bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۷۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۱ - ۲۳ مهر ۱۴۰۱
ناظران پیش‌بینی می‌کنند ۱۸سال تا جیره‌بندی آبی سراسری در کشور فرصت داریم و اگر منابع آبی درست مدیریت نشود، این پیش‌بینی محقق می‌شود

کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی می‌گویند: خشکسالی یک دوره خشکی طولانی در چرخه طبیعی آب و هوایی است که می‌تواند در هر منطقه‌ای از جهان روی بدهد. این پدیده بر اثر کاهش بارش نزولات آسمانی و به تدریج پدیدار می‌شود اما عواملی مانند فقر و استفاده نادرست از زمین نیز موجب تشدید آسیب‌پذیری در برابر خشکسالی شده‌اند.

این کارشناسان می‌گویند: اکنون سراسر جهان با سطح بی‌سابقه‌ای از خشکسالی رو به رو شده و امکان پیشگیری از رخداد خشکسالی به عنوان یک پدیده طبیعی وجود ندارد اما در سال‌های اخیر با وقوع خشکسالی‌های متعدد در مناطق مختلف جهان تحقیقات زیادی در این خصوص انجام شده است. با مطالعه و بررسی سیر تحولی خشکسالی و تاثیرات ناشی از آن می‌توان امیدوار بود که در آینده بتوان تاثیرات آن را در آینده کاهش داد.

خشکسالی به طور کلی با کاهش بارش نزولات آسمانی شروع می‌شود که تشدید تبخیر آب و استفاده بیش از حد از منابع آبی نیز آن را تشدید می‌کند. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده است که خشکسالی پدیده‌ای است که به طور مکرر اما اغلب غیرمنتظره روی‌ می‌دهد و در آینده نیز چنین خواهد بود.

سازمان ملل: فقط در دو دهه گذشته، خشکسالی در جهان بر زندگی ۱.۵ میلیارد نفر تاثیر گذاشته و موجب زیان اقتصادی به میزان حداقل ۱۲۴ میلیارد دلار شده استخشکسالی پدیده جدیدی نیست اما به گفته دانشمندان، افزایش دمای جهانی بر اثر تغییرات آب و هوایی و تغییرات الگوهای بارشی موجب افزایش موارد خشکسالی شده و احتمالا اوضاع بدتر هم خواهد شد.

کشاورزی به طور معمول اولین بخشی است که تاثیرات خشکسالی را تجربه می‌کند اما تاثیرات خشکسالی در ادامه، در بخش‌های مختلفی از صنعت برق‌آبی گرفته تا حتی گردشگری و حمل‌ونقل نیز دیده تسری خواهد یافت.




نام:
ایمیل:
* نظر: