وعده‌های احزاب و تشکل‌ها قابل اعتمادتر است
کد خبر: ۷۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
نگاهی به وعده‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات؛

وعده‌های احزاب و تشکل‌ها قابل اعتمادتر است

سی روز دیگر شاهد دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها خواهیم بود، در حال حاضر کاندیداهای هر دو انتخابات با نام‌نویسی در ستادهای انتخاباتی آمادگی خود را برای حضور در این رقابت‌ها اعلام کرده‌اند.
سی روز دیگر شاهد دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها خواهیم بود، در حال حاضر کاندیداهای هر دو انتخابات با نام‌نویسی در ستادهای انتخاباتی آمادگی خود را برای حضور در این رقابت‌ها اعلام کرده‌اند. در این میان آنچه که توجه‌ها را به خود جلب کرده است شعار و وعده‌های کاندیداهای مختلف است كمتر كسي است كه اين روزها وعده‌هاي گاه عجيب و غريب كانديداها به گوشش نرسیده باشد، وعده‌هایی که هر شنونده‌ای را به فکر فرو می‌برد. یکی وعده پرداخت یارانه و یکی وعده ساخت شهری زیبا می‌دهد. بعضی از وعده‌های انتخاباتی هم مثل پرداخت ماهی 15 میلیون تومان حقوق به بیکاران آدم را به خنده وا می‌دارد. یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، معتقد است این اندازه تعقل و خرد در مردم وجود دارد که وعده‌های داده شده را ارزیابی و بعد تصمیم‌گیری کنند و به‌نظر می‌رسد که برآیند فکری مردم اشتباه نخواهد کرد.
علی اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر هوشیاری مردم در وعده‌های انتخاباتی غیر‌عملی برخی کاندیداها، گفت: گفتمانی که برخی دارند،‌ ممکن است بخشی از آن ناشی از فضا و شرایط انتخاباتی باشد اما در هر صورت مردم باید تصمیم بگیرند و فکر می‌کنم برآیند فکری مردم هم اشتباه نمی‌کند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس معتقد است که نباید جامعه را تا این اندازه متوقع کنیم که نتوانیم پاسخگو باشیم باید در نظر داشت امکانات محدود است و بر اساس امکانات باید تصمیم گرفت.
اکبری با تاکید بر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌ها برای آحاد مردم، تاکید کرد که در حال حاضر زمان به قدر کافی وجود دارد که کسانی که قدرت تجزیه و تحلیل دارند و یا درک و اطلاعات بیشتری دارند بتوانند نسبت به انتخاب کاندیدای مورد نظر خود تصمیم بگیرند.
خسرو دهقانی فعال سیاسی و رسانه‌ای استان بوشهر نیز در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب، در این‌باره گفت: وعده‌ها می‌تواند هم جنبه تبلیغاتی داشته باشد و هم محک آزمون یک نامزد تلقی شود‌.
به گفته دهقانی وعده‌هایی که از جانب احزاب یا لیست‌های انتخاباتی داده می‌شود این قابلیت را دارد که بیشتر قابل ردیابی و قابل پیگیری باشد ولی وعده‌هایی که از سوی یک کاندید منفرد داده می‌شود بیشتر جنبه پروپاگاندا دارد، مگر این‌که نامزد انتخاباتی وعده‌ها را با واقعیت مطابقت دهد و احتمال دستیابی به آنها را عملیاتی کند که در این صورت از حجم وعده‌ها کم خواهد شد.
به گفته این فعال سیاسی گاهی کاندیداها وعده‌هایی می‌دهند که با محاسبات جور در نمی‌آید . کافی است برای مثال به وعده‌های برخی کاندیداهای ریاست جمهوری در روز ثبت‌نام دقت کنید. برخی از این وعده‌ها با واقعیات اقتصادی و سیاسی ایران همخوانی ندارد‌. از سوی دیگر برخی نیز وعده‌های کلی می‌دهند بدون آن‌که وارد جزئیات شوند، مثلا وعده رفاه، در حالی که رفاه شاخص‌های فراوانی دارد‌. شما وقتی وعده می‌دهید باید برای نیل به این وعده‌ها راهکار عملیاتی نیز عرضه کنید و شاخص‌های آن را تک تک برشمارید و برای محقق شدن آنها برنامه داشته باشید .
دهقانی در ادامه با بیان این‌که کاندیداها فقط فکر امروز را نکنند، چراکه دادن وعده با سرمایه اجتماعی آنها مرتبط است، گفت: اگر نتوانند بیشتر وعده‌ها را عملی کنند؛ سرمایه اجتماعی آنها به‌شدت لطمه خواهد خورد. بازی انتخابات فقط روز رای گیری نیست. چون این بازی تکرار خواهد شد؛ میزان صدق بودن گزاره‌ها نیز مشخص خواهد شد
وی در پاسخ به این سوال که به مردم و شنوندگان وعده‌ها چه توصيه‌ایی مي‌كنيد، گفت: مردم بهتر است وعده‌ها را حلاجی کنند‌. ببینند آیا وعده‌ها امکان محقق شدن دارد‌؟ آیا کاندیداها محدودیت‌ها‌ی ساختاری و غیر ساختاری را در وعده‌های خود لحاظ کرده‌اند‌؟ با چند پرسش می‌توان وعده‌های آنها را به چالش کشید و امکان محقق شدن آنها را راست‌آزمایی کرد،‌ مردم وعده‌های کلی را باور نکنند . کسی که وعده کلی می‌دهد برنامه مشخصی ندارد.
اسماعیل یاسینی، دبیر حزب اسلامی کار استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با یادآوری این‌که درکشور ما باتوجه به این‌که تحزب به معنای واقعی آن محقق نشده، گفت: به‌جای برنامه‌های حزبی که پس از مطالعات کمیته‌های حزب و بر اساس استراتژی‌های بلندمدت حزب تهیه می‌شود، ما در صحنه‌های انتخابات شاهد وعده‌های زیادی هستیم با یک ارزیابی می‌توان گفت هرچه کاندیداها پشتوانه سیاسی کمتری داشته باشند، وعده‌های غیرقابل انجام بیشتری برای جلب و جذب آرا به مردم ارائه می‌دهند. برای مثال همین الان یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری وعده داده و اعلام کرده که من زنان خانه‌دار را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی می‌برم! در صورتی که تامین اجتماعی متعلق به کارگران و با حقوق بیمه‌ای که کارفرما و کارگر پرداخت می‌کنند اداره می‌شود و با یک بررسی مشخص می‌شود که چنین وعده‌ای چناچه عملیاتی شود، خود زمینه بحران مالی را در صندوق تامین اجتماعی ایجاد می‌کند. بنابراین به‌نظر بنده ارائه وعده‌های بدون پشتوانه علمی در بلندمدت موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر خودتان كانديدا بوديد چه وعده‌هایي مي‌داديد گفت،  باتوجه به وضعیت موجود بازهم بر اساس تجربیات سابقون برنامه‌ای براساس ظرفیت‌ها و باپشتوانه علمی تهیه می‌کردم و آن برنامه به مردم را ارائه می‌دادم و برای تبیین آن تلاش می‌کردم. در واقع برنامه‌ای برای اجرای یک استراتژی مشخص را دنبال می‌کردم. از این طریق مخاطبان را نیز گمراه نمی‌کردم. زیرا وعده‌های توخالی را امروز مردم هر چقدر حوصله کنند خوب تشخیص می‌دهند.
یاسینی نیز در پاسخ به این سوال که به مردم و شنونده‌هاي وعده‌ها چه توصيه مي‌كنيد، گفت:  هرچند مردم مشغله‌های زیادی دارند وقت ندارند همه جوانب را بررسی کنند، بنابراین به‌نظرم بهترین کار این است که در خصوص وعده‌ها از معتمدین فعال که در اطراف آنها زندگی می‌کنند. درخصوص قابلیت اجرا و میزان مفید بودن وعده‌ها سوال کنند و در حقیقت بهترین کار این است که میزان پشتوانه سیاسی و اجتماعی و تشکیلاتی کاندیدا را نیز مورد بررسی قرار دهند زیرا تشکل‌ها کمتر از وعده‌های توخالی، دفاع و حمایت می‌کنند. بنابراین اعتماد در این زمینه مفید خواهد بود.




نظرات بینندگان