اروپا هم بالاترین تعرفه‌ها را برای ایران وضع می‌کند
کد خبر: ۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۶ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶
اپیدمی تعرفه‌های بالا برای کالاهای ایرانی؛

اروپا هم بالاترین تعرفه‌ها را برای ایران وضع می‌کند

صادرات کالا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اقتصادی کشورها در بازار امروز دنیاست که تاثیر زیادی بر دیگر شاخص‌های اقتصادی مانند میزان اشتغال، رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ارزش پولی و... دارد. پر واضح است که رشد صادرات نیازمند رشد تولید داخلی است و رشد تولید داخلی سبب ایجاد و رشد اشتغال و افزایش درآمد سرانه ملی می‌شود.
بامدادجنوب- جواد شکریان:
صادرات کالا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اقتصادی کشورها در بازار امروز دنیاست که تاثیر زیادی بر دیگر شاخص‌های اقتصادی مانند میزان اشتغال، رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ارزش پولی و... دارد. پر واضح است که رشد صادرات نیازمند رشد تولید داخلی است و رشد تولید داخلی سبب ایجاد و رشد اشتغال و افزایش درآمد سرانه ملی می‌شود. از طرف دیگر افزایش صادرات، سبب مثبت شدن تراز تجاری و افزایش ارزش پول ملی خواهد شد. به‌عبارت دیگر، هر كشوري كه بخواهد از رشد اقتصادی معقول برخوردار بوده و استقلال اقتصادی خود را حفظ کند، بايد بتواند توليدات داخلي خود را در عرصه‌های بين‌المللی به رقابت بگذارد. با این حال، افزایش حجم صادرات کالا به کشورهای دیگر تنها منوط به تولید بیشتر و یا حتی تولید باکیفیت‌تر نیست. بدین منظور علاوه بر دسترسی به سیستمی مناسب و کم‌هزینه برای حمل و نقل، مناسبات سیاسی نیز از جمله موارد تاثیرگذار در افزایش صادرات است؛ نکته‌ای که در چند سال اخیر مشکلات زیادی را برای تاجران و صادرکنندگان ایرانی پیش آورده است. 

برای مثال، در سال گذشته تعرفه‌های سنگینی که بر سیمان ایران در کشورهای حوزه خلیج فارس و مخصوصا عراق وضع شد، سبب از دست رفتن بازار سیمان ایران در این کشورها شد تا جایی که سیمان ارزان و باکیفیت ایران با اعمال تعرفه 50 درصدی در عراق، عملا قدرت رقابت در این کشور را از دست داد. در سال جاری نیز این مشکل برای محصولات لبنیاتی ما در عراق در حالی به‌وجود آمد که تعرفه‌ها تنها برای صادرکنندگان ایرانی وضع شده بود. حال آن‌که این وضعیت تنها به عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس مربوط نمی‌شود و در اروپا نیز تعرفه‌های سنگینی بر کالاهای ایرانی وضع می‌کنند. این در حالی است که در بسیاری از حوزه‌ها مخصوصا صادرات محصولات کشاورزی، کالاهای ایرانی از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردارند اما اعمال این تعرفه‌ها قدرت رقابت را از کالاهای ایرانی گرفته است. 

در همین زمینه، قائم‌‌مقام وزیر کشاورزی در امور بازرگانی اعلام کرد که یکی از راه‌های رقابت‌پذیری تجار ایرانی در اروپا، صادرات آسان و تسهیل شرایط تعرفه‌ای است که متاسفانه نظام تعرفه‌بندی اروپا روی کالاهای صادراتی ایران بسیار ناعادلانه است.
علی‌اکبر مهرفرد در همایش مشترک فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی تهران و اتحادیه اروپا با اشاره به افزایش جمعیت شهری در تمام نقاط دنیا بیان کرد: جمعیت شهری جهان در حال توسعه بوده و حدود نیمی از جمعیت دنیا زندگی‌شان را به شهرها منتقل کرده‌اند که با توسعه درآمدها تقاضای این افراد نیز برای غذای سالم رو به رشد رفته است. تامین غذا به یک امر مهم و استراتژیک تبدیل شده و در منطقه تامین غذای حلال برای مسلمانان یک صنعت و امر قابل توجه برای تولیدکنندگان کشورهای همسایه ما به‌شمار می‌آید.

به‌گفته وی، در سند چشم‌انداز 20 ساله و برنامه ششم توسعه نکات مهمی پیرامون صنعت غذایی ایران دیده شده تا با تسهیل شرایط، این صنعت بتواند به جایگاه اصلی خود بازگردد.
مهرفرد با اشاره به دارا بودن پتانسیل بسیار بالای ایران در کشاورزی به‌دلیل وجود گونه‌های مختلف ژنتیکی گیاهی تاکید کرد: حدود دو هزار و 200 گونه گیاهی دارویی در ایران شناسایی شده که بسیاری از آنها توان صادراتی پیدا کرده همچنین حدود 60 نوع میوه نیز در ایران وجود دارد که در سیکل صادراتی قرار گرفته‌اند، بنابراین ایران از لحاظ تنوع ژنتیک کشاورزی در زمره کشورهای قابل اعتناست که از این پس باید در بحث سرمایه‌گذاری در این بخش به ایران نگاه ویژه‌ای داشت. ایران با دارا بودن تنوع بالای شرایط آب و هوایی از منفی تا مثبت 30 درجه و با دارا بودن تنوع اقلیمی متنوع،‌ دانش فنی، نیروی انسانی و موسسات پژوهشی پایه‌ای می‌خواهد گامی بزرگ را در صنعت کشاورزی برداشته که ورود اروپایی‌ها و انتقال دانش آنها می‌تواند سهم بزرگی در این روند داشته باشد.

قائم‌‌مقام وزیر کشاورزی در امور بازرگانی با اشاره به اهمیت سلامت صنایع غذایی در ایران تاکید کرد: بحث‌های مربوط به امنیت، سلامت و صادرات صنایع غذایی در دستور کار صنعت کشاورزی ایران قرار گرفته و با بر طرف ساختن موانع تجاری از جمله مشکلات بانکی می‌توان هزینه‌های تولیدی را کاهش داد و اقدامات مثبت فراوانی برای این نوع محصولات ایرانی در نظر گرفت.
این مقام مسوول با اشاره به این‌که توسعه زیربنایی محصولات کشاورزی و استانداردی این نوع محصولات می‌تواند به‌عنوان یکی از اقدامات مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا برشمرده شود بنابراین با گسترش استانداردها باید به سمت ایجاد زنجیره تامین کالای غذایی در بازارهای جهانی حرکت کرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت تعرفه‌ای محصولات صادراتی ایران به اروپا اصلا مناسب نیست.‌ تعرفه اتحادیه اروپا برای ایران SMM است در صورتی که با بسیاری از کشورها تعرفه GSP و حتی تعرفه فی‌مابین محاسبه می‌شود. بنابراین تعرفه ایران در بالاترین حد بین اتحادیه اروپا قرار دارد و باید این موضوع تسهیل شود چرا که وضعیت تعرفه صادراتی ایران به کشورهای اروپایی در شرایط عادلانه‌ای برای رقابت‌پذیری قرار ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ‌ایران سرانجام وارد WGO شده و در همین راستا تعرفه‌ای که به توسعه توافقات منطقی و به نتیجه رساندن این توافقات بوده زیرا توافقات تجاری می‌تواند یکی از تسهیل کننده‌های امر تجارت برای صادرات تجار و تولیدکنندگان ایرانی باشد.

نظرات بینندگان