bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۰۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
فضای رقابتی بر همه بازارهای جهان حکمفرماست. رقابتی که با ظهور تکنولوژی‌های جدید،‌ شکل پیچیده‌ای یافته و پا را از مرزهای کشورهای صاحب صنعت نیز فراتر گذاشته است.

بامداد 24:

فضای رقابتی بر همه بازارهای جهان حکمفرماست. رقابتی که با ظهور تکنولوژی‌های جدید،‌ شکل پیچیده‌ای یافته و پا را از مرزهای کشورهای صاحب صنعت نیز فراتر گذاشته است. پتروشیمی و پالایشگاه از جمله صنایعی است که کشور ما با یک سرمایه‌گذاری عظیم در چندین سال، پا به‌عرصه رقابت گذاشته است. با این‌حال، کیفیت برخی از تولیدات در این صنعت در حد قابل قبولی برای ورود به عرصه‌های بین‌المللی نداشته یا با قیمتی پایین‌تر از سایر رقبا به فروش می‌رسد.

با این‌حال، روز گذشته مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از اختصاص ٣٠ درصد از سود سالیانه پالایشگاه‌ها به پروژه‌های ارتقای کیفیت محصولاتشان خبر داد، خبری که می‌تواند به بهبود کیفیت و افزایش ارزش فروش محصولات این صنعت شود.
شهاب‌الدین متاجی به مناسبت هفته دولت، با اشاره به این‌که کشور به خودکفایی در تولید بیشتر محصولات پالایشگاهی رسیده و صادرات انجام می‌دهد، گفت: هم‌اکنون باید محصولات تولیدی را به کیفیت بالا برای عرضه به دنیا رساند و پروژه‌های بهبود کیفیت را در پالایشگاه‌ها انجام داد تا بازار آنها را از دست ندهیم.

وی با بیان این‌که بهبود کیفیت و سودآور کردن پالایشگاه‌های کشور از اولویت‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است، تصریح کرد: این شرکت با توجه به تخفیف پنج درصدی به خوراک، طبق قانون و احتساب قیمت پنج فرآورده اصلی بدون اعمال کیفیت محصولات، نظارت بر تعریف و اجرای پروژه‌های پالایشی را به سمت ارتقای بهره‌وری تشویق می‌کند.
متاجی با اشاره به این‌که محصولات پالایشگاهی بر مبنای قیمت خلیج فارس قیمت‌گذاری می‌شوند، گفت: اگر قیمت واقعی برای محصولات پالایشگاهی کشور در نظر گرفته شود، قیمت آنها به‌دلیل تفاوت در کیفیت، پایین‌تر از محصولات مشابه خواهد بود و پالایشگاه‌ها درآمد کمتری کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: اما پالایشگاه‌ها در قبال کمک شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به سودآوری آنها، باید ٣٠ درصد از سود سالیانه خود را در پروژه های ارتقای کیفیت محصولاتشان سرمایه‌گذاری کنند.
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که پالایشگاه‌ها از امسال موظف به انجام این برنامه شده‌اند، گفت: در صورتی که پالایشگاه‌ها برنامه قابل قبولی همسو با افزایش کیفیت محصولات ارائه نکنند، قیمت محصولات به‌صورت واقعی محاسبه می‌شود و سود آنها کاهش می‌یابد.

این مقام مسوول در وزارت نفت با اشاره به کاهش ١٠ درصدی تولید مواد سنگین در پالایشگاه‌ها براساس قانون اصلاح الگوی مصرف، بیان داشت: هم اکنون ٣٠ درصد محصولات پالایشگا‌ه‌ها قیمتی کمتر از ماده اولیه دارند که با این روند پالایشگاه‌ها درآمد چندانی کسب نخواهند کرد. بنابراین در برنامه ششم توسعه آمده که مجموع تولید سوخت مایع و مواد سنگین پالایشگاه‌ها از حدود ٣٠ به ١٥ درصد کاهش یابد.
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به این‌که اولویت با توسعه پالایشگاه‌های موجود است و سپس ساخت پالایشگاه جدید، تصریح کرد: پالایشگاه‌های فعلی، توان بالقوه‌ای دارند که با هزینه کمتری، محصولات نفتی بیشتری تولید می کنند.

به گفته وی، هم اکنون حدود ٥٠٠ هزار بشکه در روز نفت کوره در کل پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود که قابل تبدیل به محصولات با کیفیت دیگر است و با استفاده از آن می‌توان ٣٠٠ هزار بشکه فرآورده تولید کرد. بنابراین منطقی است که به جای ایجاد پالایشگاهی جدید، محصولات با کیفیت را با ارتقای پالایشگاه‌های فعلی تولید کنیم.
وی با اشاره به طرح نوسازی و بهینه سازی پالایشگاه آبادان در برنامه پنجم توسعه یادآور شد: جایگزینی سیستم‌های قدیمی با سیستم‌های جدید در پالایشگاه آبادان حدود سه میلیارد دلار هزینه دارد که در صورت اجرای آن محصولات پالایشگاه به محصولات کیفی یورو پنج تبدیل و این پالایشگاه سودده می‌شود.

متاجی به تامین حدود ٦٥٠ میلیون دلار از هزینه مورد نیاز پالایشگاه آبادان اشاره و تصریح کرد: طرح نوسازی و بهینه سازی پالایشگاه از افزایش کیفیت نفت گاز شروع و به تدریج در دیگر واحدها انجام می‌شود.
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به این‌که پروژه بهبود کیفیت محصولات پالایشگاه بندرعباس ادامه دارد، گفت: ایجاد واحد بنزین سازی جدید، سولفورزدایی، نفت گاز و نفت سفید پالایشگاه بندرعباس و همچنین بهبود کیفیت محصولات پالایشگاه لاوان تا پایان سال انجام می‌شود.
متاجی تاخیر در انجام این پروژه را به دلیل تامین تجهیزات و مشکلات تحریم ذکر و اضافه کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی آماده همکاری با ایران هستند و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز مذاکراتی در این زمینه انجام داده است و از این فرصت باید استفاده کرد تا صنعت پالایش نفت جهش بزرگی به سمت پیشرفت انجام دهد.
وی در باره تولید بنزین یورو چهار همسو با حذف آلاینده‌های زیست محیطی اظهار داشت: به‌طور متوسط تولید بنزین یورو چهار در سال ٩٢، سه میلیون لیتر بوده که به ٢٢ میلیون لیتر در سال ٩٣ رسیده و همچنین در سه ماه نخست سال ٩٢، 34/0 میلیون لیتر در روز و در سه ماه نخست سال ٩٣، 48/20 میلیون لیتر در روز بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: