
بامداد جنوب:
ایران، کشوری سرشار از منابع زیرزمینی و معدنی است اما متاسفانه دستیابی آسان به این منابع در حال حاضر نهتنها نقطه قوتی برای کشور محسوب نمیشود، بلکه رقابتهای ناسالم صادرکنندگان در دادن سوبسید و کاهش قیمتها سبب شده تا بسیاری از بازارهای مقصد کالاهای ایرانی، برای این کالاها تعرفههای گمرکی وضع کنند.
ماه گذشته گزارشی در خصوص رقابت مخرب تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیمان ایرانی در بازارهای صادراتی و لزوم خاتمه دادن به این وضعیت نوشتیم. در آن گزارش تاکید کردیم که دولت باید نظارت بیشتری بر نحوه صادرات، میزان صادرات و قیمت کالاهای صادراتی داشته و با جلوگیری از شکلگیری این رقابتهای ناسالم، مانع تبدیل فرصتها و نقاط قوت اقتصاد کشور به نقطه ضعف شود.
هنوز یک ماه از انتشار گزارش بامداد جنوب در خصوص وضعیت سیمان کشور در بازارهای صادراتی نگذشته که روز گذشته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در روز ملی صادرات، از رقابت مخرب شرکتهای ایرانی در بازارهای صادراتی صنایع پتروشیمی سخن گفت.
سیدحمید حسینی با اشاره به اینکه اینگونه رقابتها به زیان بنگاهها و فعالان اقتصادی کشور است، خاطرنشان کرد: هماکنون در تمامی کالاهای صادراتی کشور، مشکل رقابت داخلی به چشم میخورد و متاسفانه در بازارهای صادراتی صنایع پتروشیمی نیز شاهد رقابتهای مخرب صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی هستیم.
وی در خصوص آغاز فاز نخست یکپارچهسازی بازرگانی شرکتهای پتروشیمی ایران نیز با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی را دولت پایهگذاری کرد و متولی این صنعت بود، تصریح کرد: دولت در کنار ایجاد مجتمعهای پتروشیمی، یک شرکتی با نام «بازرگانی پتروشیمی» هم راهاندازی کرده بود. وظیفه این شرکت توزیع کالا در داخل و پیدا کردن بازار صادراتی برای شرکت مجتمعهای پتروشیمی و بهعبارتی عصای دست همه شرکتها بود. در سالهای ۸۴ و ۸۵ بههمراه واگذاری مجتمعهای پتروشیمی این شرکت هم واگذار شد.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه بهتر بود شرکت بازرگانی پتروشیمی به خود شرکتهای پتروشیمی و نه به سهامدارانی بیرون از حوزه پتروشیمی واگذار شود، افزود: این شرکت ضمن انسجامبخشی به صادرات محصولات پتروشیمی و تنظیم بازار داخلی و خارجی از امکانات حمل و نقل، دفاتر نمایندگی و غیره نیز برخوردار بود.
این مقام مسوول با بیان اینکه اشتباهات خصوصیسازی همانند سایر بنگاههای اقتصادی دامن شرکت بازرگانی پتروشیمی را هم گرفت و موجب از بین رفتن انسجام صادرات و همینطور حضور تکتک مجتمعهای پتروشیمی در بازار شد، تصریح کرد: تصور مجتمعهای پتروشیمی در ابتدا این بود که واگذاری شرکت بازرگانی پتروشیمی به نفع آنان است و حتی هلدینگ خلیج فارس که از سهامداران عمده این شرکت بود بهصورت جداگانه برای خود شرکت بازرگانی راهاندازی کرد. هماکنون احساس میشود در تمامی کالاهای تولیدی کشور مشکل رقابت داخلی وجود داشته باشد و همینطور اغلب بازارهای صادراتی با رقابت مخرب صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی مواجه هستند. برای مثال، در کشورهای مانند ژاپن، چین و کره به تمامی شرکتها اجازه ورود به بازارهای صادراتی را نمیدهد و بهعبارت روشنتر هر تولیدکننده کوچکی اجازه صادرات و واردات را ندارد.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی در پایان خاطرنشان کرد که دولت در سیاستهای صادراتی و وارداتی خود باید تجدیدنظر کند و اجازه ندهد تمامی تولیدکنندگان وارد بازارهای صادراتی شوند.