bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
آغازی بر پایان فلرینگ؛
مژده پاینده: مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس از امضای سه قرارداد با شرکت‌های ایرانی برای ساخت تجهیزات طرح جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت به ارزش بیش از ۱۴۲ میلیون یورو خبر داد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس از امضای سه قرارداد با شرکت‌های ایرانی برای ساخت تجهیزات طرح جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت به ارزش بیش از ۱۴۲ میلیون یورو خبر داد.

برای خیلی‌ها سوال است که چرا در مکان‌های استخراج نفت و گاز مشعل‌هایی وجود دارد که به‌طور دائم می‌سوزند و در کنار انرژی که هدر می‌دهند هوای منطقه را نیز آلوده می‌کنند. تا چند سال پیش از سوختن، این مشعل‌ها به‌عنوان نماد کار و تلاش در شرکت نفت استفاده می‌شد و البته هنوز هم برخی سوختن مشعل‌ها را جذاب و دیدنی می‌دانند و از آن در تیزر‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند این در حالی است که گفته می‌شود گاز‌هایی را که در این مشعل‌ها در حال سوختن است می‌توان با مدیریت صحیح مورد استفاده قرار داد تا در کنار بهره‌برداری از آن‌ها از آلوده کردن محیط زیست هم جلوگیری کرد. هر چند از سال‌ها پیش قرار است این گاز‌ها به‌جای سوختن مورد استفاده بهینه قرار بگیرند، اما دو بهمن سال گذشته و با شروع فعالیت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین تاسیسات جمع‌آوری و فراورش گاز‌های همراه نفت کشور، رئیس‌جمهور وعده جمع‌آوری همه مشعل‌ها بر سر چاه‌های نفت تا دو سال آینده را داد وعده‌ای که باید سال‌ها پیش اجرائی می‌شد.

از مهم‌ترین نگرانی‌های صنایع نفت، گاز و پترشیمی می‌توان به جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها به محیط و کاهش اتلاف انرژی اشاره کرد. از آنجا که مشعل‌ها اصلی‌ترین راه اتلاف انرژی در پالایشگاه‌ها بوده و به‌طور معمول بیش‌ترین میزان آلاینده‌های ‌زیست محیطی نیز از این سیستم‌ها منتشر می‌شود، به همین دلیل توجه به بهبود این سیستم‌ها و اصلاح این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است. آلودگی‌هایی که برخی کارشناسان و سازمان‌ها در ارزیابی‌های خود، می‌گویند فلرینگ هوای عسلویه را ۱۰۰ برابر تهران خطرناک کردهاست. تحقیقات درمورد تاثیرات این آلودگی و آلاینده‌های شیمیایی و صنعتی بر تخریب سواحل، زمین‌های کشاورزی و فرسایش خاک، انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی در جنگل حرا، آلودگی خلیج فارس و کاهش آبزیان به‌دلیل دفع پسامد‌های شیمیایی، نشانگر تاثیرات زیست‌محیطی در منطقه و تاثیر این آلاینده‌های شیمیایی، آلودگی هوا و آلودگی صوتی بر بهداشت جسمی و روانشناختی مردم بومی منطقه است که در فاصله کمتر از یک کیلومتری این پالایشگاه‌ها زندگی می‌کنند. به یقین حرکت در مسیر توسعه باید مبتنی بر محیط زیست صورت پذیرد که این امر در سایه رعایت استاندارد‌ها و تعامل و همدلی مسوولان با مردم امکان‌پذیر خواهد بود.

به‌تازگی نیروگاه ترکیبی دودکش خورشیدی با گاز فلر از سوی محققان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه سمنان و با همکاری پارک علم و فناوری این دانشگاه ثبت اختراع شد. مسوول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با اعلام این خبر عنوان کرده است: این اختراع را دکتر محمدصادق ولی‌پور، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک و مهندس محمدمهدی اسماعیلی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد این دانشکده در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره ۱۰۰۸۰۵ به ثبت رسانده‌اند.

دکتر داود معروفی در توضیح این اختراع گفت: نیروگاه دودکش خورشیدی، فناوری نوینی از نسل نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی است که علاوه بر تولید معمول برق و استخراج برق از انرژی ذخیره شده، در تولید آب شیرین، تولید محصولات کشاورزی، تصفیه هوا و شکست وارونگی دما نیز کاربرد دارد. تاکنون نمونه تجاری از این نیروگاه برای تولید برق ساخته نشده است، اما محققان در سراسر جهان در حال انجام تحقیقات مبنایی، کاربردی و تجربی و انتشار مقالات و ثبت اختراع‌هایی در این زمینه هستند.این اختراع برای نخستین‌بار امکان استفاده از محصولات احتراق گاز فلر در یک نیروگاه خورشیدی را مطرح کرده و منجر به خلق نیروگاهی ترکیبی از انرژی فسیلی و انرژی تجدیدپذیر شده است؛ به شکلی که نقاط ضعف هر کدام به وسیله نقاط قوت دیگری پوشش داده شده و حاصل این کار نیروگاهی خورشیدی با توان خروجی بالا و قابلیت تولید توان در شب است که از به هدر رفتن حجم عظیمی از اتلاف انرژی بر اثر سوزاندن گاز فلر جلوگیری می‌کند و باعث کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و گاز‌های آلاینده خواهد شد.

تلاش‌ها از نیمه دوم سال گذشته برای بحران مشعل‌سوزی سرعت گرفته و دولت در تلاش است که به عصر فلرینگ پایان دهد البته ناگفته نماند وعده وعید‌ها در این خصوص در طول سال‌های گذشته کم نبوده، اما اکنون با صراحت بیش‌تری بیان می‌شود. به‌طوری که روز گذشته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدام‌های خوبی برای جلوگیری از هدررفت گاز‌های مشعل انجام شده، گفت: وزارت نفت می‌تواند در سال ۱۴۰۰ با منبع مالی مشخص از هدررفت این گاز‌ها جلوگیری کند و در تامین و صادرات گاز گام‌های برجسته‌ای بردارد.

قاسم ساعدی با اشاره به تکلیف مجلس به وزارت نفت مبنی بر جلوگیری از سوزاندن گاز‌های ارسالی به مشعل، بیان کرد: وزارت نفت در سال‌های گذشته در زمینه جلوگیری از هدررفت گاز‌های مشعل اقدام‌های خوبی انجام داده است، البته با مصوبه مجلس در جریان بودجه سال ۱۴۰۰، وزارت نفت می‌تواند با منبع مالی مشخص از هدررفت این گاز‌ها جلوگیری کند و در تامین و صادرات گاز گام‌های برجسته‌ای بردارد. جمع‌آوری گاز‌های همراه و تبدیل گاز‌های مشعل به خوراک، برق، سوخت و... با هدف جلوگیری از آلودگی زیست‌محیطی در مناطق نفت‌خیز ضرورت دارد هدررفت این گاز‌ها به معنای از بین رفتن ثروت کشور است، از این‌رو مهار گاز‌های مشعل، ارزش‌افزوده و اشتغال را به‌دنبال دارد. بخش خصوصی آمادگی لازم را برای سرمایه‌گذاری در بخش جمع‌آوری گاز‌های مشعل دارد و همراهی با بخش خصوصی در این زمینه، یا ایجاد مشوق‌هایی، می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

گفته می‌شود امروز با حضور وزیر نفت سه قرارداد با شرکت‌های ایرانی برای ساخت تجهیزات طرح جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت به ارزش بیش از ۱۴۲ میلیون یوروامضا خواهد شد. مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس روز گذشته با اعلام این مطلب گفت: در طرح جمع‌آوری و انتقال گاز‌های ارسالی به مشعل حدود۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز به‌عنوان خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در این منطقه جمع‌آوری می‌شود، این روند طی قراردادی مشخص بین پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوبامضا می‌شود و امید است طی چند سال آینده به بهره‌برداری کامل برسد.

محمود امین‌نژاد با اشاره به اینکه در همین زمینه (دوشنبه، ۱۶ فروردین) با حضور وزیر نفت طی مراسمی، سه قرارداد برای تامین تجهیزات مورد نیاز این طرح با سه شرکت ایرانی امضا می‌شود، افزود: طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گاز‌های مشعل برای تامین پایدار و افزایش خوراک مجتمع عظیم بیدبلند خلیج فارس، به عنوان بزرگ‌ترین هاب گازی غرب آسیا اجرا می‌شود، اجرای این پروژه به‌منظور تحقق گام نخست اجرای معاهده بین‌المللی پاریس است که با اجرای این طرح تولید بیش از ۳۳ میلیون تن گاز گلخانه‌ای از مجموع ۳۸ میلیون تن تعهد شده در ایران کاهش می‌یابد.

شرایط ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفت وگاز جهان در مساله فلرینگ سال‌های گذشته قابل تامل بوده است به‌طوری که ایران جزء ۱۰ کشور اول در زمینه مشعل‌سوزی در جهان بوده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: