bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
داود علیزاده: از ابتدای شیوع همه‌گیری کرونا جمعیت هلال‌احمر همواره در استان در کنار کادر درمان و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوده و در انجام پایش‌های ورودی استان و شهرها و غربالگری مسافرین ورودی به شهرها و همچنین طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، این مهم را با حضور کارکنان و امدادگران خود انجام داده است.

داود علیزاده

از ابتدای شیوع همه‌گیری کرونا جمعیت هلال‌احمر همواره در استان در کنار کادر درمان و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوده و در انجام پایش‌های ورودی استان و شهرها و غربالگری مسافرین ورودی به شهرها و همچنین طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، این مهم را با حضور کارکنان و امدادگران خود انجام داده است. به همین ترتیب در زمان واکسیناسیون کرونا نیز این سازمان همچنان خدمات خود را ادامه داده است. در ابتدا به‌صورت همکار واکسیناسیون و سپس با راه‌اندازی مرکز واکسیناسیون تجمیعی گروه‌های هدف در بوشهر این امر ادامه داشته است. جمعیت هلال‌احمر در طی روزهای گذشته دومین مرکز واکسیناسیون تجمیعی را در برازجان راه‌اندازی کرده است.

در همین زمینه بامداد جنوب در خصوص روند فعلی خدمات‌دهی جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر با دکتر غلامرضا حاجیانی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر گفت‌وگویی صورت داده که در ادامه می‌خوانید.

از زمان آغاز واکسیناسیون کرونا هلال‌احمر استان بوشهر چه نقشی ایفا کرده است؟

از ابتدای شروع واکسیناسیون در ستاد کرونای استان این موضوع مطرح شد که ما بتوانیم از ظرفیت‌های موجود سازمان در این زمینه استفاده کنیم. در ابتدا از داوطلبان استفاده کردیم، داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بوشهر در همراهی با همکاران مراکز بهداشتی و بسیج جامعه پزشکی کار واکسیناسیون را انجام دادند؛ ولی کار خوب و بزرگی که انجام شد این بود که ما مرکز واکسیناسیون را خودمان راه‌اندازی کردیم و بدون اینکه تکیه به اداره‌ای و یا جایی داشته باشیم از ظرفیت‌های خودمان استفاده کردیم.

دنبال تقاضای کمیته استانی مقابله با کرونا، چهارمین مرکز واکسیناسیون تجمیعی گروه‌های هدف به میزبانی جمعیت هلال‌احمر و با استفاده از کادر درمان این جمعیت در محل سالن ورزشی جمعیت هلال‌احمر شهرستان بوشهر آغاز به کارکرد و الحمدالله الان نزدیک به 15 روز که واکسیناسیون در مرکز استان انجام می‌گیرد تقریباً یکی دو روز هم هست که مرکزی در هلال‌احمر برازجان، دشتستان را راه‌اندازی کردیم. داوطلبان و همکاران ما در دو مرکز واکسیناسیون هلال‌احمر در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند و کار واکسیناسیون مردم را انجام می‌دهند. چه کسانی که دوز اول هستند چه کسانی که نیاز به تزریق دوز دوم دارند.

یکی از اقدامات خوبی که در سال گذشته شتاب گرفت، تأسیس خانه‌های هلال بود، این خانه‌ها در دوران کرونا چه نقشی داشتند؟

کاری که داوطلبان ما در خانه هلال انجام می‌دهند. مشارکت در طرح‌هایی مثل نبض سلامت؛ عامران سلامت است و بیشتر کمک می‌کنند که در مراسم‌های مختلف مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند. جا دارد این موضوع را هم یادآوری کنم که دهه محرم را در پیش داریم. بحث رعایت پروتکل‌ها در این مراسم اهمیت ویژه‌ای دارد. به‌طور مثال استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده و توزیع ماسک و... که داوطلبین ما همکاری خواهند کرد؛ البته باید این نکته را هم در نظر داشت که خانه‌های هلال بیشتر روستایی هستند و اگر در روستا قرار باشد که مراسمی را برگزار شود این وظیفه بر عهده خانه‌های هلال و داوطلبین ما در آن روستا گذاشته‌شده است که به این مهم می‌پردازند. از ابتدای کرونا این کار دنبال شده و امیدواریم که ادامه نیز داشته باشد.

در سال جاری چه تعداد خانه هلال به آمار خانه‌های هلال استان بوشهر اضافه شد است؟

تا پایان سال گذشته در سطح استان بوشهر ما 100 خانه هلال را راه‌اندازی کردیم. در سال جاری هم 30 خانه هلال دیگر به این آمار اضافه‌شده که در مجموع اکنون 130 خانه هلال در سطح استان بوشهر تأسیس‌شده است.

اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان زمان مناسبی برای آموزش‌های غیردرسی است. آیا هلال‌احمر در برای این مساله و استفاده از ظرفیت دانش آموزان تمهیدی در نظر گرفته است؟

جمعیت جوانان سازمان هلال‌احمر هرسال برنامه‌های مختلفی داشت؛ اما امسال به دلیل کرونا شرایط سخت‌تر شده ولی به‌وسیله فضای مجازی کارهای خیلی خوبی انجام‌گرفته است. برگزاری مسابقات، برگزاری برنامه‌های مختلف فوق‌برنامه و آموزشی، طرح‌های مثل یاس و مسابقات نقاشی... در برنامه‌های فوق‌برنامه حوزه جوانان ما سعی می‌کنند از طریق فضای مجازی این امر را دنبال کنند.

همچنین برای آموزش‌های غیردرسی کاری خوبی که دارد انجام می‌شود در حوزه داوطلبان و جوانان واحد آموزش سعی شده است تا آموزش لازم را به آحاد مردم بدهیم. آموزش همگانی حوادث و مخاطرات در آموزش کمک‌های اولیه بر عهده هلال‌احمر گذاشته‌شده است. همچنین ما در خانه‌های هلال و در پایگاه‌های امدادی تمام سعی و تلاشمان این است که بتوانیم داوطلبان را و امدادگران را به‌روز کنیم و آموزش‌های لازم را به آنها بدهیم.

به آموزش همگانی حوادث و آموزش کمک‌های اولیه اشاره کردید، این آموزش‌ها در چه سطوحی برای آحاد مردم صورت می‌گیرد؟

ما سعی داریم که مردم در هرجایی که باشند. آموزش‌های لازم را دریافت کنند. در مدارس، سربازخانه‌ها، حوزه علمیه، دانشگاه‌ها ما کانون‌های مختلفی داریم. لازم به ذکر است که ما 150 کانون اعم از دانش‌آموزی، دانشجویی و طلاب و عشایر و روستایی داریم. این‌ها کانون‌های هلال‌احمر افرادی را که به‌عنوان داوطلب جذب می‌کنند آموزش‌های امدادی و کمک‌های اولیه ارائه می‌دهد و همان‌طور که گفته شد به دلیل کرونا این کار نیز به‌صورت مجازی در حال انجام است.

امدادگران و اعضای جمعیت هلال‌احمر هم در مقابل کرونا واکسینه شدند؟

خوشبختانه ما از روزهای اول از طریق مرکز بهداشت شهرستان‌ها و در مرکز استان پیگیر این موضوع بودیم که امدادگران ما به خاطر اینکه در صف اول هستند و در حوادث و مخاطرات ورود می‌کنند؛ برای دریافت واکسن در اولویت بگذاریم و این امر تحقق پیدا کرد و الان می‌شود گفت که تقریباً همه امدادگران ما و کسانی که در راستای کارهای درمانی و در حوادث شرکت می‌کنند واکسیناسینه شده‌اند.

در حال حاضر برنامه جذب نیرو در سازمان هلال‌احمر به چه صورت است؟

کار هلال‌احمر بیشتر به‌صورت داوطلبانه است و کسانی که ورود می‌کنند به هلال‌احمر به‌عنوان داوطلب هلال‌احمر می‌آیند و خدمات خیرخواهانه خودشان را انجام می‌دهند. در لابه‌لای این کارها ممکن هست که تعدادی از داوطلبانی که پای‌کاری بوده‌اند و بتوانند آموزش‌های لازم را کسب کنند و از لحاظ جسمانی و مهارتی این آمادگی لارم را داشت باشند بتوانند در پایگاه‌های امدادی ما مشغول به کار بشوند. بااین‌حال بحث نیروی کشوری هم مطرح می‌شود که ما تلاشمان بر این است اگر سهمیه‌ای تعلق گرفت بتوانیم در امسال تا سال آینده افرادی را که موردنیاز داریم به‌صورت آگهی همگانی جذب کنیم.

جذب نیروهایی که درجه ایثار دارند در استان تا چه مرحله‌ای پیش رفته است؟

قرار بود که در هلال‌احمر طی مراحل خاصی و قانونی ما بتوانیم تعدادی نیرو جذب کنیم؛ کاری که دارد انجام می‌شود ما اول به‌عنوان داوطلب افراد را جذب کنیم، بعد از بین داوطلبان کسانی که آموزش‌دیده هستند بتوانند به‌صورت امدادگر در پایگاه‌های امدادی ما مشغول به کار بشوند، بعد بر اساس رتبه‌ای که کسب می‌کنند درجاتی که کسب می‌کنند ازجمله امداد، امداد 1 و 2 و 3 و نجاتگر، نجات 1 و 2 و 3 و آخرین آیتم بحث درجه ایثار که بالاترین درجه است. این افراد استخدام شوند.

ما از بین کسانی که درجه ایثار دارند؛ امسال توانستیم هشت نفر را جذب کنیم. به‌عنوان کسانی که طرف قرارداد ما هستند والان مشغول به کار شدند و امیدواریم که در سال‌های آینده نیز این آزمون‌های ایثار برگزار بشود و بتوانی از طریق آزمون‌های ایثار امدادگران بیشتری را جذب کنیم که ثابت بشوند و بتوانند به‌صورت حقوق‌بگیر فعال باشند و استخدام قراردادی دربیایند.

...................................................................................................................

چرا وزارت بهداشت با واکسیناسیون هلال‌احمر مخالفت کرد؟

بامداد جنوب: سخنگوی جمعیت هلال‌احمر کشور از رد درخواست‌های مکرر هلال‌احمر از سوی وزارت بهداشت برای مشارکت در تسریع روند واکسیناسیون خبر داد.

به نقل از مشرق، محمدحسن قوسیان در پاسخ به این سؤال که چرا هلال‌احمر برای تسریع روند واکسیناسیون ورود نمی‌کند، گفت: تابه‌حال از سوی وزارت بهداشت درخواستی مبنی بر ورود به چرخه واکسیناسیون نشده است، اگرچه که ما سه بار درخواست داده‌ایم.

به گفته وی اگرچه که در بحث واکسیناسیون در برخی از شهرها همکاری‌هایی نیز در بحث واکسیناسیون صورت گرفته است، اما اینکه هلال‌احمر به شکل رسمی همچون اورژانس کشور بخواهد وارد روند واکسیناسیون شود، علی‌رغم تمایل، توان و ظرفیت ما، باید بگویم خیر، درخواستی از ما نشده است.

قوسیان به با اشاره به ظرفیت‌های این جمعیت گفت: هر جا از ما درخواستی شده است ما با کمال میل و اشتیاق برای خدمت‌رسانی ورود کرده‌ایم، در حوزه تأمین واکسن و قرنطینه مرزها هلال‌احمر تلاشی بی‌دریغ داشته است، اما امیدواریم بعد از تغییر و تحول‌ها نگاه محتاطانه به این جمعیت را شاهد نباشیم.

وی در مورد تکمیل تعهدات اولیه جمعیت هلال‌احمر در حوزه تأمین ده میلیون واکسن وارداتی گفت: اگرچه که تعهد اولیه مابعد از صدور مجوز، ده میلیون واکسن بوده است و ما فرای آن توانسته‌ایم واکسن وارد کنیم، اما همچنان هم در تدارک هستیم که مقدمات جدید را برای ورود محموله‌های بعدی به کشور فراهم کنیم.

وی در پایان گفت: در راستای تأمین واکسن موردنیاز کشور علاوه بر تولیدات داخلی؛ توافقات جدید با شرکای بین‌المللی در حال انجام است اگرچه که نگاه بانک مرکزی، دولت جدید و همراهی وزارت خارجه هم در این میان تعیین‌کننده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: