bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
دبیر شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «خلیج‌فارس» مطرح کرد:
پوستر شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر «خلیج فارس» در آیینی در بوشهر رونمایی شد.

الهام بهروزی

شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر با نام «خلیج فارس» رویداد معتبری است که قرار است در اردیبهشت‌ماه با حضور آثار شاخص و هنرمندان کشوری در بوشهر بر پا شود. در این دوره بیش از 90 اثر در حوزه فیلم کوتاه، انیمیشن، عکس، مجموعه‌عکس پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. آثاری که برآیندی از ذوق، هنر، تجربه و اندیشه هنرمندانی از سراسر ایران است که در ژانرها و موضوعات مختلف تهیه و تولید شده‌اند. بخش قابل‌توجهی از آثار مذکور، به تهیه‌کنندگی دفاتر انجمن سینمای جوانان استان‌های مختلف عینیت یافته‌اند که این نشان از درایت و خلاقیت هنرمندان جوان در بازشناسی سوژه و موضوعات مهم امروز جامعه و تبدیل آن‌ها به کاری ارزشمند و قابل درنگ دارد.


پوستر این رویداد که موتیف‌ها و المان‌های جنوب را در خود جای داده و با رنگ‌های غالب این اقلیم جان گرفته است، روز گذشته (یکشنبه، 27 فروردین) در آیینی با حضور مسوولان، هنرمندان و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر رونمایی شد.


دبیر شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این آیین گفت: این رویداد آغازی با زاویه جدید و همراه با اعتمادبه‌نفس در حیطه کار فرهنگی استان است. چنانچه در سال گذشته استان ما میزبان چندین رویداد بزرگ هنری بود که در راس آن‌ها جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر قرار داشت و به مدت یک هفته، نگاه کشور و هنرمندان ملی را به بوشهر خیره کرد. این رویداد قطعا دستاوردهای بزرگی برای هنرمندان و گروه‌های نمایشی استان به همراه داشت که مهم‌ترین آن، توسعه افق هنری و تجربه‌نگاری آن‌ها بود.


عبدالرحیم افروغ با اشاره به برگزاری شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر در روزهای پنجم تا هشتم اردیبهشت‌ماه 1402 در بوشهر توضیح داد: این جشنواره با جلوه‌گری آثار متنوع در پایتخت مقاومت، دستاوردهای بزرگی برای فیلمسازان جوان و تجربه‌نگاری آن‌ها به همراه دارد که این دستاوردها ضمن اینکه همت هنرمندان فیلمساز و عکاس هم‌استانی را در تولید آثار فاخر و ارزشی دوچندان می‌کند، آن‌ها را به سمت و سوی تولید آثاری هنری با اثرگذاری اجتماعی سوق می‌دهد. از این‌رو، ما به‌عنوان متولی فرهنگ و هنر، بر خود لازم دیدیم تا در راستای تعالی و رشد فرهنگ و هنر استان، فضا و بستر لازم را با حمایت بجا و میزبانی رویدادهای بزرگ کشوری برای هنرمندان بوشهری فراهم کنیم.


وی در خصوص هدف برگزاری این رویداد گفت: جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر خلیج فارس با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به‌عنوان یکی از مقوله‌های مهم فرهنگی با رویکرد ایجاد تنوع و تکثر در انواع فیلم کوتاه از طریق تاکید بر ژانرهای سینمایی برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواره توجه به سینمای بومی و فیلم‌های ژنریک در اولویت داوری قرار دارند.


افروغ با بیان اینکه  بیش از 700 اثر به دبیرخانه جشنواره در این دوره ارسال شده‌است، افزود: از این شمار، 416 اثر به بخش فیلم شامل 306 فیلم داستانی، 60 مستند، 31 فیلم تجربی و 16 پویانمایی و 356 اثر هم به بخش عکس شامل 226 تک‎عکس و 130 اثر در قالب 18 مجموعه‌عکس به جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر خلیج فارس ارسال شد که در نهایت از سوی هیات انتخاب، در بخش فیلم به تفکیک، 41 اثر به بخش داستانی، 9 اثر به بخش مستند، 6 اثر به بخش تجربی و 5 اثر به بخش پویانمایی و همچنین در بخش عکس هم 29 اثر در بخش تک‌عکس و 3 مجموعه عکس (هفت عکسی) به مرحله نهایی این رویداد راه یافتند که از استان بوشهر نیز هفت اثر در دو  بخش فیلم و عکس از سه شهرستان بوشهر، تنگستان و دشتستان در این مرحله حضور دارند.


دبیر شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر با اشاره به اینکه 74 هنرمند از 11 استان (گلستان، مازندران، قزوین، البرز، زنجان، اردبیل، تهران، آذربایجان شرقی، کردستان، گیلان و بوشهر) در این جشنواره حضور دارند، تصریح کرد: این آثار در بخش فیلم از سوی احمدعلی سجادی صدر، محمدرضا عرب، عادل تبریزی، امیر پذیرفته، مریم دوستی، سیدحسین صافی و محسن آقالر مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرند. هیات داوری بخش عکس هم بر عهده ساتیار امامی، محمد یوسفی و احسان مهدیان است.


افروغ این رویداد را فرصتی مغتنم برای فیلمسازان هم‌استانی برای پیجینگ طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی آن‌ها دانست و گفت: هنرمندانی که آثار قابل دفاعی دارند، می‌توانند طرح‌های خود را به جشنواره ارائه کنند تا با گرفتن تائیدی هیات نظارت، اثرشان را با حمایت انجمن سینمای جوانان کشور تولید کنند. بی‌شک حضور معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی این جشنواره، شرایط مطلوبی را برای حمایت از فیلمسازان جوان و هنر فیلمسازی استان فراهم خواهد کرد که امیدوارم هنرمندان هم‌استانی از این فرصت استفاده کنند.


وی سپس به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در بخش جنبی این رویداد در سه حوزه فیلم، عکس و پیچینگ اشاره و تاکید کرد: این کارگاه‌ها با حضور اساتید شناخته‌شده کشور که از جایگاه علمی بالایی برخوردارند، برپا خواهد شد که فرصتی برای تجربه‌اندوزی و دانش‌افزایی هنرمندان فیلمساز هم‌استانی خواهد بود.


افروغ به بزرگداشت فیلمسازان پیشکسوت هم‌استان در شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر «خلیج فارس» اشاره کرد و گفت: این هنرمندان باتجربه بر اساس مولفه‌های چون استمرار کار، تولیدات فاخر و تاثیری که در حوزه فیلم و عکس کشور داشته‌اند، انتخاب شده و از آن‌ها در آیین پایانی تجلیل به عمل خواهد آمد.


دبیر شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر در پایان مزین شدن این جشنواره را به نام «خلیج فارس» اتفاق نیکی دانست و یادآور شد: برگزاری این رویداد قرین شده با روز بزرگداشت «خلیج فارس» که اقدامی هویت‌بخش است؛ چراکه خلیج‌فارس نقش بارزی را در هویت‌بخشی این اقیلم و مردمانش ایفا کرده و می‌کند.


معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در بخش بعدی آیین رونمایی از پوستر شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر «خلیج فارس» گفت: همان‌طور که معاونت هنری این اداره‌کل در سال گذشته توانست برنامه‌های خود را با شور و پرحرکت پیش ببرد، در سال جاری هم در اولین گام با برپایی این رویداد تلاش می‌کند تا روحیه نشاط و امید را با پویایی هنر در جامعه بسط و گسترش بدهد.


معصومه عباسی در ادامه با بیان اینکه  در شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر «خلیج فارس» آثاری از 20 دفتر انجمن سینمای جوانان کشور (شامل گرگان، ساری، چالوس، قزوین، کرج، زنجان، اردبیل، مشکین‌شهر، تهران، تبریز، مراغه، سنندج، رشت، بندرانزلی، تالش،رودبار، لاهیجان، تنگستان، برازجان و بوشهر) حضور دارد، افزود: در این میان، آثار قدری حضور دارند که از پنجم تا هشتم اردبیهشت سال جاری در بوشهر با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.


به گفته وی، جشنواره در آیینی سه‌شنبه، ‌5 اردیبهشت گشایش می‌یابد، آثار در سه نوبت هر روز در مجتمع فرهنگی هنری 9 دی بوشهر به نمایش گذاشته می‌شوند. آیین پایانی شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر جمعه، هشتم اردیبهشت‌ماه با حضور معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان برجسته کشور برگزار خواهد شد.


رئیس انجمن سینمای جوانان استان بوشهر هم در بخش پایانی این آیین گفت: برگزاری این جشنواره دو فرصت مهم را در حوزه پیچینگ برای هنرمندان استان فراهم می‌کند. بنابراین هنرمندان جوان هم‌استانی یک هفته مهلت دارند آثار نوشته شده خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند تا در جریان جشنواره کار آن‌ها ارزیابی و نتیجه اعلام شود.


حمیدرضا قائد سپس برپایی این رویداد را فرصتی برای ترغیب بیشتر فلیمسازان و عکاسان هم‌استانی در رویدادهای هنری کشور معرفی کرد و افزود: برای نخستین‌بار است که این رویداد با حضور این استان‌ها در بوشهر برگزار می‌شود. در دوره‌های گذشته این جشنواره با حضور استان‌های هم‌جوار برپا شده‌است. بنابراین در این دوره شاهد آثار شاخص و باکیفیتی هستیم که تجربه و دانش آن‌ها را ارتقا خواهد داد.


وی سپس برگزاری کارگاه پیچینگ را در بخش جانبی شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر «خلیج فارس» اتفاق نویی دانست و تصریح کرد: این کارگاه استانداردهای پیچینگ کردن را به آن‌ها آموزش خواهد داد که این اتفاق برای اولین‌بار است که در بوشهر می‌افتد و فیلمسازان بوشهری می‌توانند از این فرصت برای چگونگی پیچینگ کردن آثارشان کمک بگیرند.


قائد با تاکید بر اینکه ما میراثداران فیلمسازان برجسته و صاحب سبک و بزرگ استان هستیم، تاکید کرد: رسالت سنگینی بر دوش داریم و باید تلاش کنیم تا با دانش‌اندوزی و آموزش بیشتر این عقب‌افتادگی که در این چند سال در حوزه فیلم کوتاه بدان دچار شدیم، جبران کنیم.


وی سپس در بخش پایانی این برنامه پیش از رونمایی از پوستر شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر «خلیج فارس» در خصوص طراحی آن گفت: پوستر این دوره به همت دانیال رحیمی؛ یعنی همان هنرمندی که پوستر جشنواره فیلم کوتاه تهران را طراحی کرد، نیز با المان‌های جنوب شامل دریا، لنج و خورشید به‌شکل مینی‌مال طراحی شده است.


یادآوری می‌شود، در بخش پایانی این برنامه از از پوستر شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- بوشهر «خلیج فارس» با حضور دبیر این دوره و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، رئیس انجمن سینمای جوانان بوشهر و برخی از فیلمسازان بوشهری رونمایی شد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: