bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۷ - ۰۱ تير ۱۳۹۹
تصمیم نهایی وزارت نفت برای تیم‌های نفتی؛
بامدادجنوب: تیمهای نفتی‌ لیگ برتر به‌خصوص پارس جنوبی جم این روزها نه تنها حمایت نمی‌شوند بلکه همچنان در بلاتکلیفی قرار دارند. حالا اگر هم راه حلی در مقابل آن قرار گرفته، صرفا جنبه تبلیغاتی داشته است.

بامدادجنوب: تیمهای نفتی‌ لیگ برتر به‌خصوص پارس جنوبی جم این روزها نه تنها حمایت نمی‌شوند بلکه همچنان در بلاتکلیفی قرار دارند. حالا اگر هم راه حلی در مقابل آن قرار گرفته، صرفا جنبه تبلیغاتی داشته است.

سه تیم نفتی لیگ برتر مدت‌هاست با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند و هر کدام از این باشگاه‌ها به نحوی در تلاش برای حل مشکلات خود هستند؛ اما هنوز بحران مالی گریبان‌گیر این تیم‌هاست و کار به تعطیلی تمرینات یا حتی نداشتن یک زمین تمرین کشیده است. پس از اعمال محدودیت و منع استفاده تیم‌های نفتی از امکانات دولتی، ضرر زیادی به نفتی‌ها وارد شده است. از عواقب این قانون می‌توان به تعطیلی تمرینات تیم پارس جنوبی جم و بلاتکلیفی ادامه‌دار نفت مسجدسلیمان اشاره کرد که برگزاری اردو و تمرینات را برای شاگردان تارتار سخت کرده است.

در همین خصوص نگاهی به مصاحبه‌های اخیر سرمربیان دو تیم پارس جنوبی و نفت مسجد سلیمان خواهیم داشت.

هومن افاضلی درباره مشکلات پارس جنوبی جم به خبرنگاران گفت: پارس جنوبی تیمی است که حتی نمی‌دانیم برای حل مشکلات باید با چه کسی حرف بزنیم. کسی که مسوولیت مستقیم دارد باید دلش برای اینجا بسوزد اما ظاهرا نمی‌سوزد. بنابراین اگر کسی دلش به حال این تیم نمی‌سوزد تعطیل می‌کنیم و وقتی که به این نتیجه رسیدند این تیم باید باشد، به ما خبر ‌دهند و اگر شرایط مهیا بود به تمریناتمان برمی‌گردیم.

مهدی تارتار در رابطه با همین موضوع در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از یک جایی به بعد دیگر هیچ پولی نبود که بتوانیم شرایط مناسبی را برای بازیکنان فراهم کنیم. از روزی که آن بخشنامه صادر شد مشکلاتمان چند برابر شد و حتی زمین تمرین‌ و بازیمان را در مسجدسلیمان از ما گرفتند و اکنون تیم‌ نفت چیزی از خود ندارد و همین زمین تمرینی هم که داریم به لطف دوستان است. سوالم این است که چطور نمی‌شود به این تیم کمک کرد؟ چگونه می‌شود به تیم‌های صنعتی کمک کنند اما وزارت نفت نمی‌تواند برای همین سه تیم نفتی کاری کند؟

سه تیم نفتی باید واگذار شوند!

اسماعیل کبوتران، سرپرست اداره کل تربیت‌بدنی وزارت نفت در گفت‌وگویی با روزنامه شهروند، در مورد مشکلات این سه تیم گفت: در جریان مشکلات آنها هستیم؛ اما همان‌طور که می‌دانید چند‌سال قبل قانونی از طرف مجلس ابلاغ شد که هیچ نهاد دولتی حق تیمداری ندارد. وزیر نفت هم ملزم به اجرای قانون است و اگر بودجه‌ای به این تیم‌ها تزریق کنیم، تخلف صورت می‌گیرد. این باشگاه‌ها درحال حاضر از طریق اسپانسرها بودجه خود را تامین می‌کنند و بودجه به‌طور مستقیم از وزارت نفت تامین نمی‌شود. البته اسپانسرها هم بیشتر شرکت‌های خصوصی نفتی هستند. چاره‌ای نیست. این باشگاه‌ها باید تعیین تکلیف شوند. یا باید قانون اصلاح شود یا وزارت نفت مجبور است که آنها را به بخش خصوصی واگذار کند. این اتفاق هم باید طبق مقررات صورت بگیرد. اصلاح قانون که کار ما نیست، چون ما قانون‌گذار نیستیم، پس باشگاه‌ها باید واگذار شوند. تا الان هم اگر این قانون را به درستی اجرا نکردیم، تخلف کردیم.

او در ادامه در واکنش به اینکه وزارت به‌دنبال حذف این سه تیم است خاطرنشان کرد: بحث حذف تیم‌ها مطرح نیست و همان‌طور که گفتم ما باید تیم‌هایی که تحت پوشش وزارت نفت هستند را به بخش خصوصی واگذار کنیم. الان هم از منابع انسانی شرکت‌های مختلف خواستیم که گزارشی به ما ارائه دهند که تاکنون در این زمینه چه کاری انجام دادند. به‌نظرم هرچه سریع‌تر باید این واگذاری صورت بگیرد تا تیم‌ها تکلیف خود را بدانند. بلاتکلیفی بدترین اتفاق است. نه وزارت نفت می‌تواند این تیم‌ها را ساپورت کند و نه تکلیف‌شان مشخص است.

راه قانونی کمک دولت به سه تیم نفتی لیگ برتر

به هر حال پرداخت نشدن کمک از سوی وزارت نفت، ابهاماتی را برای هوادارن این سه تیم به‌وجود آورده و سوال اصلی آن‌ها این است که چطور وزارت خانه‌های دیگر، به تیم‌های تابع لیگ برتری خود کمک می‌کنند؛ اما وزارت نفت چنین اقدامی را انجام نمی‌دهد. در همین خصوص غلامرضا شاه‌کرمی مدیرکل ورزش وزارت نفت، در گفت‌وگویی تاکید کرد: وزارت نفت به هیچ عنوان نمی‌تواند به تیم‌های لیگ برتری کمک کند؛ اما باید توجه داشت که وزارت نفت به تیم‌های تابع خود در لیگ‌های دسته اول و دوم کمک می‌کند. باید توجه داشت که از نظر قانون نه تنها وزارت نفت، بلکه هیچ ارگانی نمی‌تواند به ۳ تیم نفتی لیگ برتری کمک کند. در قانون برنامه ششم توسعه، پرداخت هرگونه وجهی، به هر شکلی از بودجه جاری دولت به تیم‌های حرفه‌ای ممنوع است. تیم‌های تحت حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، از صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیر نظر این وزارتخانه که تا حدودی شرایط خصوصی دارند، استفاده می‌کنند. تیم‌های مثل فولاد خوزستان، سپاهان اصفهان و ... از این صندوق‌ها استفاده می‌کنند. چنین اتفاقی به هر حال در وزارت نفت رخ نداد که دلایل خاص خود را دارد. وزیر ورزش هم تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت نفت امضا کرد و مبلغی به تربیت بدنی استان‌های این سه تیم داده شد. این پول در غالب توسعه ورزش همگانی به اندازه ۱۰ میلیارد تومان به اداره ورزش استان‌ها داده شد. مسوولیت پرداخت هم به عهده اداره کل ورزش‌ها قرار گرفت. بخشی از این پول به باشگاه‌ها (پارس جنوبی، صنعت نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان) داده شد. بعد‌ها دستگاه‌های نظارتی اجازه ندادند که باقی‌مانده این پول‌ها به این سه باشگاه برسد و اعلام شد، چون پول برای توسعه ورزش همگانی به اداره کل ورزش استان‌ها داده شده است، نباید به ورزش حرفه‌ای تعلق بگیرد.

شاه کرمی در ادامه این گفت‌و‌گو خاطرنشان کرد: در فوتبال ما، برخی از منابع درآمدی که در همه دنیا مرسوم است، وجود ندارد. در حال حاضر نیز این تیم‌ها می‌توانند با کمک طرح دوفوریتی در مجلس، مبنی بر اینکه مادامی که زیرساخت‌های نظام ورزش حرفه‌ای در ایران وجود ندارد، مانند گذشته این باشگاه‌ها بتوانند از محل دستگاه‌های دولتی درآمد داشته باشند. مثل اتفاقی که برای تیم‌های تابع وزارت نفت در دسته اول و دوم رخ می‌دهد. از تیم‌های لیگ دسته اول و دوم می‌توانیم حمایت کنیم؛ اما لیگ برتری‌ها، نه. با تمام این مسائل وزیر نفت به هیچ وجه علاقه‌ای به حذف شدن تیم‌های تابع این وزارت ندارد و تنها منع قانونی برای کمک رساندن به این سه تیم وجود دارد. وزیر نفت، قانون را اجرا می‌کند. همه دوستان برای این سه تیم در حال تلاش هستند تا بتوانیم از لحاظ قانونی راهی برای کمک کردن به آن‌ها پیدا کنیم.

به هر حال بارها اعضای سه تیم پارس جنوبی جم، صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان درباره شرایط بحرانی خود صحبت کرده‌اند و در انتظار حمایت از سوی وزارت نفت هستند اما هیچ‌کدام از مسئولان پاسخگو نیستند و تیم‌های نفتی را به حال خود رها کرده‌اند. اگر روزنه امیدی وجود دارد پس باید اقدامی صورت بگیرد و اگر قصد تیم‌داری ندارند پس زودتر وضعیت مشخص شود. حتی می‌توان بحث واگذاری باشگاه‌ها را هم پیش کشید چراکه با واگذاری به بخش خصوصی، با توجه به هواداران پرشور و حمایتی که هر سه باشگاه می‌توانند از آن برخوردار شوند، پتانسیل خوبی برای موفقیتشان وجود دارد.

سخت مثل تصمیم‌گیری برای برگزاری مسابقات جهانی کشتی

بامداد جنوب: همانطور که پیش‌بینی می‌شد سرانجام اتحادیه جهانی کشتی از تقویم جدید خود که تحت‌شعاع کرونا قرار گرفته است، در هفته گذشته رونمایی کرد.

برگزاری برخی از مسابقات مثل پیکارهای قاره‌ای، جام جهانی‌های 2020 و 2021، نوجوانان جهان و ... به‌صورت قطعی لغو شده‌اند؛ اما در مورد تورنمنت‌های باقی‌مانده نیز به‌صورت مشخص و دقیق تصمیم‌گیری نشده است. برگزاری تمامی مسابقاتی که همچنان در تقویم سال‌های 2020 و 2021 باقی مانده‌اند نیز قطعی نیست و اتحادیه جهانی چندین‌بار در ارائه تقویم جدیدش تاکید کرده که باید دید در آینده چه پیش خواهد آمد تا در مورد زمان قطعی و برگزاری مسابقات تصمیم نهایی اتخاذ شود. حتی در مورد برگزاری مسابقات جهانی 2020 که در هفته‌های گذشته فدراسیون‌های ملی و اعضای اتحادیه جهانی درباره‌اش مورد سوال قرار گرفته بودند نیز تصمیم مشخصی اتخاذ نشده و در تقویم آمده است که در این‌باره در مردادماه تصمیم‌گیری می‌شود. شاید تنها نکته مشخص در تقویم جدید اتحادیه جهانی، برگزاری مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی در سال 2021 باشد، چیزی که پیش از این به‌طور مشخص در تقویم اتحادیه دیده نمی‌شد و کشتی‌گیران نمی‌دانستند این دوره نیز پیکارهای جهانی اوزان غیرالمپیکی مانند سال 2016 برگزار خواهد شد یا نه.

به این ترتیب تنها می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر اتحادیه جهانی در مردادماه به این نتیجه برسد که می‌تواند مسابقات جهانی را در سال 2020 برگزار کند، رقابت‌ها در 10 وزن خواهد بود، بنابراین همچنان مدعیان اوزان غیرالمپیکی که در سراسر دنیا به اوزان المپیکی کوچ کرده‌اند تا مردادماه که زمان تصمیم گیری قطعی در مورد برگزاری این جهانی اعلام شده، بلاتکلیف خواهند ماند. در مورد برگزاری مسابقات جوانان و امیدهای جهان نیز وضعیت به همین گونه است و اتحادیه جهانی جایی برای لغو احتمالی پیکارها در نظر گرفته است.


نام:
ایمیل:
* نظر: