
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
دکتر ژوزف پیرو، استاد دانشگاه لانگ آیلند میگوید: «هنر به کودکان کمک میکند تا بدون شکست بهتر خطر کنند و اعتماد به نفس خود را بالا ببرند».
همهساله در ایران هشتم اکتبر (برابر با 16 مهرماه) بهعنوان روز جهانی «کودک» با اجرای برنامههای متعدد و متنوعی جشن گرفته میشود، این در حالی است که در کشورهای دیگر روزهایی چون 20 نوامبر (29 آبانماه) یا 1 ژوئن (11 خردادماه) و... بهعنوان روز جهانی «کودک» نامگذاری شده است. کودکان سرمایههای بالقوه انسانی یک سرزمین بهشمار میروند که به کمک آموزش صحیح و فعالیتهای هنر و فرهنگی میتوان خلاقیت و توانمندیهای ذاتی و خدادادی آنها را شناسایی و بالنده کرد. اینک بر آن شدیم تا در این شماره در خصوص کودکان بهمناسبت هفته «کودک» (که از 15 تا 21 مهرماه در ایران برگزار میشود) بنویسیم.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مجموعههای فرهنگی است که در طول سال برای کودکان برنامههای آموزشی و هنری متنوعی را اجرائی میکند و نقش زیادی در بروز خلاقیت و استعدادیابی این قشر از جامعه دارد اما در این میان، امروزه بخش خصوصی و فعالان حوزه کودک نیز موازی با دستگاههای متولی عرصه کودک، تاثیر بسزایی در پویایی کودکان جامعه ایفا میکنند. نینا غریبزاده، یکی از فعالان حوزه کودک در استان بوشهر است که با اجرای برنامههای آموزشی و تفریحی جدید، خلاقانه و کارامد در فرهنگسرای رمضان امیری در این چند سال اخیر توانسته گامهای بسیار موثری را در این حوزه بردارد؛ او برای آموزش مناسب و کارامد کودکان این خطه به شیوههای آموزشی گذشته اکتفا نکرده و کوشیده است تا همپای کلانشهرهایی چون تهران، اصفهان و... و با بهرهگرفتن از جدیدترین متدهای علمی و تجربیات اساتید این عرصه و با حضور در کارگاههای مختلف، زمینه بروز خلاقیت و درونیات کودکان و شکوفایی استعدادهای آنها را در جنوب کشور فراهم آورد.
این فعال حوزه کودک همچنین با همکاری کتابفروشی «کتاب شهر» بوشهر اقدام به راهاندازی کافه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس و روستاها کرده است. وی بهمنظور انس بیش از پیش خانوادهها با کتاب و کمک به آنها در معرفی کتاب پرمحتوا برای کودکانشان در تلگرام گروهی بهنام «کافه کتاب استان بوشهر» را ایجاد کرده تا افزون بر یادآوری استفاده صحیح از فضای مجازی، رد پای کتاب را در این محیط پررنگتر و محکمتر کند. با این اوصاف، میبینیم که وجود امثال نینا غریبزادهها برای جامعه ماشینی و مجازی امروز ضروری است، چراکه آنها دغدغه دارند و میدانند که کودکان امروز نیاز بیشتری به دیده شدن، درک شدن و آموزش دارند؛ آموزشی که هم متکی به فرهنگ اصیل ایرانی باشد و هم از متدهای علمی جدید تاثیر پذیرفته باشد، زیرا کودکان آیندهسازان جامعه بهشمار میروند و میطلبد بسیار جدی به آموزش و پرورش آنها پرداخته شود.
از این رو، نیاز است در کنار فعالیتهای اداری سیستمهای آموزشی و فرهنگی، بخش خصوصی هم به حوزه کودکان ورود کند تا بتوان کودکان سالم، شاد و مسوولیتپذیر تربیت کرد. بر این اساس، با نینا غریبزاده، مربی و مدرس کارگاهها و کلاسهای قصهگویی، نوشتن خلاق و... که دانشآموخته رشته زبان و ادبیات فارسی (کارشناسی ارشد) از دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر است و حضور در کارگاههای آموزشی متعددی نظیر کارگاه «اختلالهای اضطرابی در کودکان»، «اختلال یادگیری در کودکان»، «کارگاه بازی درمانی» و برگزاری کارگاهها و همایشهای مختلفی چون همایش کودک و نوجوان با حضور احمد اکبرپور نویسنده کودک و نوجوان، نمایشگاه تصویرگری خلاق کودک و نوجوان در بوشهر و... و همچنین تجهیز و کتابخانهدار کردن برخی از مدارس روستایی و... را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است، گفتوگویی را صورت دادیم که شما را به خواندن آن دعوت میکنم.
بهنظر شما آشنا کردن کودکان با کتاب تا چه میزان در پرورش استعدادهای نهفته آنها نقش دارد و آنها را بهعنوان یک فرد مسوولیتپذیر برای ورود به جامعه آماده میکند؟
خواندن لازمه وجود هر انسانی است؛ هر انسانی برای رسیدن به کمال نیاز به طی کردن مسیر خواندن دارد اما چه چیزی خواندن و چگونه خواندن مهمترین مساله است. بهطور مسلم همزادپنداری که در خواندن رخ میدهد، پیامدهای بسیار مثبتی برای کودکان به همراه دارد و خود به خود آنها در این مسیر خود را پیدا میکنند و اینکه چگونه قهرمانی باشند؟! در حقیقت ما و کودکان در وهله نخست کتابخوانی میگیریم که ابتدا مسوولیت وجود و کارهای خود را برعهده بگیریم و سپس سپس دیگری را.
شما یکی از فعالان حوزه کودک هستید، حال در این سالها بیشتر سعی کردید کدام فعالیتها را در این حوزه اجرائی کنید؟
با توجه به اینکه در حوزه کودک همیشه بهدنبال علم بیشتر و شیوه جدید هستم، سعی کردم همه فعالیتها، کارگاهها و برنامههای اجرائی نیز به همان سمت و سو سوق پیدا کند. مثلا تولید تئاتر کودک و نوجوان و بازیهای نمایشی هر کدام از این کارها مرتبط با حوزه کاری بوده که از قبل تمرین و شروع شده است. حوزههای نمایش، هنر و ادبیات برای من در این عرصه در اولولیت بودهاند.
هفته کودک یا روز جهانی کودک را چگونه میتوان از نظر فرهنگی به یک هفته پر بار تبدیل کرد؟
در این هفته میتوان برنامههای بسیار زیادی در زمینه توانمندی کودک و خانواده انجام داد. البته من معتقدم که باید کارهای بنیادین و اساسی در حوزه کودک صورت بگیرد و این برنامهها تنها معطوف به هفته یا روز خاصی نشود ولی در این مدت میتوان با اجرای برنامههای آموزشی و هنری مفرح و شاد، لحظات خوبی را برای کودکان رقم زد، چراکه این ایام به نام آنها نامگذاری شده است. من خودم تمام تلاشم این است که تا جایی که مقدور است از اجرای برنامههای صرفا نمایشی در این هفته جلوگیری کنم.
آیا صرفا اجرای چند برنامه دهان پرکن در هفته کودک میتواند پاسخگوی خلأهای فرهنگی این حوزه باشد؟
به هیچ عنوان. در سوال پیشین هم تاکید کردم که در هفته کودک باید برنامههای بنیادین و تاثیرگذار اجرا شود. بدون شک همکاران عزیزم هم به این مساله توجه ویژه دارند.
یکی از فعالیتهای شاخص شما ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس است، کمی در این خصوص توضیح دهید؟
با توجه به اینکه از سال 93 به این طرف در زمینه ترویج کتابخوانی در مدارس استان فعالیت میکنم و کتابخوانی را در مدارس و بیرون از آن تزریق کردهام، با مشاهده بازخوردهایی که از طرف بچهها و خانوادهها دیدهام؛ میتوانم بگویم که کتابخوانی (بلندخوانی) و قصهخوانی به همراه فعالیتهای هنری در روند رو به رشد (عاطفی، هیجانی و اجتماعی) کودک بسیار موثر بوده است.
شما در کافه کتاب، کتابهای مفید که در تربیت و آموزش کودکان نقش سازنده دارند، معرفی میکنید، استقبال خانوادهها از این حرکت فرهنگی شما چگونه بوده است؟
استقبال بسیار عالی بوده است. کار ما همچنان ادامه دارد و استقبال و آشنایی خانواده ها با حوزه کودک عمیقتر و بهتر به سرانجام رسیده است. همین که بیشتر والدین نیاز به قصه خواندن و داستان خواندن را برای کودک خود ضروری میدانند و تا حدودی کتاب جز سبد خرید شده است،جای امید بسیار دارد و با توجه به آمار میدانی که من بهدست آوردهام؛ بیشترین خرید از سوی خانوادههایی صورت گرفته که فرزند یک تا شش سال داشتهاند.
از دیدگاه شما مهمترین فعالیت فرهنگی یا هنری که نیاز کودک امروز است، کدام است، چرا؟
سوال کلی است اما ادبیات، هنر و تاریخ از نظر من نیاز کودک امروز است، زیرا فقر زیادی در این حیطه مشاهده میشود و فعالیتهای فرهنگی و هنری در حیطه نمایشی و تجسمی راهگشای کودک و نوجوان است، چراکه شکوفایی استعداد در هر زمینهای از همین جا شروع میشود.
خلأهایی که امروز در حوزه آموزش کودکان احساس میشود، کدام است؟
همین که ما بدانیم آموزش کودک از چه رده سنی باید آغاز شود، مشکل ما تا حدودی حل شده است اما متاسفانه امروزه خانوادهها آموزش ریاضی و زبان را از سه یا چهار سالگی شروع میکنند. تمام مشکل همین است، خانوادهها به این مهم توجه ندارند که کودک زیر هفت سال به بازی، رهایی و شادی نیاز دارد؛ نه صرفا آموزش. اگر ما تا بتوانیم فرهنگ کودکی را جا بیندازیم. بار بزرگی را جابهجا کردهایم. ما در فرهنگسرای رمضان امیری به آموزش مستقیم اعتقادی نداریم و همین که توانستهایم مربیهایی آموزش دهیم که به کودکان یک تا ششساله آموزشی ندهند، بلکه نقش تسهیلگری خود را ایفا کنند، عالی است.
خلاقانه ترین برنامههایی که در حوزه کودکان انجام دادهاید یا در حال انجام آن هستید، کدام است؟
طرح «تصویرگری خلاق خردسال، کودک و نوجوان» را خیلی دوست دارم و در تمام این مدت سعی کردهام، هر روز طرح را ارتقا بدهم و آن را با مطالعه، تمرین و تمرکز بیشتری پیش ببرم، زیرا با کشف چیزهای جدید و هر روزه در این طرح رضایت و شادی بیشتری را احساس میکنم.
آیا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این سالها توانسته در پرورش استعدادهای کودکان موثر ظاهر شود؟
با توجه به اینکه به مدت 9 ماه در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان کار کرده و از نزدیک روند کار این مجموعه فرهنگی را -که بیشتر با کودکان در ارتباط هستند- لمس و درک کردهام، باید بگویم که بههر حال مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه کودک زحمت خود را میکشند و در تلاش هستند که تاثیرگذار ظاهر شوند.
سخن پایانی؟
هر کدام از ما اگر میخواهیم در وادی کودک قدم بگذاریم، بیش از هر چیز کودکی را به کودکان بیاموزیم، جنسیت و روح کودکی را بشناسیم و سواد کافی را در این حوزه با مطالعه کسب کنیم، چراکه ما بهعنوان مربی نقش نگهدارنده و مراقبتی صرف نداریم، بلکه پرورشدهنده روح و جان کودکان هستیم.
در پایان یادآوری میشود، هنر نقش غیرقابل انکاری در پویایی و طراوت کودکان دارد، بنابراین انتظار میرود که خانوادهها کودکانشان را از همان سنین کودکی با هنر آشنا و آنها را در موسسات معتبر فرهنگی نامنویسی کنند. همچنین کتابهای خوب را با راهنمایی مشاوران و فعالان حوزه کودک برای فرزندشان تهیه کرده و آنها را از همان خردسالی با کتاب خوب انس دهند.