bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۱۵۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۹ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر در نشست با اهالی رسانه خبر داد:
الهام بهروزی: مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر از تکمیل 84 طرح نهضت ملی مسکن در استان بوشهر خبر داد.

الهام بهروزی

طرح نهضت مسکن یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت سیزدهم است که با هدف خانه‌دار کردن قشرهای کم‌درآمد طراحی، پی‌ریزی و اجرایی شده است. حال باید دید، این هدف در این دولت که با مسائل اقتصادی بغرنجی چون تحریم‌های پی‌درپی، تورم و گرانی‌های روزافزون دست به‌گریبان شده، تا چه میزانی محقق می‌شود؛ اما آنچه مسلم است، این است که دولت برای تحقق این وعده بزرگ عزم جدی دارد تا جایی که سیدابراهیم رئیسی در این باره گفته است: «ساخت حداقل یک میلیون واحد مسکونی در سال و رفع دغدغه مردم در این زمینه هم نیاز جدی جامعه، هم وعده دولت و هم تکلیف قانونی است. امکانات و ظرفیت‌های لازم برای تحقق اهداف نهضت ملی مسکن کاملا فراهم است اما این ظرفیت‌ها باید به شکل صحیح مدیریت شود و به فعلیت برسد.» 


در این راستا، حرکت روبه‌جلویی در حوزه مسکن‌سازی در استان بوشهر به همت بنیاد مسکن استان آغاز شده که در پی این حرکت، تاکنون ۸۴ طرح نهضت ملی مسکن در این خطه تکمیل شده است. مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر روز گذشته (یکشنبه، 16 بهمن) در نشست با اهالی رسانه با تبریک ایام‌الله دهه فجر و اعلام این خبر گفت: در ۴۴ سال گذشته ۳۶ هزار و ۹۱۰ واحد مسکن روستایی نوسازی شده که از این تعداد، سه هزار و ۱۰۷ واحد مربوط به پارسال است. در حال حاضر، بیش از ۶۰ درصد از مسکن‌های روستایی استان بوشهر مقام‌سازی شده‌اند.


علیرضا مقدم در ادامه با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون، ۳۴ هزار و ۲۹ واحد مسکونی که به سبب سیل و زلزله حادثه‌دیده بودند، بازسازی شده‌اند، افزود: از این تعداد، ۶۳۰ واحد بازسازی شده مربوط به پارسال در مناطق سیل‌زده دشتستان، گناوه و دیلم می‌شود.


وی، تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد روستایی را از مهم‌ترین اقدامات نظام جمهوری اسلامی معرفی و تصریح کرد: در ۴۴ سال گذشته، هزار و ۴۳ واحد مسکن روستایی تحویل مردم داده شده است و همچنین ۲۵۷ واحد مسکن روستایی در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان بوشهر به بهره‌برداری خواهد رسید.


مقدم با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با کمک دولت به روستاییان واجد شرایط پرداخت‌های بلاعوضی نیز انجام می‌دهد، تصریح کرد: در ۴۴ سال گذشته هزار و ۵۵۳ میلیارد ریال کمک‌های بلاعوض به روستاییان استان بوشهر پرداخت شده است که ۵۷۱ میلیارد ریال آن مربوط به پارسال است.

 

وی با اشاره به وعده رئیس‌جمهور مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در قالب نهضت ملی مسکن بیان کرد: سهم مسکن روستایی از نهضت ملی مسکن ۲۰۰ هزار واحد در کشور است که در استان بوشهر نیز در سال اول دولت، عملیات اجرایی دو هزار و ۳۸۰ واحد شروع شده است که با حضور رئیس‌جمهور در استان، هزار و ۷۴۵ واحد آن افتتاح خواهد شد. همچنین در سال دوم دولت تا کنون، دو هزار و ۲۵ فقره تسهیلات ابلاغ شده و دو هزار و ۱۸ فقره تسهیلات پرداخت شده است، البته برنامه ما سه هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات است که در تلاش هستیم آن را محقق کنیم.


مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر با اشاره به هزار و ۷۴۵ واحد مسکونی ویژه محرومین آماده افتتاح با حضور رئیس‌جمهور گفت: در شهرستان بوشهر ۹۶ واحد، تنگستان ۳۵۵ واحد، جم ۸۵ واحد، دشتستان ۵۵۹ واحد، دشتی ۱۲۹ واحد، دیّر ۱۸۷ واحد، دیلم ۹۹ واحد، عسلویه ۱۲ واحد، گناوه ۱۵۱ واحد و کنگان ۷۲ واحد آماده افتتاح است.


به گفته مقدم، از ابتدای انقلاب تا کنون، ۶۰۰ واحد مسکن محرومین شهری، هزار و ۳۶۰ واحد مسکن شهری، ۱۱هزار و ۴۱ واحد مسکن مهر احداث شده است. همچنین در حال حاضر، دو هزار و ۹۹۳ واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر استان بوشهر به همت بنیاد مسکن در حال ساخت است که با تلاش مجموعه همکاران و حمایت‌های مسوولان استان با سفر رئیس‌جمهور ۸۴ واحد از پروژه‌های نهضت ملی مسکن برای اولین بار در بوشهر افتتاح می‌شود.


این مقام مسوول با بیان اینکه ۱۵۰ واحد مسکن روستایی ویژه محرومان در استان بوشهرساخته شده است، افزود: ۶۸ واحد مسکونی در دیّر و ۸۲ واحد هم در کنگان ساخته شده که در سفر رئیس جمهور تحویل داده می‌شود. در دیّر واحدهای مسکونی به‌صورت دو واحد در دو طبقه و در کنگان بلوک چهار واحدی در دو طبقه ساخته شده، اینجا باید اشاره کنم که برای ساخت واحدهای محرومین در دیّر هفت میلیارد ریال و در شهرستان دیر 5/1 میلیارد ریال کمک بلاعوض پرداخت شده است.


مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر با اشاره به اقدامات این سازمان در حوزه عمران روستایی تصریح کرد: از محل امور اراضی، ۱۷ هزار و ۱۰۰ قطعه زمین در طول ۴۴ سال عمر بابرکت انقلاب به مردم واگذار شده که ۶۵۶ قطعه‌ مربوط به پارسال است.


مقدم با بیان اینکه ۷۶ هزار و ۴۰۵ جلد سند املاک و مستقلات محدوده روستاها از ابتدای انقلاب تاکنون صادر شده است، افزود:  سه هزار و ۱۱۰ جلد سند مربوط به یکسال گذشته بوده است. در خصوص صدور سندهای حوزه شهرهای با جمعیت ۲۵ هزار نفر نیز تا کنون ۱۲ هزار و ۸۳۱ فقره سند صادر شده است که هزار و ۲۶۲ واحد مربوط به پارسال است.

 

وی با اشاره به احداث ۲۶۵ بوستان روستایی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع در استان بوشهر گفت: سرانه پارک در روستاهای استان بوشهر دو متر مربع است که می‌توان گفت، آمار بسیار خوبی است. همچنین احداث ۱۸۰ چمن مصنوعی با مساحت ۲۵۶ هزار متر مربع از دیگر اقدامات ارزشمند انقلاب اسلامی در این استان است که سرانه را به 1/1 متر مربع به ازای هر فرد رسانده است.


مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر با بیان اینکه ۱۶۸ روستای در معرض خطر سیلاب در استان شناسایی شده است، تصریح کرد: در یک سال گذشته ۱۶ روستا سیل‌خیز استان ایمن‌سازی شده‌اند.


مقدم با اشاره به بهسازی ۳۹۰ روستا در طرح هادی با اعتبار ۷۹۰ میلیارد ریال و مساحت هفت میلیون متر مربع گفت: در یک سال گذشته طرح هادی در ۱۶۰ روستا با اعتبار هزار میلیارد ریال و مساحت یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع انجام گرفته است. به‌طور کلی می‌توان اعلام کرد که ۶۰درصد معابر درجه یک روستایی استان بوشهر بهسازی شده که این رقم در سایر استان‌ها کمتر است.


وی با اشاره به اجرای طرح هادی در همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان بوشهر خاطرنشان کرد: حدود ۴۰۰ روستای این استان دارای طرح هادی هستند و ۴۷ روستا نیز طرح هادی در آنها بازنگری شده، همچنین تهیه طرح هادی در 3/99درصد از روستاهای استان بوشهر انجام گرفته است.


مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر با بیان اینکه طرح گردشگری در پنج روستای استان بوشهر مطالعه شده است، ادامه داد: مطالعه طرح منظومه‌های روستایی در همه ۲۴ بخش استان بوشهر انجام شده است؛ منظومه روستایی به این معنی است که روستاها را به شکل منظومه در نظر بگیرم و ارتباط آنها با یکدیگر از سوی اساتید و جامعه شناسان بررسی شود.


به گفته مقدم، سرمایه‌گذاری زیادی در روستاها انجام گرفته است اما خروجی آن‌ها در مناطقی متناسب با این سرمایه‌گذاری‌ها نبوده است، در این طرح براساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی، قابلیت و ظرفیت‌های شغلی، اجتماعی و اقتصادی روستاها به تفکیک، منظومه‌هایی طراحی می‌شود.


وی با بیان اینکه در طرح منظومه روستایی برنامه‌ریزی‌ها گوناگون برای اقامت، استفاده از ظرفیت‌ها و محصولات انجام خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: این منظومه با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی استان تا پایان سال با هدف توسعه پایدار و با رویکرد اقتصادی، اجتماعی و اشتغال‌زایی تصویب خواهد شد. اجرای طرح توسعه منظومه روستایی موجب تعامل و هم‌افزایی هرچه بهتر دستگاه‌های اجرایی در راستای توسعه پایدار و هدفمند روستاها می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: