bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۶۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۳ - ۲۰ دی ۱۳۹۹
باز هم دربی، باز هم انتخاب پرحاشیه داور؛
علی پورتنگستانی: دربی 94 را می‌توان یکی از حساس‌ترین دربی‌های اخیر نامید و اما چیزی که این روزها تنورش حتی از دربی داغ‌تر است، انتخاب داور این بازی مهم است. هر چند از گوشه‌وکنار به گوش می‌رسد که محمدحسین زاهدی‌فرد قضاوت این دیدار حساس را بر عهده دارد. اتفاقی که اگر رخ دهد، برای جامعه داوری استان بوشهر یک پیشرفت قابل توجه محسوب می‌شود.

علی پورتنگستانی: 

دربی 94 را می‌توان یکی از حساس‌ترین دربی‌های اخیر نامید و اما چیزی که این روزها تنورش حتی از دربی داغ‌تر است، انتخاب داور این بازی مهم است. هر چند از گوشه‌وکنار به گوش می‌رسد که محمدحسین زاهدی‌فرد قضاوت این دیدار حساس را بر عهده دارد. اتفاقی که اگر رخ دهد، برای جامعه داوری استان بوشهر یک پیشرفت قابل توجه محسوب می‌شود.

اسامی داوران پنج بازی پیش روی لیگ برتر، هفته گذشته اعلام شد و این در حالی است که قاضی دربی هنوز معرفی نشده است. کشمکش‌های داخل فدراسیون تا امروز مانع از معرفی داور دربی شده، با این حال فدراسیون اعلام کرد داور دربی روز قبل از بازی یعنی امروز معرفی می‌شود. ماجرا از این قرار است که نام سه داور برای قضاوت دربی مطرح شد. زاهدی‌فر، سیدمهدی سیدعلی و رضا کرمانشاهی گزینه‌های قضاوت این بازی هستند که گفته می‌شود شانس سیدمهدی سیدعلی برای قضاوت این بازی بیشتر از بقیه گزینه‌هاست ولی از طرفی دیگر از طرف کمیته داوران به‌گوش می‌رسد که محمد حسین زاهدی‌فرد گزینه اصلی آنها برای قضاوت در این دیدار حساس می‌باشد. به‌هر حال انتخاب داور دیدار پرسپولیس-استقلال یا همان دربی مهم فوتبال ایران، همیشه با این جنجال‌ها همراه بوده است، اما این جنجال‌ها معمولا از سوی دو تیم ایجاد می‌شد. بارها شاهد این بوده‌ایم که انتخاب داور دربی با اعتراض یکی از دو تیم یا هر دو همراه بوده، اما این بار آغاز حاشیه‌ها از سوی فدراسیون فوتبال و کمیته داورا بود.

در این خصوص روز پنجشنبه در کمیته داوران جلسه‌ای تشکیل شده؛ اما هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. با توجه به شرایط داوران در هفته‌های گذشته و قضاوت‌هایی که آنها انجام دادند و البته حساسیت‌هایی که برای انتخاب آنها در دربی وجود دارد، بحث‌های مختلفی در این جلسه مطرح شد. در پایان این جلسه اما شنیده می‌شود فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران از اعضا خواسته درباره نام‌ها بیشتر از این گمانه‌زنی و بحث نکنند تا خودش شخصا درباره داور دربی امروز تصمیم بگیرد. در این شرایط اما گفته می‌شود با اینکه نظر اعضای کمیته داوران روی فرد دیگری بوده، اما رئیس کمیته داوران قصد دارد محمدحسین زاهدی‌فرد را به‌عنوان داور برگزیند. زاهدی‌فرد که هواداران استقلال مواضعی روی او دارند، به همین دلیل برای قضاوت دربی کار سختی خواهد داشت؛ اما اینطور که از راهروهای فدراسیون خبر می‌رسد، او شانس اصلی قضاوت این مسابقه است. البته باید پذیرفت که این داور بوشهری تجربه خوبی در قضاوت در لیگ برتر کشورمان به‌دست آورده است و هواداران دو تیم نباید به او شکی داشته باشند.

این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که انتخاب داور نیمه‌نهایی جام حذفی سال گذشته میان استقلال و پرسپولیس جنجالی شده بود. در آن مقطع کمیته داوران در حالی که گفته می‌شد رضا کرمانشاهی داور مسابقه دربی خواهد شد، سوت داوری را به زاهدی‌فر سپرد و جنجالی شد. در ادامه کرمانشاهی در مصاحبه‌ای علیه کمیته داوران مطالب تندی را بر زبان آورد و بالا گرفتن حاشیه‌ها در فضای مجازی باعث شد تا کمیته داوران از تصمیمش برگردد و این‌بار رای به انتخاب پیام حیدری به‌عنوان داور شهرآورد بدهد.

مساله‌ای که در اینجا در میان است بازی با روح و روان داوران است. همانطور که گفتیم فصل گذشته زاهدی‌فرد تا یکی قدمی قضاوت دیدار استقلال و پرسپولیس پیش رفت و طی یک حرکت عجیب از سوی کمیته داوران مسوولان سازمان لیگ، قضاوت را از او گرفتند. مساله‌ای که روی این داور تاثیر منفی داشت. به‌هر حال زاهدی‌فرد برای به‌دست آوردن قضاوت دربی در سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده بود و چنین حرکتی در حق او واقعا یک ظلم بزرگ بود. اما از طرفی دیگر باید گفت که توجه به شرایط موجود احتمال می‌رود شاهد جنجال‌هایی بعد از انتخاب داور دربی باشیم. با توجه به فضای انتخاباتی موجود در حوالی فدراسیون فوتبال و لابی‌های افراد برای رای گرفتن از هیات‌های فوتبال این حواشی ممکن است گریبانگیر داور دربی 94 هم شود. به‌هر حال همانطور که می‌دانید زاهدی‌فرد در این سال‌ها حواشی عجیبی را تجربه کرده است ولی با توجه به تلاشی که به خرج داد همچنان به‌عنوان یکی از داوران برتر لیگ برتر فوتبال کشورمان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. چیزی که ما از آن می‌ترسیم، این است که سیاست‌های آقایان حاضر در فدراسیون برای گرفتن حتی یک رای، روی انتخاب زاهدی‌فرد به‌عنوان داور دربی تاثیر مستقیم بگذارد و به‌نوعی جلوی این کار را بگیرد. انتظار ما این است که اگر باز هم در رابطه با زاهدی‌فرد از سوی کمیته داوران کشور ظلمی شد، هیات فوتبال استان بوشهر دست به‌کار شود تا حق این داور بوشهری را بگیرد.

فدراسیون فوتبال که مدتی است با حواشی بسیار زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند، انگار در تمام تصمیماتش بدون تمرکز است. حواشی پیش‌آمده در خصوص انتخاب داور دربی هم چیزی جز استیصال در فدراسیون فوتبال نیست که با این شرایط باید دید سرنوشت دربی 94 چه خواهد شد. اتفاقی که ممکن است باعث‌شود تا هر سوت داور مسابقه، جنجالی بزرگ را به‌وجود بیاورد؛ جنجالی که این‌بار نه از سوی مربیان، مسوولان، بازیکنان و تماشاگران که از طرف فدراسیون فوتبال کلید خورد. خدا کند عاقبت تنشی که فدراسیون فوتبال تهیه و کارگردانی کرد، ختم به‌خیر شود.

عزیزی‌خادم: برنامه ما متناسب با اوضاع فوتبال ایران است

بامداد جنوب: نامزد ریاست فدراسیون فوتبال می‌گوید که وضعیت فوتبال طوری است که رضایتمندی نیست و امیدوارم همه کمک کنیم و آرامش را به فوتبال برگردانیم.

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، نامزد ریاست فدراسیون فوتبال پس از حضور در این فدراسیون گفت: اول از همه شکرگزار خدا هستم. ثبت‌نام کردم و نتیجه بگیرم یا نه، شکرگزار خدا هستم. دلیل حضور امروزم در فدراسیون جهت ثبت‌نام به‌عنوان نائب‌رئیس آقای بهاروند بود، چون برای ریاست روز چهارشنبه ثبت‌نام کردم. نواب رئیس بنده هم آقای منصور قنبرزاده، مدیرعامل سابق نفت تهران و هیات‌رئیسه سازمان لیگ است که در مدیریت فوتبال خبره است. برای نائب‌رئیسی دوم آقای بهاروند را معرفی کردم که از افراد باتجربه و باسابقه و سرپرست فعلی فدراسیون است که چهار سال هم در هیات‌رئیسه فدراسیون با او بودیم. برای نائب‌رئیس سوم خانم شهره موسوی را معرفی کردیم که در این اوضاع فوتبال نگاه اقتصادی‌تری به فوتبال داشته باشیم و از طرفی فوتبال بانوان برای ما اهمیت دارد. می‌خواهیم این نگاه جنسیتی را کمتر کنیم و امیدوارم تیم همراه من، همگام و با برنامه پیش بروند. تیمی که کار تدوین برنامه را به عهده دارد، این کار را انجام خواهد داد و حتما از این برنامه رونمایی می‌کنیم. برنامه ما متناسب با اوضاع فوتبال کشور است و همانطور که می‌دانید وضعیت فوتبال به‌طوری است که رضایتمندی نیست و امیدوارم همه کمک کنیم و آرامش را و همبستگی ملی را به فوتبال برگردانیم.

عزیزی‌خادم در ادامه یادآور شد: همه باید به تیم ملی فوتبال کشورمان کمک کنیم تا به جام جهانی صعود کند. در حوزه عدالت فوتبال هم باید بتوانیم یک برنامه متوازن برای فوتبال کشورمان ارائه کنیم. همه باید در کنار هم قرار بگیریم و امیدوارم دوستان و همکاران ما که به‌عنوان کاندیدا آمده‌اند برنامه‌شان را ارائه کنند. همه باید کمک کنیم تا استقلال فدراسیون قوی‌تر از قبل شود و خدشه‌ای به فدراسیون فوتبال وارد نشود. همه در کنار هم باید در چهار سال آینده که بسیار سخت است، کار کنیم. آینده فوتبال ما در گرو همین انتخابات است که نیازمند یک همگرایی و یک عقلانیت جمعی است و به امنیت و هویت ملی ما و توسعه و عدالت فوتبال ما کمک خواهد کرد. امیدواریم در چهار سال آینده هر کسی که سکاندار ریاست فدراسیون فوتبال می‌شود بتواند برنامه‌های خود را محقق کند. اعتقاد دارم که عصاره ملت ایران در حوزه فوتبال مجمع فدراسیون فوتبال است و ان‌شاءالله دوستان و همکارانبرنامه‌ای را متناسب با شأن ملت عظیمایران ارائه کنند و هر کسی که رای آورد بتواند ملت را خوشحال کند. فراموش نکنیم که الان یک درد مشترک داریم و درد مشترک ما این وضعیتی است که در فوتبال ما حاکم است چه در حوزه باشگاهی و چه در حوزه ملی. چاره‌ای نداریم و ان‌شاءالله بتوانیم در پسا انتخابات وضعیت بسیار سختی داریم، با توجه به شرایط کرونا، وضعیت تیم ملی و ... شرایط سختی وجود دارد. امیدوارم با عقلانیت جمعی بتوانیم این مسیر را تسهیل کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: