bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
وزیر نفت ضمن تشریح دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بخش نفت، گفت: فازهای 15 و 16 پارس جنوبی آماده افتتاح هستند و قرار است ظرف یک ماه تا 1.5 ماه دیگر به طور کامل راه اندازی شوند که البته زمان دقیق افتتاح این فازها بستگی به زمان حضور رئیس جمهور دارد.
بیژن نامدار زنگنه که پس از توافق ایران و ١+٥ میزبان هیات هایی از آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، ژاپن، کره جنوبی و آذربایجان بوده، ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته، به پرسشهای نمایندگان رسانه های خبری در زمینه های مختلف پاسخ خواهد داد.

وی در دومین روز از هفته دولت در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: در چهار ماه نخست سال جاری با وجود مشکلات فراوان میزان صادرات نفت نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش یافت.
وی با تاکید بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در وزارت نفت، اظهار داشت: برای تحقق این هدف ما توسعه دو حوزه بزرگ انرژی کشور یعنی پارس جنوبی و غرب کارون را در دستور کار قرار دادیم.
وی گفت: در زمان آغاز کارم در وزارت نفت 17 فاز پارس جنوبی در حال توسعه بود که اقدام به اولویت بندی آنها کردیم و فازهای 12، 15 ، 16 ، 17 و 18 را در صدر فعالیت ها قرار دادیم.
وی با اشاره به کمبود منابع مالی در وزارت نفت، افزود: در سال های 90 و 91 برابر 40 میلیارد دلار توسط شرکت ملی نفت و پارس جنوبی سرمایه گذاری کردیم اما در سال 92 این مبلغ به 10 میلیارد دلار و در سال 93 به 6 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. 
وزیر نفت خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز تاکنون به دلیل افت قیمت نفت هیچ منابعی را در پارس جنوبی سرمایه گذاری نکرده ایم.
وی افزود: در سال گذشته توانستیم از طریق توسعه پارس جنوبی بیش از 120 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم و امسال نیز قصد داریم با بهره برداری کامل از فازهای 15 ، 16 و بخش هایی از فازهای 19 ، 20 و 21 ظرفیت تولید گاز را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: همه فازهای پارس جنوبی به جز فاز 14 تا پایان سال 1396 و پایان عمر دولت یازدهم به بهره برداری خواهند رسید. 
وی در ادامه با اشاره به راه اندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، گفت: مسئول قرارگاه خاتم الانبیاء اعلام کرده که این فاز آماده افتتاح است و ما این موضوع را به ریاست جمهوری منتقل کرده ایم که با افتتاح کامل فازهای 15 و 16 ، یک میلیون تن به ظرفیت تولید اتان کشور اضافه خواهد شد. 

** تولید 250 هزار بشکه نفت از غرب کارون در اواسط سال آینده
وزیر نفت با اشاره به توسعه میادین نفتی غرب کارون، نیز گفت: ما چند قرارداد با شرکت های چینی در میادین غرب کارون داشتیم که در نهایت پیمانکار چینی میدان آزادگان جنوبی را کنار گذاشتیم.
زنگنه افزود: از اواسط سال آینده میزان تولید نفت از 50 هزار بشکه به 250 هزار بشکه افزایش یافته و تا سه سال آینده به 700 هزار بشکه خواهد رسید.

** برنامه وزارت نفت برای جلوگیری از خام فروشی
وزیر نفت با اشاره به برنامه وزارت نفت برای جلوگیری از خام فروشی، گفت: با راه اندازی پالایشگاه های ستاره خلیج فارس و سیراف و توسعه سایر پالایشگاه ها، تولید یک میلیون بشکه میعانات گازی کشور در داخل مصرف شده و صادرات آن متوقف خواهد شد.
زنگنه با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی ستاره خلیج فارس به بیش از 84 درصد رسیده، اظهار داشت: قرار است که تا پایان سال فاز اول این پالایشگاه به بهره برداری برسد.
وی در خصوص توسعه واحدهای پتروشیمی نیز گفت: در سال 92 میزان تولید پتروشیمی نسبت به سال 91 حدود 6 درصد افزایش یافت و در سال 93 نیز 4 درصد دیگر رشد کرد و پیش بینی می شود که در سال جاری 4 تا 5 درصد افزایش پیدا کند.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری با راه اندازی چند واحد پتروشیمی، میزان تولید کشور در این صنعت افزایش خواهد یافت.
زنگنه با بیان اینکه به میزان 70 میلیارد دلار طرح برای صنعت پتروشیمی تعریف شده است، اظهار داشت: حتی خارجی ها نیز اگر تمایل داشته باشند می توانند در این پروژه ها سرمایه گذاری کنند.
وی ادامه داد: برنامه دیگر وزارت نفت برای جلوگیری از خام فروشی توسعه ظرفیت پالایش نفت است به طوری که ظرفیت پالایشگاه ها از 1.7 میلیون بشکه در روز به بیش از 3 میلیون بشکه خواهد رسید.
وزیر نفت با بیان اینکه پایانه بزرگ نفتی در بندر جاسک راه اندازی می شود، گفت: پیش از این قرار بود پالایشگاه 300 هزار بشکه ای در بندرعباس احداث شود که با تصمیم دولت به جاسک منتقل شده است.

** برخورداری 97 درصد جمعیت کشور از نعمت گاز
وزیر نفت با بیان آنکه در حوزه بهینه سازی، مهم ترین برنامه دولت جایگزینی گاز با سوخت مایع است، گفت: تا پایان سال جاری 91 درصد و تا دو سال آینده 97 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار خواهد گرفت.
زنگنه با اشاره به اینکه در هفته دولت به 15 شهر گازرسانی می شود و عملیات گازرسانی به 18 شهر نیز آغاز می شود، اظهار داشت: دو میلیون خانواری که هنوز فاقد شبکه گازرسانی هستند از طریق خط لوله و یا سی.ان.جی تحت پوشش قرار می گیرند. 
ادامه دارد...
برچسب ها: وزیر نفت ، زنگنه
نام:
ایمیل:
* نظر: