
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
«ای برادر قصه چون پیمانهای است/ معنی اندر وی مثال دانهای است/ دانه معنی بگیرد مرد عقل/ ننگرد پیمانه را گر گشت نقل» (مولانا).
رد پای «تخیل» در قصه بسیار پررنگ است؛ تخیلی که به کودک امکان اندیشیدن درباره چیستی و ماهیت هر آنچه که وجود خارجی دارد و ندارد، میدهد. دنیای قصهها لبریز از تصویرسازی و آموزههای تربیتی است. تصویرهایی که کودک را به رویاپردازی و ایدهپروری سوق میدهد و در سایه همین رویاپردازی، کودک آرزوها و آمال خود را در ذهن پرورش میدهد و سعی میکند در عالم واقع به آنها جامعه بپوشاند.
هر چه به عقبتر میرویم بهدلیل بافت و شرایط حاکم بر جوامع در گذشته، قصهها در زندگی افراد پررنگتر بودهاند اما امروز بهعلت پیشرفت روزافزون تکنولوژی، قصهها بهخصوص قصههای کهن و فولکور در آستانه فراموشی هستند، از این رو، یکی از راهکارهایی که قصهها را از خطر فراموشی میرهاند، برگزاری جشنواره قصهگویی است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که یکی از موثرترین و کارآمدترین مجموعههای فرهنگی کشور در حوزه کودک و نوجوان بهشمار میرود، متولی برگزاری جشنواره بینالمللی قصهگویی است؛ جشنوارهای که مالامال از قصههای رنگارنگ و جذاب است و کودکان را به وجد میآورد.
روز گذشته (شنبه 15 مهرماه) بوشهر میزبان بیستمین جشنواره قصهگویی استانی بود. این جشنواره با استقبال پرشور کودکان روبهرو شد؛ جشنوارهای که سرشار از قصهها و نقلهای شنیدنی و جذاب بود. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد این رویداد هنری، انتخاب قصههایی بود که ریشه در فرهنگ و ادبیات بومی منطقه جنوب داشتند؛ برخی از قصهگوها افزون بر بیانی شیوا، با استفاده از زبان بدن قصههایی را روایت میکردند که بسیار آموزنده و پندآموز بودند و ناخودآگاه مخاطب را به تفکر و تامل وامیداشت. بهراستی قصهها آیینه عبرت هستند، چراکه بهکمک تمثیل و تصویرسازی بسیاری از ارزشها و باید و نبایدهای اخلاقی را میشکافند و در پایان با گرهگشایی مناسب به مخاطب تلنگر میزنند.
در بیستمین جشنواره استانی قصهگویی که با حضور الهام دارابی کارشناس واحد آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور و زهره عالینسب مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد، 22 قصهگو و نقال از سراسر استان در دو بخش اعضا و مربیان مراکز فرهنگی-هنری کانون و آزاد با یکدیگر به رقابت پرداختند که عبارتند از: سوسن حیاتی با قصه «مشسلیمان و مهمون جانگرفته» و «النگوی طلا» (رضوی) از دیلم، مکیه موسوینژاد با قصه «راز چشمه جواهر» از وحدتیه، فرزانه بوشهری با قصه «جام زرین» از مرکز فرهنگی-هنری شماره یک، عبدالوحید بهزادی با قصه «سفر تجربه» از سیار برازجانی، ملیحه کرمی با قصه «گرگ نقاش» از مرکز فرهنگی-هنری شماره دو، نگار مکاریان با نقل «رستم و اشکبوس» از بوشهر، سیدهلیلا موسوی با قصه «این همه تلق و ملق» از وحدتیه، قمر غلامیان با قصه «بز چاق» از دیلم، محبوبه نخعی با قصه «سکو حراف» از گناوه، لیلا منصورینژاد با نقل «بزم رزم» از بوشهر، طوبی شیرکانی با نقل «خالوحسین دشتی» از خورموج، فاطمه ارشادی با قصه «کلوچه خدا» از گناوه، زینب احمدی با قصه «راز دعای مروارید» از اهرم، فاطمه اسماعیلی با قصه «دعای موش کوچولو» از خورموج و فاطیما لشکری با قصه «هدیه گرانبها» از شبانکاره. در بخش مادربزرگها و پدربزرگها هم فاطمه شاکر به قصهگویی برای کودکان حاضر در سالن پرداخت. داوری این جشنواره برعهده سمیه رسولی، مهشید جهازی و محسن حلوایی بود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در آیین پایانی این جشنواره گفت: چرا قصه و قصهگویی اینقدر مهم و پراهمیت است؟ داستانها و قصههای مختلف نقش بسیار مهمی را در تکوین شخصیت کودک ایفا میکند. از طریق قصهها و داستانهای خوب و از راه همین یکی بود و یکی نبودهای که به ظاهر ساده بهنظر میرسند، کودک به بسیاری از ارزشهای اخلاقی پی خواهد برد، چراکه به قول شاعر: «در حقیقت نقش حال ماست آن». خوب که نگاه میکنیم میبینیم شجاعت، ایمان، پایداری، ایستادگی، مقاومت، تمرین، محبت و نوعدوستی، امیدواری، رادمردی، مقابله با دروغ و خودپسندی، طرفداری از حق و حقیقت، ایستادگی در برابر زور و ستم و... ارزشهایی هستند که هسته مرکزی بسیاری از قصهها و داستانها را تشکیل میدهند و بدونشک فرزندان ما از قصهها خواهند آموخت.
زهره عالینسب در ادامه با بیان اینکه کودکان از طریق قصه و قصهگویی با حقایق و تجربههای مختلف زندگی آشنا میشوند، افزود: هر قصه با سلاح دانایی به مقابله با ضعف آگاهی کودک برمیخیزد. قصه میتواند از نظر تربیت فردی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی در کودک موثر واقع شود. همچنین تاثیرپذیری از شخصیت و دریافت پیام نهفته در قصه میتواند در تقویت فهم و بیان، پرورش خلاقیت، آموزش زبان و افزایش گنجینه واژگان کودکان تاثیر بسزایی داشته باشد.
در حاشیه این آیین به سراغ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان رفتیم و گفتوگوی اختصاصی با وی صورت دادیم که در ادامه میآید.
هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برگزاری جشنواره قصهگویی چیست؟
هدف از برگزاري جشنوارههاي قصهگويي حرفهاي كردن قصهگوها، پرباركردن و غني كردن هرچه بيشتر قصهها و اهميت دادن هرچه بيشتر به اين گونه ادبي و فرهنگي است كه زبان گوياي وجدان جمعي ملت يك سرزمين است. در حقیقت قصهگویی يكي از بهترين شيوههاي آموزشي و تربيتي كودكان و نوجوانان بهشمار ميآيد. در هر قصهای تخیل وجود دارد، بهخصوص قصهها و افسانههای فولکوریک یا عامیانه. کودک در این قصهها با تخیل آشنا میشود و همین قوه تخیل به او کمک میکند تا خود را جایگزین شخصیت اصلی قصه کند و به جنگ با بدیها برود. با شنیدن قصه، نیروی بیان و قدرت سخنوری کودک رشد میکند. بهترین روش برای آشنا کردن کودک با مهارتهای اجتماعی و اخلاق صحیح شهروندی قصه و قصهگویی است. کودک از طریق قصههای مناسب با مشکلات و مسائل زندگی آشنا میشود و مهارتهای اجتماعی را بیشتر و بهتر فرا میگیرد و از این رهگذر برای حضور در جامعه آماده میشود.
در این دوره استقبال از جشنواره چگونه بوده است؟
در بیستمین جشنواره استانی قصهگویی، 25 قصهگو به رقابت با یکدیگر پرداختند كه برگزیدگان این دوره با عبور از اين مرحله به مرحله منطقهاي و بعد كشوري راه مییابند. خوشبختانه استقبال از این جشنواره چشمگیر بود.
تاکید جشنواره بر چه موضوعات و قصههایی است؟ بهنظر شما قصه چقدر در تربیت کودکان و پرورش تواناییهای آنها تاثیر دارد؟
در این جشنواره بیشتر تاکید روی قصههايي است كه حامل پيام مثبت اخلاقي و انساني و در راستای تقويت هويت ملي و مذهبي در كودكان باشند. قصهها اگر حرفهاي نوشته و حرفهاي گفته شوند، گامي پرقدرت براي تقويت تخيل است كه لازمه ايجاد نيروي خلاقيت و ابتكار است. مخاطب به همذاتپنداري و همانندسازي با قهرمان داستان ميپردازد و جريانات داستان را دنبال ميكند. همين باعث ايجاد نظم و تفكر منطقي در ذهن او ميشود. نكات اخلاقي را نه بهصورت دستوري، بلكه به شكل ملموس ميآموزد. به همين دليل ماندگارتر ميماند و در باورهاي او نهادينه ميشود. همچنين باعث لذت و سرگرمي کودک ميشود و هرچه بيشتر از كودكي خود لذت ميبرد، چه بسا كه ما وقتي به ياد دوران كودكيمان ميافتيم داستانهاي معلمان و مادربزرگها اولين چيزي است كه به ذهنمان میآيد.
آیا در جشنواره قصهگویی به احیای قصهها و متلها و اساطیر کهن جنوب هم توجه میشود؟ این توجه چقدر در مانایی قصههای کهن نقش دارد؟
صددرصد استفاده از اساطير و قصههای كهن در تربيت نكات اخلاقي و هويتيابي کودکان نقش بارزي دارد. آنها علاوه بر اينكه با قهرمانان و تاريخ وطن خود آشنا ميشوند، نكات اخلاقي و تربيتي نهفته در این قصهها را در مییابند، با وطن و تاريخ ملت خود بيشتر آشنا میشوند و حس افتخاري كه از شناخت بزرگان و تاريخ سرزمینشان به آنها دست ميدهد، از آنها انسانهايي عاشق وطن ميسازد كه بايد در آبادكردن سرزمينشان نهايت تلاش را بهخرج دهند.
مناسبترین قصهها برای کودکان کدام است؟ و در این میان قصهگو چقدر میتواند به تاثیرگذاری قصه بیفزاید؟
قصهها بايد متناسب با نيازها و علايق مخاطب و سلايق آنها باشد. توجه به سن مخاطب كمك زيادي به مربيان ميكند كه چه پيامي را به چه شكل و با چه زبانی و به چه صورت به کمک قصه به بچهها انتقال دهند. بدون شک یکی از چیزهایی که در مطلوب بودن قصه ما را یاری میدهد، یک قصهگوی خوب و ماهر است، زیرا قصهگوی خوب به کلمهها تسلط دارد و از ارزش آنها باخبر است. او از محتوای قصه و پیامی که قصه حامل آن است، اطلاع دارد و میتواند روی شنونده اثر بگذارد.
کانون پرورش فکری بوشهر پیش از برگزاری این جشنواره برای مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون یک کارگاه آموزش قصهگویی دو روزه با تدریس محمد سیمزاری برگزار کرد، به نظر شما برگزاری اینگونه کارگاه چقدر در ارتقای کار مربیان کانون تاثیر دارد؟
بدونشک نقش بسيار مثبتي دارد و مربيان ما به نكات ظريف موجود در فن قصهگويي بيشتر آشنا ميشوند. اين آموزشها هرچه بيشتر در بهروزكردن و پويايي مربيان ما كمك كرده و باتوجه به اينكه مربيان بوشهري هميشه در اين زمينه آفتخار آفريدهاند و سال گذشته نيز در جشنواره بينالمللي دو قصهگوی ما برگزيده و صاحب مقام شدند، بايد از این پس بيشتر به اين موضوع اهميت داده تا شاهد افتخارآفريني هرچه بيشتر اين عزيزان باشیم. هرچقدر هنرمندانهتر در زمينههاي تربيتي گام برداريم، نتيجه و خروجي برنامههاي تربيتي ما ماندگارتر خواهد شد.
نقش کانون پرورش فکری در تربیت کودکان کتابخوان غیرقابل انکار است، شما در دورخ مدیریت خود در این مجموعه بیش از همه به این اصل توجه داشتید، چرا؟ به نظر شما کتاب چقدر به کودکان ما کمک میکند؟
نقشي كه كتاب در دانايي، روشنگري، قدرت تمييز و تشخيص خوب و بد دارد با هيچ چيز ديگر قابل مقايسه نيست. اعتماد بهنفس و غناي انديشه، گنجينه گسترده لغات، داشتن قدرت تحليل بالا و تفكرمنطقي، تربيت تفكر انتقادي، ضعيف شدن احتمال فريب خوردن و جذب عوامل منفي محيطي، تربيت و تقويت نه گفتن به مسائل منفي، تقليد نکردن كوركورانه و همرنگ جماعت نشدن، تقويت حس استقلال و پختگي فكري همه و همه از مواهب مطالعه و كتاب خواندن است. اگر توجه كرده باشيد بچههاي كتابخوان آمال و آرزوها و خواستههايشان متمايز از بقيه است و حس مسووليتپذيري فردي و اجتماعي بيشتري دارند.
در پایان یادآوری میشود، هیات داوران برگزیدگان این دوره از جشنواره را به این شرح اعلام کرد: ملیحه کرمی، قمر غلامیان و عبدالوحید بهزادی (راهیافته به جشنواره منطقهای قصهگویی)، طوبی شیرکانی (برگزیده بخش آزاد) و سوسن حیاتی (برگزیده بخش رضوی). همچنین در این جشنواره از فاطمه بحرینینسب (در بخش داستاننویسی رضوی)، لاله شایانفر (مربی راهنمای عضو برگزیده در جشنواره بینالمللی نقاشی بلغارستان)، لیلا منصورنژاد (مربی راهنمای عضو برگزیده جشنواره ملی نقالی غدیر) و احسان رضایی (طراح پوستر) تقدیر شد.