bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۹ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر در نشست با اهالی رسانه:
الهام بهروزی: مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر بوشهر با بیان اینکه اولویت ما در سال 1402، حمایت از ایجاد واحدهای تولیدی در استان است، تاکید کرد: بانک کشاورزی آمادگی لازم برای هدایت منابع مالی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان به سمت سرمایه‌گذاری برای توسعه پایدار، اشتغال‌زایی و عمران و آبادی استان را دارد.

الهام بهروزی

بانک کشاورزی به‌عنوان نخستین بانک تخصصی ایران، در پویاسازی جامعه کشاورزی، دامداری و شیلاتی کشور نقش بسزایی را در سال‌های اخیر ایفا کرده است؛ چراکه این بانک دولتی با حمایت‌ها و اختصاص تسهیلات کم‌بهره به فعالان بخش صنعت و کشاورزی، توانسته افق روشنی را پیش روی کشاورزان، دامداران، مرغداران و صاحبان کسب‌وکارهای شیلاتی و آبزی‌پروری بگذارد، به‌ویژه در دهه‌های اخیر.


در استان بوشهر نیز با مشارکت و همکاری بانک کشاورزی پروژه‌های متعددی در حوزه باغداری، زراعت، دامداری، مرغداری، آبزی‌پروری (حوضچه‌های میگو و تولید لارو و خوراک میگو، پرورش ماهی در قفس) و سایر کسب‌و کارهای مرتبط با حوزه‌های مذکور اجرایی شده یا در دست اجرا هستند که این مهم، ضمن اینکه به خودکفایی جوامع محلی و روستایی و توسعه شهرهای کوچک منجر شده، موجب رشد اشتغال و کاهش بیکاری در بخش‌هایی از استان شده است.


در سال‌های گذشته عمده تمرکز بانک کشاورزی استان بوشهر بر ایجاد، اصلاح و بازسازی پروژه‌های مختلف در بخش‌های کشاورزی، دامداری و آبزی‌پروری معطوف شده بود ولی در سه، چهار سال اخیر، این بانک حمایت از واحدهای تولیدی را که خلأ آن‌ها به‌شدت در استان احساس می‌شود، در اولویت خود قرار داده است و در این راستا، با اختصاص تسهیلات کم‌بهره و زمان‌دار، با صاحبان طرح و ایده در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و آبزی‌پروری در راه‌اندازی پروژه‌های تولیدی و مادر همکاری می‌کند.


بدیهی است بانک کشاورزی که به عنوان بانک عامل و تخصصی جامعه کشاورزی و دامداری شناخته می‌شود، در این سال‌ها با مساعدت‌های حساب‌شده، در تحرک‌بخشی و توسعه جوامع مذکور در استان بوشهر تلاش زیادی کرده است تا جایی که بسیاری از پروژه‌ها و واحدهای تولیدی، بسته‌بندی محصولات کشاورزی و ...، واحدهای دامداری و مرغداری، حوضچه‌های تولید میگو و... در مناطق مختلف استان با مشارکت و همکاری بانک مذکور به بهره‌برداری رسیده و فعال شده‌اند.


مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر روز گذشته (سه‌شنبه، 16 خرداد) در نشست خبری که به‌مناسبت نودمین سالگرد تاسیس این بانک در خبرگزاری ایرنا برگزار شد، با اشاره به تاسیس بانک کشاورزی به‌عنوان نخستین بانک تخصصی و سومین بانک دولتی (پس از سپه و ملی) ایران در 21 خرداد سال 1312 شمسی، تاریخچه فعالیت این بانک را به‌شکل مختصری معرفی و تاکید کرد: در استان بوشهر در حال حاضر 32 شعبه بانک کشاورزی در استان وجود دارد که 50 درصد این شعب در مناطق روستایی و نزدیک به جامعه هدف واقع شده‌اند.


عباس قائدی‌زاده در ادامه با اشاره به تسهیلات پرداختی از سوی شعب بانک کشاورزی استان در سال 1401 و سه‌ماهه اول سال 1402 گفت: در مجموع در بازه زمانی یاد شده، 12 هزار و 924 تسهیلات به ارزش 21 میلیارد و 812 هزار ریال به مجریان طرح‌ها و واحدهای تولیدی در بخش‌های کشاورزی و اقتصادی پرداخت شده که شامل شش هزار و 111 تسهیلات جاری به ارزش 13 میلیارد و 530 هزار ریال تسهیلات سرمایه‌ای به ارزش هشت میلیارد و 283 هزار ریال می‌شود که 10 هزار و 311 تسهیلات در بخش کشاورزی به ارزش 19 میلیارد و 496 هزار ریال و دو هزار و 613 تسهیلات در بخش اقتصادی و... به ارزش 2 میلیارد و 343 هزار ریال پرداخت شده است.


وی سپس به کمک‌های بلاعوض بانک کشاورزی به کشاورزان خسارت‌دیده اشاره و تصریح کرد: به کشاورزان خسارت دیده از عوامل طبیعی مثل سیل، خشکسالی و ... (به‌جز گلخانه و شیلات) از محل بند خ ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه از کل اعتبار 921 میلیاردریالی ابلاغی، مبلغ 890 میلیارد ریال به تعداد شش هزار و 419 کشاورز تعلق گرفت که به بدهکاران مشمول (تسهیلات موضوغ این تبصره به سررسید 01/07/1396 تا 29/12/1400) تا پایان شهریور سال جاری قابل اعمال است.


قائدی‌زاده سپس به پرداخت بهای گندم به کشاورزان که از اواخر فروردین آغاز و تا پایان خرداد ادامه دارد، اشاره و تصریح کرد: در اجرای خرید تضمیمی گندم تا کنون بالغ بر 9 هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران به حساب آن‌ها واریز شده؛ یعنی حدود 77 درصد آن و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دوره، این رقم به بیش از 18 هزار میلیارد ریال افزایش بیابد. خوشبختانه در سال جاری در پرداخت مطالبات گندم‌کاران جزء استان‌های اول کشور هستیم.


مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر که تمرکز اصلی آن بر ارائه خدمات مالی و بانکداری به صنایع کشاورزی و واحدهای تولیدی و اقتصادی است، تاکید کرد: ۶۵ تا ۷۰ درصد منابع و سپرده‌های این مجموعه بانکی در استان به‌صورت تسهیلات پرداخت می‌شود، متاسفانه برخی بانک‌ها در این استان فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از منابع و سپرده خود را به‌صورت تسهیلات در اختیار مردم گذاشته‌اند.


به گفته وی، نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها ۲۰ درصد است و باید ۸۰ درصد منابع خود را به صورت تسهیلات پرداخت کنند؛ اما نبود تناسب بین تسهیلات و سپرده‌های بانک‌های استان بوشهر در سال‌های گذشته سبب انتقاد فراوان رسانه‌ها شد که خوشبختانه این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.


قائدی‌زاده با بیان اینکه بیشترین تسهیلات بانکی پرداختی در این استان مربوط به شهرستان دشتستان بوده است، خاطرنشان کرد: چون این شهرستان قطب کشاورزی و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان استان است، بنابراین طبیعی است که بیشترین تسهیلات را از بانک کشاورزی دریافت کند.


مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر با تاکید بر اینکه شعبه ممتاز ارزی بوشهر از ابتدای سال ۱۴۰۱ مبلغی بیش از ۶۴ میلیون دلار در قالب ۳۶۰ حواله ارزی صادر کرده که از این حیث رتبه اول را در کشور به دست آورده است، افزود: ۵۰ درصد از تسهیلات پرداختی به‌صورت خُرد و عمده آن‌ها در حوزه باغداری و سپس زارعت بوده است، البته کمک به تقویت و سرمایه‌گذاری در دو زنجیره تولید خرما و آبزیان به‌طور ویژه در دستور کار بانک‌های کشاورزی این استان قرار دارد.


وی با اشاره به اینکه اصلاح و بازسازی نخیلات یکی از دستورالعمل‌های جدی این مجموعه است، تاکید کرد: در این راستا سال گذشته بیش از ۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح و توسعه باغات در نظر گرفته شد و در سال جاری نیز با رویکرد جدیدتر ورود خواهیم کرد تا دغدغه کشاورزان در مساله اصلاح نخیلات برطرف شود.


قائدی‌زاده با بیان اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان بوشهر در حال حاضر ۲۸ محصول را زیر پوشش حمایتی خود قرار داده است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۲۵۰ میلیارد ریال غرامت بیمه به حساب بیمه‌گذاران واریز کرده است.


وی سپس به تاکید استاندار بوشهر بر کنترل آب در حوزه کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: از این رو، محدودیتی برای پرداخت تسهیلات ایجاد گلخانه در استان بوشهر وجود ندارد و برای صدور مجوز ساخت گلخانه در روستاهای کشور تسهیلات مناسبی وجود دارد، این تسهیلات با نرخ بهره ۲۳ درصد از محل اشتغال پایدار روستایی و منابع داخلی بانک به متقاضیان ساخت گلخانه در راستای مدیریت منابع آبی پرداخت خواهد شد. بیشترین پرداخت تسهیلات را در بخش گلخانه تا کنون در شهرستان‌های دشتی، دشتستان و دیر داشته‌ایم.


مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر، اولویت این بانک را در یکی دو سال اخیر حمایت از ساخت واحدهای تولیدی دانست و گفت: با توجه به این 50 درصد میگوی کشور را استان بوشهر تامین می‎‌کند. در این راستا یک طرح موفق در زمینه تولید خوراک میگو داشتیم که در دیر واقع شده و 450 میلیارد ریال به این واحد تولیدی که از ارزش بالای اقتصادی برخوردار است، تسهیلات پرداخت کرده‌ایم. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، تا پیش از این بالغ بر هزار میلیارد ریال از منابع استان برای تامین خوراک میگو از استان خارج می‌شد که با فعالیت این واحد تولیدی بخش زیادی از نیاز استان را تامین می‌کند. واحد تولیدی دیگری که در اولویت برنامه‌های ما در سال گذشته قرار گرفت، واحد تولید خوراک دام در گناوه است که احداث آن در استان ضروری و واحدی پربازده خواهد بود.


قائدی‌زاده با بیان اینکه سال گذشته در راستای جهش تولید و حمایت از طرح‌های پرورش ماهی در قفس نیز بیش از دو هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد، گفت: در سال جاری نیز بنا داریم در راستای پرورش ماهی در قفس و دریا حمایت‌های لازم را از فعالان این حوزه داشته باشیم.


وی در پاسخ به این سوال خبرنگار بامداد جنوب مبنی بر این که آیا در طرح‌های تولیدی مثل واحد تولید خوراک میگو و همچنین پروری ماهی در قفس آیا به رعایت پیوست‌های محیطی زیستی توجه دارید، توضیح داد: پرداخت تسهیلات به واحدهای مذکور زمانی صورت می‌گیرد که در استعلام‌های صورت‌گرفته، اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان رعایت الزامات محیط‌زیستی را از سوی واحدهای مذکور تائید کند. خوشبختانه این واحدها در هر سه بخش اقتصادی، محیط زیست و اشتغال‌زایی برای استان فرصت‌آفرینی می‌کنند.


مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر سپس در بخش دیگری از توضیحات خود به رشد صعودی معوقات بانکی شعب بانک کشاورزی استان بوشهر اشاره و بیان کرد: سال گذشته معوقات شعب بانک کشاورزی این استان بوشهر ۸۰۰ میلیارد بود؛ اما امسال با اضافه شدن بیش از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان این رقم ریال به حدود دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال رسیده است.


قائدی‌زاده به پرداخت تسهیلاتی غیر از تسهیلات کشاورزی و اقتصادی از سوی این بانک اشاره کرد و افزود: بانک کشاورزی مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تسهیلاتی چون قرض‌الحسنه فرزندآوری و ازدواج هم پرداخت می‌کند که در این راستا، هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و ۶۲۵ میلیارد ریال تسهیلات فرزندآوری از طریق شعب بانک کشاورزی در این استان پرداخت شده است.


وی در پایان یادآور شد: باتوجه به پتانسیل بسیار خوب استان در توسعه زنجیره‌های آبزی‌پروری و خرمای استان، صادرات محصولات کشاورزی  و همچنین نیاز واحدهای تولیدی و کشاورزی استان به منابع مالی، بانک کشاورزی آمادگی لازم برای هدایت منابع مالی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان به سمت سرمایه‌گذاری  برای توسعه پایدار، اشتغال‌زایی و عمران و آبادی استان را دارد.

 

 

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: