bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر اعلام کرد:
داود علیزاده: بیست وسومین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی ششم آبان ماه ساعت ۹ صبح به صورت همزمان در سراسر کشور و به شکل الکترونیکی در بستر شبکه شاد برگزار می‌شود.

داود علیزاده

بیست وسومین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی ششم آبان ماه ساعت ۹ صبح به صورت همزمان در سراسر کشور و به شکل الکترونیکی در بستر شبکه شاد برگزار می‌شود.

در استان بوشهر نیز این انتخابات در ۱۶۵۰ مدرسه با مشارکت ۱۷۸ هزار دانش‌آموز واجدالشرایط برگزار خواهد شد.

انتخاباتی که می‌تواند در وجود کودکان و نوجوانان این مرز و بوم هویت اجتماعی را تقویت کند و خواست و میل به سوی دموکراسی را نهادینه کند.

در بیست‌و دو دوره گذشته دانش‌آموزان از پایه سوم به بعد هم به‌عنوان کاندیدا و هم به‌عنوان رای دهنده به‌منظور انتخاب اعضای شورای دانش‌آموزی مدرسه، در انتخابات مشارکت فعال داشته‌اند.

هرچند امسال به شرایط فعلی حاکم بر مدارس در ایام شیوع ویروس کرونا، دانش‌آموزان تقریباً همه‌وقت خود را در خانه به سر می‌برند و طبیعتاً برنامه‌هایی که بتواند سرزندگی و پویایی ایجاد کند و آن‌ها را با عوامل نشاط‌آور همراه و همنوا سازد از ضرورت بیشتری نسبت به ایام عادی برخوردار است،

در این چارچوب می‌توان از انتخابات شورای دانش‌آموزی یاد کرد که کاندیدا شدن، مشارکت کردن و طرح مباحث علمی، شعارهای دانش‌آموزی و شیوه تبلیغ و گفتمان دانش‌آموزان در فضای مجازی به‌خوبی این شور و هیجان مفید را ایجاد می‌کند.

یکی از جلوه‌های زیبای انتخابات دانش‌آموزی شعارها، صحبت‌ها، نظرها و برنامه‌های متنوع و جذابی است که دانش آموزان در ایام انتخابات مطرح می‌کند. مسوولان مدرسه باید در این ایام فضا را به‌خوبی فراهم سازند تا این نظرات و شعارها در قالب کلیپ‌های بانشاط و متنوع دانش‌آموزی در فضای مجازی مدارس منتشر شود که قطعاً خود این فرآیند در ایجاد روحیه اعتمادبه‌نفس و روح مشارکت‌جویی دانش آموزان نقش بسزایی خواهد داشت‌.

تحقق تربیت اجتماعی را شاید مهم‌ترین هدف شورای دانش‌آموزی دانست که در سطوح مختلف از مدرسه، شهرستان، استان و به‌تبع آن مجلس دانش‌آموزی کشور در قانون اساسی ما پیش‌بینی‌شده است‌.

شورای دانش‌آموزی متعلق به همه دانش آموزان با سلایق متعدد و مختلف است، دانش آموزان ورزشکار و ورزش دوست، دانش آموزان پژوهنده و پژوهشگر،‌ بچه‌های هنرمند و اهل ذوق، دانَش آموزان نقاد و پرسشگر و در یک‌کلام همه دانش آموزان مدرسه با نگاه‌های مختلف و رویکردهای متکثر و متفاوت باید فرصت حضور در این عرصه مهم را داشته باشند تا صدایی قوی و اندیشه‌ای دارای وزن و اعتبار از شورای مدرسه شنیده و دیده شود‌.

باید در مدرسه روند تکامل و تقویت جایگاه شورای مدرسه موردنظر و توجه مسئولان آموزشگاه باشد و زمینه گسترش دایره تأثیرگذاری شورا در امور مختلف مدرسه برابر با اهداف و دستورالعمل‌های شورای دانش‌آموزی مدرسه بیش از قبل فراهم شود.

علی موحدی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر با بامداد جنوب درباره انتخابات شورای دانش‌آموزی در استان بوشهر و مسائل آن گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

انتخابات شورای دانش‌آموزی مدارس در استان بوشهر هم برگزار خواهد شد؟

به فضل الهی انتخابات شوراهای دانش‌آموزی مدارس استان بوشهر، هم‌زمان با سراسر کشور روز سه‌شنبه مورخ ششم آبان در ۱۶۵۰ مدرسه با مشارکت ۱۷۸ هزار دانش‌آموز واجدالشرایط برگزار خواهد شد.

این انتخابات امسال به چه صورت خواهد بود؟

انتخابات امسال به خاطر شرایط خاص کرونایی در بستر فضای مجازی و عمدتاً شبکه ملی آموزش‌وپرورش یعنی شبکه شاد برگزار می‌شود.

شورای دانش‌آموزی نقش و تاثیری مثبتی در روند آموزشی دانش آموزان داشته است؟

شوراهای دانش‌آموزی به خاطر: تکریم شخصیت دانش آموزان، خودباوری، اعتمادبه‌نفس، آشنایی با حقوق شهروندی، ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی، ایفای موثر نقش مطالبه گری، تمرین دمکراسی، تمرین کار جمعی و گروهی، انجام کارهای مدیریتی، رهبری گروه، و.... زمینه بروز و ظهور توانایی‌ها و کارآمدی و کشف و پرورش استعدادهای دانش آموزان است که این امر می‌تواند دانش‌آموزان را در حوزه‌های علمی، آموزشی، تربیتی، فرهنگی و اجتماعی به موفقیت سوق دهد.

از آمار شوراهای دانش‌آموزی در استان بوشهر بفرمایید و میزان مشارکتی که دانش آموزان داشته‌اند؟

پیش‌بینی ما این است که ۸۷ هزار دانش‌آموز دختر و ۹۱ هزار دانش‌آموز پسر در این انتخابات شرکت می‌کنند. که از این تعداد ۲۱ هزار دانش‌آموز دختر و ۱۸ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز پسر داوطلب عضویت و کاندیداتوری در شوراهای دانش‌آموزی خواهند شد.

البته 12 هزار دانش‌آموز، به‌عنوان اعضای اصلی و علی‌البدل در شوراهای دانش‌آموزی به فعالیت خواهند پرداخت. پس‌ازاین مرحله، شوراهای دانش‌آموزی وارد مراحل بعدی می‌شوند و ما مجمع شوراهای دانش‌آموزی شهرستان‌ها و مناطق را تشکیل می‌دهیم.

مراحل بعدی روند تشکیل شورای دانش‌آموزی در استان بوشهر به چه صورت خواهد بود؟

امسال بنا داریم در شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، کنگان و گناوه پارلمان یا مجلس دانش‌آموزی تشکیل بدهیم. در گام بعدی برای اولین بار به حول قوه الهی ما پارلمان یا مجلس دانش‌آموزی استان را تشکیل خواهیم داد.

برآیند نهایی همه‌ی این فرایندها. انتخاب یک دانش‌آموز پسر و یک دانش‌آموز دختر به‌عنوان دو نماینده استان بوشهر برای مجلس دانش‌آموزی کشور خواهد بود.

متولی برگزاری این انتخابات چه معاونتی است و چه اقداماتی صورت گرفته است؟

معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش استان بوشهر، متولی برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی است و تلاش شده تا باوجود همه مشکلاتی که امسال در بستر آموزش‌وپرورش به دلیل شیوع کرونا به وجود آمده است، بااین‌حال انتخابات شورای دانش‌آموزی به نحو احسن برگزار شود.

به کرونا اشاره کردید، کرونا درروند شوراهای دانش‌آموزی نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت؟

همین‌طور که کرونا روی زندگی آحاد جامعه به‌ویژه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس تاثیر گذاشته است قطعاً انتخابات شوراهای دانش‌آموزی و سایر برنامه‌های مدارس متاثر از شرایط کرونایی خواهد بود.

باگذشت یک ماه از سال تحصیلی در ضریب نفوذ اینترنت و میزان بهره‌مندی از خدمات مجازی در بوشهر تغییری هم داشته است؟

در حال حاضر به لحاظ تلاش‌های انجام‌شده، افزایش ظرفیت و رفع اشکالات شبکه دانش‌آموزی شاد و به‌روزرسانی این شبکه، شرایط بهتری در جهت دستیابی و استفاده‌ی مطلوب برای دانش آموزان سراسر کشور فراهم‌شده است.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش نیز اعلام کرد که بیست و سومین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی فردا، ششم آبان ماه ساعت ۹ صبح به‌صورت هم‌زمان در سراسر کشور و به شکل الکترونیکی در بستر شبکه شاد برگزار می‌شود.

علی رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا، دراین‌باره گفت: شعار این دوره از انتخابات شوراها، «شورای دانش‌آموزی طلایه دار گام دوم انقلاب» است.

وی با بیان اینکه همه دانش‌آموزان از پایه سوم ابتدایی به بالا می‌توانند در شوراها مشارکت داشته باشند گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ میلیون نفر از دانش‌آموزان در ۱۰۰ هزار واحد آموزشی سراسر کشور در این دوره از انتخابات شرکت و حدود ۷۵۰ هزار نفر از داوطلبان را با آرای خود به عضویت شوراهای مدارس در آورند.

به گفته مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش رعایت اخلاق و ارزش‌های اسلامی و مقبولیت در بین دانش‌آموزان، داشتن روحیه مسئولیت‌پذیری و توان ایجاد ارتباط با دیگران، برخورداری از نظم و انضباط تحصیلی و پای‌بندی به رعایت قوانین مدرسه، برخورداری از وضعیت تحصیلی متوسط و رو به رشد، برخورداری از وضعیت رفتاری متعادل از جمله شرایط داوطلبان برای عضویت در شورای دانش‌آموزی است.

رمضانی همچنین بهره‌مندی از توانمندی و تقویت مسئولیت‌پذیری در نسل آینده کشور، تحقق شعار دانش‌آموز محوری و دانش‌آموز باوری در آموزش‌وپرورش، تمرین مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی در مدرسه، مشارکت دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی، تربیت نیروی انسانی و شهروند با بصیرت سیاسی و اجتماعی، تکریم عملی دانش‌آموزان و استفاده از دیدگاه‌های آنان در بهبود امور تربیتی و آموزشی مدرسه را از جمله اهداف برپایی شوراهای دانش‌آموزی دانست.

به گفته وی امسال در شوراهای دانش آموزی با همکاری بسیج دانش آموزی، سایر تشکل ها و اداره شاهد و ایثارگران، جشنواره ای تحت عنوان لاله های روشن برگزار می شود. سیاست آموزش و پرورش این است که در هر مدرسه یک شهید شاخص داشته باشیم و یک یادواره در زمینه شهید مورد نظر برگزار شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: