
داود علیزاده
محمدحسین امید،
ریاست عالی دانشگاه جامع علمی کاربردی و شبیر اشکپور مطلق سرپرست دانشگاه
جامع علمی کاربردی استان بوشهر در نشست با جمعی از اصحاب رسانه وضعیت این دانشگاه
را در سال جدید تحصیلی تشریح کردند.
محمدحسین امید
در ابتدای این نشست گفت ۴۰ درصد دانشجویان ما شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را داشتهاند
که این میزان نسبت به سال 97 دو برابر رشد داشته، در نتیجه زمینه اشتغالپذیری دانشجویان
بر اساس آموزشهایی که از دانشگاه جامع علمی کاربردی دریافت کردهاند در حد قابلتوجهی
افزایش داشته است.
رئیس دانشگاه جامع
علمی کاربردی با اشاره به ترویج آموزشهای مهارتی تصریح کرد: ترویج آموزشهای مهارتی،
تصویب اساسنامه همه مراکز، تعیین تکلیف رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی در استانها،
ساماندهی وضعیت مدرسین دانشگاه، ایجاد مراکز نوآوری، تولید محتوای آموزشی، جوانگرایی
در ورودی مدرسان دانشگاه، توسعه کیفی و خوشهبندی رشتهها از رویکردهای مهم دانشگاه
است.
به گفته امید،
توسعه هدفمند کیفی در دانشگاه جامع علمی کاربردی که در سالهای اخیر در دستور کار قرار
گرفته با قوت در حال پیگیری است و مأموریت همه مراکز آموزشی تحت نظارت این دانشگاه
مشخصشده و هر جا که به رشته خاصی نیاز بود هماهنگی و همکاری لازم برای اجرای آن صورت
پذیرفته است.
۹۵ درصد
مدرسان بدون ارزیابی صلاحیت علمی بودند
رئیس دانشگاه جامع
علمی کاربردی کشور با اشاره به مجوز تدریس در مراکز آموزشی گفت: در گذشته ۹۳ هزار نفر
مجوز تدریس در مراکز آموزشی صادر شده بود که ۹۵ درصد آنها بدون ارزیابی صلاحیت علمی
تدریس میکردند که پس از تشکیل کارگروههای تخصصی بررسی صلاحیت علمی مدرسان در واحدهای
استانی دانشگاه در حال حاضر ۲۵ هزار نفر موفق شدند فعالیت خود را ادامه دهند.
وی با بیان
اینکه در آخرین فراخوان جذب مدرس در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر ثبتنام کردند،
افزود: از این تعداد ۲۲۰۰ نفر معیارهای لازم جهت تدریس در دانشگاه را داشته و برای
این منظور پذیرفته شدند و در شهریور امسال هم بهزودی فراخوان خواهیم داد که در این
فراخوان نیز هشت هزار نفر جذب خواهند شد.
۱۷۰ مرکز نوآوری
در کشور فعال شده است
امید با بیان اینکه
هدف نهایی دانشگاه در حوزه توسعه فرهنگ کارآفرینی است، خاطرنشان کرد: تاسیس حداقل یک
مرکز نوآوری در هر یک از 600 مرکز آموزش علمی کاربردی کشور است، در حال حاضر ۱۷۰ مرکز
نوآوری در کشور داریم که در زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر فعالیت میکنند
و رویدادهای شتاب متعددی توسط این مراکز برگزار شده و تعدادی از ایدهها به محصول و
مرحله عقد قرارداد رسیده است.
به گفته وی، هدف
ما این است که دانشجویان و فارغالتحصیلان مراکز جامع علمی کاربردی با کسب بتوانند
خود اتکا شده و شغل ایجاد کنند که در این راستا موفقیتهای خوبی کسب کردهایم.
رئیس دانشگاه از
تبادل و اعزام اولین سری دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی به کشورآلمان برای گذراندن
دورههای کارآموزی خبر داد.
500 مرکز آموزشی
علمی کاربردی تعطیل شده است
امید در خصوص تعطیلی
برخی از مراکز آموزش علمی کاربردی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مراکز
آموزش علمی کاربردی دولتی تعطیل شدند که این مراکز بهعلاوه مراکزی که کیفیت و صلاحیت
لازم را نداشتند، حذف شدند. بنابراین در طی سالهای اخیر تعداد مراکز آموزشی از
۱۰۷۰ مرکز به ۶۰۰ مورد کاهشیافته است.
وی خاطرنشان کرد
که معادل ۱۰ درصد مراکز آموزش علمی کاربردی فعال کنونی کشور در طی دو سال اخیر با نگاه
آمایشی فعالیت خود را آغاز کرده و افتتاح مرکز آموزش علمی کاربردی نیروی انتظامی استان
قزوین که امروز صورت گرفت نمونه اخیر این مراکز تازه تأسیس است.
۶۰ درصد دروس دانشگاه
عملی و کارگاهی است
به گفته رئیس دانشگاه
جامع علمی کاربردی، هر چند حدود ۶۰ درصد دروس دانشگاه عملی و کارگاهی است؛ اما توسعه
آموزشهای الکترونیک برای بخش نظری آموزشها از رویکردهای کنونی است تا بتوان در وضعیتی
که کرونا ایجاد کرده با آمادگی کامل تحصیل را آغاز کرد.
امید با اشاره
به اعطای مأموریت به مرکز یادگیری الکترونیک و تولید محتوای دانشگاه و همچنین تفویض
اختیار به واحدهای استانی، خاطرنشان کرد: در خصوص انتخاب سامانه آموزش مجازی از ۱۵
شهریورماه کلاسها بهصورت مجازی برای دروس نظری آغاز میشود و بخش عملی نیز بهصورت
کارگاهی با رعایت پروتکلهای بهداشتی فعال میشود. تاکنون دو میلیون نفر در مراکز جامع
علمی کاربردی فارغالتحصیل شدهاند و در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجو در ۶۰۰ رشته مشغول
تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه جامع
علمی کاربردی در ادامه بیان کرد: امیدواریم تا پایان سال تحصیلی 1400-1399 به ازای
هر مرکز آموزش علمی کاربردی یک مرکز نوآوری داشته باشیم و بهسرعت مجوزهای آنها در
صورت احراز شرایط مطلوب صادر میشود.
500 مرکز آموزشی
در سطحبندی سال 99 مشارکت داشتهاند
به گفته وی، دانشگاه
جامع علمی کاربردی تنها زیر نظامی است که سه سال پیاپی مراکز خود را مورد ارزیابی و
سطحبندی کرده است و 500 مرکز آموزشی در سطحبندی سال 99 مشارکت داشتهاند. در سال
99 حدود 10 مرکز در کشور پس از نتایج ارزیابی و سطحبندی در سطح چهار قرار گرفتهاند
که اگر در دو سال پیاپی در سطح چهار بمانند از ادامه همکاری با دانشگاه منع میشوند.
امید در پایان
نشست با خبرنگاران یادآور شد: ما متولی آموزشهای مهارتی خاص در نظام آموزش عالی کشور
هستیم و در ترویج آموزشهای مهارت و گفتمان مهارتآموزی به کمک اصحاب رسانه نیاز داریم.
سرپرست
دانشگاه علمیکاربردی استان بوشهر نیز در این نشست گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی
تنها متولی نظام آموزش عالی علمی کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
اداره میشود. هدف دانشگاه جامع فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمانها و دستگاههای
اجرایی دولتی و غیردولتی را برای آموزش نیروی انسانی متخصص و موردنیاز بخشهای مختلف
اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است بهنحویکه دانشآموختگان بتوانند برای فعالیتی
که به آنها محول میشود. دانش و مهارت لازم را کسب کنند.
شبیر اشکپور مطلق
با اشاره به مهارتآموزی بهعنوان محور اصلی آموزشهای دانشگاه علمی و کاربردی خاطرنشان
کرد: مراکز و موسسات آموزش عالی علمی کاربردی زیر نظر دانشگاه، رکن اجرایی آموزشهای
علمی-کاربردی و بهقصد ارتقای دانش کار و ایجاد مهارتهای متناسب با حوزه فعالیت شغلی
افراد تاسیس شده است.
وی در خصوص مأموریت
دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: این ماموریت شامل، تربیت نیروی انسانی ماهر و ارتقای
دانش مهارتی در جامعه بر اساس نیازسنجی بومی و مزیتهای نسبی هر استان و شهرستان و
فرآیند اجرای مأموریتهای دانشگاه جامع علمی کاربردی از قبیل، آموزش مهارتهای مورد
نیاز جامعه با مشارکت بخش غیردولتی در حوزههای مأموریتی مختلف شامل، صنعت، کشاورزی،
فرهنگ و ادب و مدیریت و خدمات است.
سرپرست دانشگاه
جامع علمی کاربردی استان بوشهر همچنین در خصوص ماهیت برجسته آموزش در دانشگاه جامع
علمی کاربردی توضیحاتی ارائه داد و بیان کرد: ماهیت برجسته آموزش در دانشگاه جامع علمی
کاربردی آن را با سایر زیر نظامهای آموزش عالی متمایز میکند، بهکارگیری آموزههای
کلاس درس در فضای فیزیکی کار و حرفه (کاربینی و کارورزی) است.
ایجاد 16 مرکز
آموزش عالی علمی کاربردی در استان بوشهر
اشکپورمطلق با
بیان اینکه در حال حاضر 16 مرکز آموزش عالی علمی کاربردی در استان بوشهر ایجادشده افزود:
تاکنون 46 هزار نفر دانشآموخته داشته که از این شمار 42 درصد در بخش صنعت، 5/1 کشاورزی،
54 درصد در مدیریت و خدمات و 5/2 درصد نیز در رشتههای دانشگاهی مرتبط با فرهنگ و هنر
دانشآموخته شدند.
به گفته وی، همچنین
دو مرکز نوآوری در مراکز آموزش علمی کاربردی گروه صنعتی پلیمر بوشهر و کشت و صنعت پاسارگاد
تنگستان در حال فعالیت هستند.
اشکپورمطلق
همچنین در ادامه با معرفی فعالیتهای مراکز آموزش علمی کاربردی استان بوشهر در حوزههای
مأموریتی، توزیع مراکز آموزش علمی کاربردی در سطح استان، اصول حاکم بر برنامههای آموزشی،
شاخصهای آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر، توزیع آماری فعالیت مراکز
علمی کاربردی استان بوشهر، توزیع جمعیت دانشجویی در تخصصهای مختلف را برخی از فعالیتهای
اخیر واحد استانی دانشگاه و فعالیتهای پیش رو اشاره کرد.
وی در ادامه به
اجرای سطحبندی مراکز اشاره و تصریح کرد که اجرای سطحبندی هماکنون فقط در این زیر
نظام اجرا میشود که با توجه به بستههای تشویقی تعیینشده، فضای رقابتی قابل توجهی
در بهبود عملکرد مراکز آموزش علمی کاربردی ایجاد نموده است.
همچنین سرپرست
دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر گفت: اساسنامه و هویتدار شدن مراکز آموزش علمی
کاربردی استان در حال گذراندن مراحل نهایی است. تمامی مراکز آموزشی استان اقدام به
سپردن تعهدنامه حسن اجرای دورههای آموزشی کرده و با توجه به نیاز استان و منطقه در
حال تربیت و تولید نیروی متخصص و ماهر است.
به گفته اشکپور
مطلق، تفاوت و تمایز عمده مراکز آموزش علمی کاربردی با سایر زیر نظامهای آموزش عالی
در کشور در این است که دانشی که در کلاس درس از سوی دانشجو آموخته میشود بایستی حتماً
در میدان کار و عمل به کار آید.
8 هزار دانشجو
در مراکز آموزش علمی کاربردی بوشهر
وی با بیان اینکه
در سال جدید تحصیلی 16 مرکز آموزش علمی کاربردی استان بوشهر در بیش از 115 کد رشته
محل و در دو مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو خواهند پذیرفت. از تحصیل بالغ بر هشت هزار
دانشجو در مراکز آموزش علمی کاربردی تحت نظارت این واحد استانی خبر داد.