بوشهر ١٠٠ سال ديگر شايد آباد شود
کد خبر: ۱۰۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶
با تحليل رفتن بودجه‌هاي عمرانی و مديريت‌هاي منفعتي؛

بوشهر ١٠٠ سال ديگر شايد آباد شود

چند روز پیش لایحه بودجه را رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و تا بحث و مذاکره پیرامون این لایحه به تیتر روز اخبار کشور تبدیل شد. این لایحه البته با نقدها و حمایت‌های زیادی در بخش‌های مختلف همراه شده است اما یکی از اصلی‌ترین این نقدها، کاهش بودجه عمرانی کشور بود که اعتراضات زیادی مخصوصا از سوی کمیسیون عمران مجلس به همراه داشت.
بامداد جنوب- جواد شکریان:بوشهر ١٠٠ سال ديگر شايد آباد شود
چند روز پیش لایحه بودجه را رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و تا بحث و مذاکره پیرامون این لایحه به تیتر روز اخبار کشور تبدیل شد. این لایحه البته با نقدها و حمایت‌های زیادی در بخش‌های مختلف همراه شده است اما یکی از اصلی‌ترین این نقدها، کاهش بودجه عمرانی کشور بود که اعتراضات زیادی مخصوصا از سوی کمیسیون عمران مجلس به همراه داشت. این اعتراض عمدتا ناشی از این بود که در سال 97 اعتبارات تملک دارایی بخش عمرانی کشور 48 هزار و 100 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که تخصیص آن معلوم نیست، در حالی که در سال 96 اعتبارات این حوزه 71 هزار میلیارد تومان بوده است.

بوشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست و آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد با کاهش قابل توجهی در بودجه عمرانی خود مواجه شده است. البته طبق توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارتخانه‌ها مکلف خواهند شد از این پس 30 درصد درآمدهای اقتصادی خود در همان سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که درآمد اقتصادی دارد برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در نظر بگیرند. همچنین برای جبران کسری بودجه پروژه‌های عمرانی کشور، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در حدود 12 هزار و 300 میلیارد تومان برای حوزه‌های عمرانی مانند طرح‌های آبیاری تحت فشار، سامانه‌های نوین آبیاری، آبرسانی روستایی و همچنین حمل و نقل عمومی و ریلی در نظر گرفته خواهد شد. با این حال، نگاهی به وضعیت بخش عمرانی لایحه بودجه و کاهش کم‌سابقه بودجه‌های عمرانی کشور، نشان می‌دهد که بوشهری‌ها نه‌تنها در سال آتی رنگ پروژه جدیدی را به‌خود نخواهند دید، بلکه پروژه‌های چندین و چند ساله خود را نیز نمی‌توانند تکمیل کنند.

برای مثال جدول اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرائی در سال 97 نشان می‌دهد که برای پروژه‌هایی مانند راه‌آهن شیراز به بوشهر که در سال 1396 بیش از 53 میلیارد تومان را مصوب خود می‌دید در سال آتی با کاهش بودجه حدود 30 میلیارد تومانی به 15 میلیارد تومان در سال 97 رسیده است.
احداث استادیوم ورزشی 15 هزار نفری بوشهر (فاز دوم) را هم اگر بتوان به‌عنوان طرح عمرانی و زیرساختی به حساب آورد، یکی دیگر از طرح‌های استان بوشهر است که در سال گذشته با بودجه مصوب پنج میلیارد تومان بسته شده بود، در حالی که برآورد بودجه مصوب آن در سال 97 به یک میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

احداث مجتمع فرهنگی- هنری عسلویه نیز که در سال 96 بودجه‌ای هفت میلیارد تومانی را به‌خود اختصاص بود در برآورد مصوب سال آینده تنها سه میلیارد و 500 تومان تخمین زده شده که با کاهش 50 درصدی مواجه بوده است. همچنین کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب که مربوط به استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان است در سال آینده با کاهش 63 میلیارد تومانی، از 145 میلیارد تومان مصوب سال جاری به 82 میلیارد تومان برآورد سال آینده کاهش پیدا می‌کند.
دیگر پروژه‌های عمرانی استان بوشهر نیز، پروژه‌هایی مانند ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی دالکی و کلل، ساختمان سد باغان، ساختمان سد دشت پلنگ، احداث بیمارستان جایگزین فاطمه زهرا (س)، تکمیل فاضلاب بوشهر، تعمیرات اساسی و خرید تجهیزات دانشکده فنی جم، احداث راه اصلی کنار تخته – قائمیه – بابا میدان و شیراز – دشت ارژن – قائمیه و تکمیل واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر هستند که همه این پروژه‌ها با کاهش در خور توجه بودجه در سال پیش رو مواجه شده‌اند.

ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی سد رئیسعلی دلواری و ساختمان سد مخزنی دالکی هم با افزایش اندکی در برآورد بودجه سال 97 نسبت به بودجه مصوب سال 96 همراه بوده‌اند.
نکته قابل توجه در لیست پروژه‌های استان بوشهر که در ذیل اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرائی سال 97 قرار دارند، این است که هیچ پروژه قابل توجهی در این لیست به چشم نمی‌خورد، ضمن این‌که تقریبا همه این پروژه‌ها مربوط به چندین سال پیش هستند. برای مثال کلنگ پروژه احداث راه‌آهن بوشهر به شیراز در دولت نهم (چهار دولت پیش) به زمین زده شده است و بیش از 12 سال از عمر آن می‌گذرد. دیگر پروژه‌ها نیز به همین منوال مربوط به سال‌ها قبل هستند که نشان می‌دهد که نه‌تنها در سال آینده نیز هیچ پروژه بزرگ عمرانی در استان بوشهر کلنگ‌زنی نخواهد شد، بلکه بیشتر پروژه‌های قدیمی استان نیز در این سال به پایان نخواهند رسید.

این در حالی است که در فاصله چندسال اخیر، چندین استان کشور صاحب ریل و خط‌آهن شده و پروژه‌های عمرانی عظیمی در برخی از استان‌های همجوار به بهره‌برداری رسیده است.
حال باید دید نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با وضعیت پیش‌آمده چگونه برخورد خواهند کرد و آیا زیر بار بودجه تعیین شده (مخصوصا بخش عمرانی) برای استان بوشهر خواهند رفت یا خیر؟
نظرات بینندگان