bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۸ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
صادق راستگو: این روزها وضعیت اینترنت در کشور به‌شدت افتضاح شده و کار به‌جایی رسیده که روز چهارشنبه به‌دلیل دستکاری‌های صورت‌گرفته توسط بخش فنی مخابرات و شرکت زیرساخت برای بستن همه راه‌های ارتباطی، چند باری نت در همه زیرساخت قطع شد

صادق راستگو

این روزها وضعیت اینترنت در کشور به‌شدت افتضاح شده و کار به‌جایی رسیده که روز چهارشنبه به‌دلیل دستکاری‌های صورت‌گرفته توسط بخش فنی مخابرات و شرکت زیرساخت برای بستن همه راه‌های ارتباطی، چند باری نت در همه زیرساخت قطع شد. این قطع شدن نت برای کسانی که کسب‌وکارهای مجازی دارند، کنفرانس خبری داشته و به‌صورت آنلاین در حال صحبت هستند یا اینکه در حال خرید و فروش محصول یا کالایی هستند به‌شدت زیان‌بار است. اما به قرار معلوم مخابرات ایران فقط دو خط خبر نوشت که بله، اینترنت به‌دلیل مشکلات فنی قطع شده! اگر این اینترنت است که کلا قطع است و هیچ‌وقت وصل نبوده اما این هم راه و روش مملکت‌داری و مردم‌داری نیست که عده‌ای خود را مسوول کرده و فکر کنند، می‌توانند برای همه مردم تصمیم بگیرند! این فکر اشتباه و بسیار مسموم است. اما از آقای وزیر مخابرات، شنیده‌ام که گفته‌ است در طول چند ماه گذشته تعداد کاربران پیامرسان ایتا به 18 میلیون نفر رسیده است! خدایی ناکرده این را ناشی از موفقیتِ خودت ارزیابی نکن، ملتی که «ناچار» به انتخاب هستند، نهایتش می‌شود این! ما هم در ایتا نزدیک به 24 هزار فالوور خوب داریم، اما از بیشتر آن‌ها اگر بپرسی می‌گویند چون دسترسی به تلگرام مشکل شده بود، به ایتا رفتیم دقیقا مثل خودم. شما که توانایی افزایش کیفیت دسترسی مردم به اینترنت را نداشته و ندارید، می‌شود خواهش کنم پایت را از روی سیم برداری تا همین اینترنت نیمه‌جان راه برود و بتواند بار ما را به دوش بگیرد؟ گاهی اوقات نه که احساس می‌کنم، مطمئن می‌شوم که به‌صورت هدفمند مردم را مسخره می‌کنید؛ بالاتر نوشتم که دشمن‌تراشی خیلی ساده است، ناراضی کردن مردم خیلی ساده است؛ کمی بیشتر ادامه بدهید حتی یک کسب‌وکار هم در ایران باقی نخواهد ماند در دنیایی که دنیای ارتباطات است بسیاری از دوستان من برای آنکه ارتباط راحت‌تری با مشتریان‌شان بگیرند از کشور رفته‌اند؛ ادامه بدهید ببینم به کجا می‌رسید، چند نفر دیگر را به همین شکل دشمن می‌کنید! ما در این فضای مجازی نه کاسبی داریم و نه دنبال تجارت و این جور مسائل هستیم، اما هستند بسیاری از افراد که با همین فضا دارند گذران زندگی می‌کنند و هست و نیست‌شان به همین فضا بسته است. آن روزی که فریاد زدیم اینستاگرام را ببندید نه تلگرام را کسی گوش نکرد و رفتید از جایی مایه گذاشتید که کسی نتواند شما را سین و جیم کند؛ اینستاگرام و واتس‌آپ شد بلای جان کشور در حالی که از همان ابتدا هم مشخص بود که این فضا چه میزان خطرناک است. اجازه دادید این دو پیامرسان که اختیارشان در دست سازمان‌ها و نهادی امنیتی غربی صهیونیستی بود همه را آلوده کند و وقتی کار از کار گذشت، رفتید سراغ بستن!!

فیلتر کردن هیچ اشکالی ندارد حق هر حکومتی است که این کار را انجام دهد و منویات و خواسته‌های خودش را مطرح کند؛ اما چرا در این سال‌ها که اینستاگرام و واتس‌آپ در ایران حضور نداشتند آن‌ها را نبستید و درست سراغ تلگرامی آمدید که حالت خبری و نوشتاری داشت تا مانند اینستاگرام که مثل تلویزیون بود و افسارش هم دست ضدایرانی‌ترین جریان‌های امریکایی؛ جایی که روزانه هزاران مطلب ضدایرانی تولید و منتشر می‌شد تازه از آن حمایت هم می‌شد، اما اگر کسی یک تصویر از حاج قاسم یا شهدا یا حتی سپاه منتشر می‌کرد، بلافاصله تعطیل می‌شد. مگر می‌شود این‌ها را ندانید؟ مگر می‌شود از این مسائل خبر نداشته باشید؟

بله، حق هر حکومتی است که فضای رسانه‌ای را کنترل کند، اما هزاران بار گفته‌ام که هر چیزی را که می‌بندید، منع می‌کنید، حرام می‌کنید باید یک مابه ازاء داشته باشد، باید یک چیزی اگر نه به همان کیفیت یا کمیت، ولی در حد و اندازه مقبول به ملت ارائه کنید؛ یک نگاه به خودتان و همکاران‌تان در مخابرات داشته باشید؛ دقیقا چه کرده‌اید؟ این همه پیامرسان داخلی که همه ملت با هم به‌صورت مشترک یکی را ندارند و هر کسی یک چیزی روی تلفنش نصب است. بعد آیا کیفیت و کمیت را دارند؟ آیا در خارج از کشور کسی به آن دسترسی دارد؟ آیا در خارج از کشور کسی آن‌ها را می‌شناسد؟

بنده به شدت حامی پیامرسان‌های داخلی هستم و در «ویراست» که چیزی شبیه «توئیتر» است چند هفته‌ای حضور دارم و برایش تبلیغ هم می‌کنم؛ اما آیا مخاطبان ما فقط داخل کشور هستند؟ آیا برد نهایی ما باید در داخل مرزهای‌مان باشد مانند همین صدا و سیمای درب و داغانی که هر روز به‌دلیل عملکرد بسیار ضعیف مدیرانش شاهد اتفاقات جدیدی در آن هستیم؟ ما باید تا کی چوب ندانم‌کاری‌ و رفتارهای اشتباه خودمان را بخوریم، ما باید تا کی در این زمینه با افکار پریشان عمل کنیم و فکر کنیم مردم از کاری که می‌کنیم راضی هستند؟

من نمی‌دانم که این جور مسائل کجا پخت‌وپز می‌شود، ایده‌های کیست و چه کسانی پشت ناراضی کردن بیش از پیش مردم هستند. مطمئن هستم که وزرای دولت آقای رئیسی باوجود آنکه مدعی مردمی بودن هستند یا در میان مردم حضور ندارند یا اگر هم حضور دارند کور و کر هستند و اگر هم نیستند و می‌بینند می‌شنوند، حاضر به عمل کردن به خواسته‌های مردم نیستند! اگر چنین بود که دستکم وضعیت اینترنت کشور امروز به این شکل نبود که صدای همه درآمده باشد، همه ناراضی باشند و فقط وزیر ارتباطات است که با آن خنده‌اش‌ می‌آید و می‌گوید: 18 میلیون نفر عضو ایتا شده‌اند و اصلا حاضر نیست از خودش بپرسد که چند میلیون اپ برای عبور از فیلترینگ روی گوشی مردم نصب است!

من خودم را به‌عنوان یک خبرنگار ساده عرض می‌کنم، در این چند ماه به شدت به لحاظ مالی و درآمدی دچار مشکل شده‌ام؛ دسترسی‌هایم کم شده و قدرت ارتباط گرفتن برای تهیه خبر، گزارش، مصاحبه و دسترسی به سایت‌های خارجی جهت ترجمه و رصد را از دست داده‌ام! در این چند ماه هم چیزی ننوشتم و نگفتم؛ چرا که شرایط را درک می‌کردم، اما وقتی مسوولان، مردم و منِ خبرنگار روستایی را درک نکنند من باید چگونه زندگی‌ام را اداره کنم؟ چند هزار نفر مثل من هستند که دارای چنین گرفتاری هستند.

فارغ از مبحث زندگی و درآمد، ما در این فضا درگیر جنگ هستیم، کمکی که به ما نمی‌شود و داریم از جیب خودمان و دوستانی که گه‌گداری لطف می‌کنند، هزینه می‌کنیم، اما متاسفانه حکومت خودش دارد ما را خلع سلاح می‌کند. اگر نمی‌خواهند دفاع کنیم و خودشان عرضه این کار را دارند، بفرمایند تا میدان را دو دستی واگذار کرده و برویم سراغ زندگی خودمان؛ ما برای کشورمان شمشیر می‌زنیم، اما از قرار معلوم در دولت و حکومت کسانی هستند که این را نمی‌خواهند. اما یکی به این وزیر ارتباطات بگوید پایش را از روی سیم بردارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: