ بیمه در کشور به نسبت استاندارهای جهانی قابل قبول نباشد و بههمین دلیل این صنعت در میان قاطبه ملت مقبولیت کافی ندارد. هماکنون که در پسابرجام شرکتهای داخلی قراردادهای متعددی با طرفهای خارجی منعقد میکنند، صنعت بیمه باید همپای آنها باشد چرا که بدون حمایت بیمهای، توسعهیافتگی محقق نخواهد شد. در عقود بینالمللی اجرا و بخش عملیاتی اولویت اول است و بانک و بیمه اولویتهای مهم بعدی هستند که به جرات می توان گفت بیمه اهمیتی بیش از حمایتهای بانکی دارد.
سعیدی سپس به وضعیت بیمه در بخش دریایی پرداخت و در اینباره گفت: در بخش دریایی باید بگویم که بهدلیل آشنا بودن صنعت بیمه داخلی با بازار جهانی و تمایل نداشتن آنها برای ورود به این بازار، عملا این بخش سالهاست که در اختیار شرکتهای بیمهای خارجی است و آنها گوی سبقت را از شرکتهای ایرانی ربودهاند.
مدیرعامل ناوگان ملی کشور با اشاره به اینکه در دوران تحریم نیز که بیمههای ما و بیمه مرکزی با مشکلات متعدد روبهرو شدند با تلاش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران P&I داخلی راهاندازی شد تا فرآیند کاری آنها امتداد یابد، خاطرنشان کرد: با اجرای برجام شرایط مناسبی برای انتقال ریسک عمده ناوگان ملی به خارج فراهم شده است. در این راستا اقدامات موثری در جهت همکاری با کلوپ P&I ، غرب انگلستان و Stimship آغاز کردهایم بهگونهای که ۸۰ فروند از شناورها نزد Stimship بیمه هستند.
رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دوران تحریم ناوگان ملی از پوشش بیمهای محروم بود، ادامه داد: پس از برجام در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دو اولویت داشتیم، نخست به سرعت کار را با بیمههای بینالمللی آغاز کنیم و سپس به موسسات ردهبندی جهانی متصل شویم. در این دوران در گام اول توانستیم پوشش بینالمللی ۷۵ میلیون دلاری را تامین کنیم سپس و بلافاصله این پوشش را به ۴۵۰ میلیون دلار ارتقا دادیم و خوشحالم که بگویم امروز پوشش بینالمللی ناوگان ملی کشتیرانی کشور را تا سقف یک میلیارد دلار افزایش دادهایم.
وی، بینالمللی شدن را یکی از ملزومات عبور از عقبماندگیها دانست و درباره موفقیتهای شرکت کشتیرانی در این زمینه گفت: ما اگر بخواهیم تاثیرگذار باشیم باید در مجامع جهانی و در بُردهای تخصصی حضور پیدا کنیم. بههمین دلیل در پسابرجام موفق شدیم جایگاه حقوقی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به عضویت هیاتمدیره Stimship درآوریم. همچنین عضو شورای سیاستگذاری B.V فرانسه بهعنوان یکی از بزرگترین شرکتهای ردهبندی دنیا بشویم. بر همین اساس، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران میتواند در بخش بینالمللی، با انتقال انواع روشهای بیمهای و تکنولوژی به صنعت بیمه کشور کمک کند تا این صنعت از استانداردهای جهانی بهرهمند شود.
این مقام مسوول در ادامه سخنانش پیشنهاداتی نیز به شرکتهای بیمه داخلی داشت و گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد میدهد بهعنوان ضرورتهای مهم توسعه آموزش و کسب شیوههای مدرن بازاریابی را هرچه بیشتر در دستور کار خود قرار دهد. ما اعتقاد داریم که مشکلات پیش روی صنعت بیمه ایران با برنامهریزی مدون برطرف خواهد شد. مدیران ارشد بیمهای نیز بایستی در دوران مدیریت خود در معرض آموزش حرفهای کسب و کار قرار بگیرند.
این مقام مسوول ضمن تاکید دوباره بر فضای مناسب و فرصتهایی که برجام برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است به تهدیدات احتمالی این فضای باز برای صنعت بیمه پرداخت و تصریح کرد: تهدیداتی در این فضای باز برای صنعت بیمه بهوجود آمده است، هماکنون شرکتهای خارجی با توان و امکانات بالایی که در اختیار دارند، میتوانند در صورت نبود کنترل و نظارت کافی، وارد بازار کشور شوند و شرکتهای ایرانی را کنار بزنند.
سعیدی برنامهریزی تحولی را مهمترین اولویت پیش روی صنعت بیمه دانست و افزود: این صنعت باید بهدنبال برنامهریزی تحولی باشد و حرکت در مسیر چشمانداز بیست ساله، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و راهبرد اقتصاد مقاومتی در محیط درونی و بیرونی و فردی و جمعی با بهره بردن از نظر صاحبنظران، حذف چرخههای بورکراتیک، مشتریمداری و بیمه الکترونیک و توجه ویژه به فضای سایبری و اینترنت را در دستور کار قرار دهد.
وی در پایان تاکید کرد که تعامل با شرکتهای بزرگ جهانی بیمهای و همکاری با آنها باید در برنامههای آینده در نظر باشد. همچنین باید این صنعت بتواند در قالب کنسرسیومهای منطقهای و جهانی برای ورود به بازارهای منطقه و جهان اقدام کرده و جهانی فکر کند.