bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۰۴ دی ۱۴۰۱
با ظرفیت ۱۰۰ درصدی و تولید روزانه ۱۷۸۰ تن؛
بامداد جنوب: شرکت پتروشیمی پارس که از سوی برخی نمایندگان مجلس، مقصر اصلی گرانی ۵۰۰ درصدی یونولیت بود، با تعمیرات اساسی دو واحد اتیل بنزن و استایرن منومر از اول شهریور، تولید ماده اصلی را از دیروز با ظرفیت ۱۰۰ درصدی روزانه ۱۷۸۰ تن استارین منومر از سر گرفت.

بامداد جنوب: شرکت پتروشیمی پارس که از سوی برخی نمایندگان مجلس، مقصر اصلی گرانی ۵۰۰ درصدی یونولیت بود، با تعمیرات اساسی دو واحد اتیل بنزن و استایرن منومر از اول شهریور، تولید ماده اصلی را از دیروز با ظرفیت ۱۰۰ درصدی روزانه ۱۷۸۰ تن استارین منومر از سر گرفت.

پتروشیمی پارس، ۲۳ آذر از واردات ۱۲ هزار تن استایرن منومر به مبلغ 6/15 میلیون دلار باتوجه به تعمیرات اساسی واحدهای اتیل بنزن و استایرن منومر و حسب تقاضای داخلی برای استایرن منومر با هماهنگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داده بود که از اوایل دی‌ماه به متقاضیان با قیمت تلفیقی اعلام‌شده از طرف دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی و طبق مقررات، تحویل خواهد شد.

دلیل توقف خط تولید یادشده، وارد نشدن روغن مصرفی این واحد به‌دلیل تحریم‌ها اعلام شده بود که به‌نظر می‌رسد هم‌اکنون تامین شده است. هیچ واحدی در داخل کشور نتوانست این روغن را تولید و در اختیار پتروشیمی پارس قرار دهد.

چندی پیش حساب یکی از سایت‌های خبری در توئیتر نوشته بود: «‏ضربه مهلک پتروشیمی پارس به منابع ارزی ایران به‌قدری فاجعه‌بار بوده که در ۱۲۰روز بیش از ۲۱۰ میلیون دلار عدم النفع به‌دلیل سوءمدیریت نصیب کشور کرده است! عدم تولید واحد استایرن مونومر پتروشیمی پارس در این مدت با احتساب ارز نیمایی ۳۰ هزار تومان، بیش از شش هزار میلیارد تومان زیان بوده است!».

امیر لطفی، رئیس انجمن تولیدکنندگان یونولیت گفته بود که حدود سه ماه است که خط تولید منومر استایرن (ماده اولیه تولید یونولیت) پتروشیمی پارس تعطیل شده و مشخص نیست چه زمانی به مدار تولید باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه این موضوع جهش قیمت را در بازار مواد اولیه و همچنین بازار یونولیت به‌دنبال داشته است، افزود: جهش ناگهانی منومر استایرن موجب شد تا تولیدکنندگان یونولیت در تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شوند و در دو ماه گذشته تولیدکنندگان ناچار به تعطیلی تولید یا فعالیت با حداقل ظرفیت شده‌اند. با توجه به آنکه تولید با افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه دیگر صرفه اقتصادی ندارد، برخی تولیدکنندگان نیز قصد فروش واحدهای تولیدی خود را دارند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان یونولیت با بیان اینکه حدود سه ماه است که پتروشیمی پارس پلی استایرن را در بورس عرضه نکرده است، گفت: تا پیش از افزایش قیمت این ماده اولیه، هفته‌ای ۲ هزار تن و ماهیانه بین ۸ تا ۱۰ هزار تن منومر استایرن توسط پتروشیمی پارس در بورس عرضه می‌شد، اما در حال حاضر ۸۰ درصد این ظرفیت وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی تبریز هم یکی از شرکت‌هایی است که اقدام به واردات این ماده اولیه و عرضه آن در بورس می‌کرد، افزود: در حال حاضر، پتروشیمی تبریز حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد منومر استایرن مورد نیاز بازار را در بورس عرضه می‌کند، اما به‌دلیل آنکه میزان عرضه پایین و تقاضا زیاد است، رقابت به‌شدت بالاست و به همین دلیل ناظر بورس آن را حذف می‌کند.

به گفته لطفی، حذف عرضه این ماده اولیه، نه‌تنها باعث کاهش قیمت نمی‌شود بلکه قیمت این ماده اولیه را چند برابر می‌کند.

وی به قیمت یونولیت در بازار بعد از افزایش قیمت ماده اولیه تولید آن اشاره کرد و افزود: قیمت یونولیت سقفی که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود، از ۵۰ هزار تومان در چند ماه اخیر، اکنون به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و این موضوع رکود در ساخت‌وساز را تشدید کرده است.

لطفی با بیان اینکه پتروشیمی پارس تنها تولیدکننده ماده اولیه تولید یونولیت در کشور است و بقیه نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: متوقف شدن تولید منومر استایرن و عرضه نشدن آن در بورس، موجب آشفتگی در بازار تامین مواد اولیه و تولید یونولیت‌های سقفی و بسته‌بندی شده است و تعداد محدودی از واحدهای تولیدی می‌توانند از طریق مواد اولیه وارداتی به تولید بپردازند که آن هم با حداقل ظرفیت تولید انجام می‌شود.

شرکت پتروشیمی پارس با ظرفیت 5/4 میلیون تن در سال،‌ در اسفندماه 1377 تاسیس شد. اين شركت در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس كه در شمال خليج فارس در بندر عسلويه است، قرار دارد. اين منطقه در حد‌فاصل ۲۷۰ كيلومتري جنوب شرقي بندر بوشهر و ۵۷۰ كيلومتري غرب بندرعباس است. خوراک اصلی شرکت پتروشیمی پارس، گاز غنی شده است که از پالایشگاه‌های فاز ۱ و ۲ و ۳ مجتمع گاز پارس جنوبی و با دو خط لوله تامین می‌شود. شرکت علاوه بر گاز غنی از اتیلن و بنزن به‌عنوان خوراک استفاده می‌کند. که به ترتیب از پتروشیمی‌های آریاساسول و نوری تامین می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: