bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
نشست هم‌اندیشی ستاد انتخابات استان بوشهر با اهالی رسانه برگزار شد؛
الهام بهروزی: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مردم حضور فعال‌تر و پرنشاط‌تری داشته باشند. در این میان، رسانه‌های بومی و مجازی در ایجاد شور و تحرک‌بخشی نقش موثر و مسیر درستی را در پیش گرفته‌اند.

الهام بهروزی

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به‌عنوان مهم‌ترین رویداد سیاسی ایران پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات‌همراهش در حین خدمت در سال 1403، همه نگاه‌ها را به سمت خود جذب کرده است. انتخاباتی که نامزدهایی از طیف‌های فکری و سیاسی گوناگون را در خود جای داده است تا با رقابتی شدن آن، شور بیشتری برای مشارکت در این کارزار پیدا کنند. در این میان، رسانه‌های داخلی و شبکه‌های مجازی هم با تولید محتوای انتخاباتی سعی در شورآفرینی بیشتر دارند. البته در این میان، همچنان هستند افرادی که به صندوق پشت کرده و نسبت به برنامه‌های نامزدهای این دوره با دیده بدبینی و تردید بنگرند.

با این حال، اما مناظره‌ها و میزگردهای رسانه‌ای و مطبوعاتی در این ایام تا حدودی توانسته حتی نگاه قهرکرده‌ها با صندوق رای را به سمت و سوی انتخابات جذب کند. بی‌شک، در کنار فعالیت ستادهای انتخاباتی در فضای شهری، رسانه‌ها با موقعیت‌سنجی و تولیدات متناسب با نیاز و سلیقه مخاطب امروزی می‌توانند شور مشارکت مردم را در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری بیشتر کنند.

خوشبختانه رسانه‌های استان بوشهر از مکتوب گرفته تا مجازی و سمعی و بصری در این دوره از انتخابات حضور موثری داشته‌اند. آن‌ها ضمن تبیین و واکاوی چرایی اهمیت حضور مردم به‌ویژه نسل جوان در انتخابات ریاست‌جمهوری درصدد هستند تا مشارکت جوانان که سرمایه‌های اصلی و آینده‌سازان این سرزمین هستند به نقش‌آفرینی در سرنوشت کشور دعوت کنند.

در این راستا، عصر سه‌شنبه نشست هم‌اندیشی اهالی رسانه با حضور سعید حیدری، مدیر کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بوشهر؛ سرهنگ محسن رضایی‌نژاد، مسوول سازمان بسیج رسانه استان بوشهر؛ عمار شهنیایی دادستان عمومی و انقلاب مرکز بوشهر و... با موضوع چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد تا ضمن بازنمایی و تشریح فرایند اقدامات صورت‌گرفته برای انتخاباتی سالم، از آرا و دیدگاه صاحب‌نظران رسانه استان برای برگزاری پرشورتر و حضور چشمگیر جوانان در این رویداد مهم سیاسی بهره گرفته شود.

رسانه در انتخابات، شأن، اخلاق و قانون را رعایت کند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان بوشهر در بخش نخست این نشست خطاب به اهالی رسانه گفت: اولین و مهم‌ترین توقعی که از اهالی رسانه استان داریم، این است که حتما به قوانین جزائی و صنفی خود اشراف پیدا کنند. البته نه تنها اهالی رسانه، بلکه هر صنفی باید قوانین مربوط به کار خود را بخواند و بشناسد.

عمار شهنیایی در ادامه با بیان اینکه برای اهالی رسانه شناخته سه قانون بسیار مهم است، افزود: قانون مطبوعات، قانون جرائم راسانه‌ای و قانون انتشار و دسترسی به اطلاعات و آیین‌نامه‌های اجرایی؛ سه قانونی است که هر رسانه‌ای باید آن‌ها را بشناسند. قطعا با شناخت این سه قانون، آن‌ها در مسیر فعالیت خود با مشکلی مواجه نمی‌شوند.

به گفته وی، در یک سال اخیری که در دادستانی استان حضور دارم، خوشبختانه هیچ‌گونه اعلام جرمی از مجموعه دادستانی علیه رسانه و اصحاب آن صورت نگرفته است که این خود حمایت بزرگی است. البته مواردی بوده که می‌توانستیم با نگاه سختگیرانه‌ای به آن ورود کنیم ولی این کار را نکردیم و رسانه را در محدودیت قرار ندادیم.

شهنیایی با تاکید بر اینکه در انتخابات پیش رو همان‌گونه که رئیس قوه قضائیه تاکید دارند، توقع داریم همه رسانه‌ها شأن، اخلاق و قانون را رعایت کنند، توضیح داد: در رسانه‌های استان آنچه مشهود است، این است که کمتر با روزنامه‌نگار تحلیل‌نویس و تولیدات تحقیقی مواجه هستیم. کمتر گزارشی را در این رسانه‌ها می‌بینیم که حاصل یک کار تحقیقی باشد. البته بر این باور هستم که اگر قرار است مجموعه‌ای مورد نقد قرار بگیرد، قبل از آن اختیارات آن دستگاه را مدنظر قرار بدهید و بعد اقدام به نقدنویسی کنید.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان بوشهر سپس نظارت و مطالبه‌گری را دیگر لازمه کار خبرنگاری و رسانه‌ای دانست و افزود: رسانه‌ها بعد از هر گفت‌وگویی با مسوولان و مدیران، در وقتی متعارف نتایج قول و وعده‌های آن‌ها را جویا شوند و به‎نوعی با نظارت بر گفته‌های مدیران، آن‌ها را به تحقق گفته‌ها و وعده‌هایشان سوق بدهند. این امر باعث می‌شود که مدیران و مسوولان در گفت‌وگو با رسانه و در بیان وعده‌ها بیشتر دقت کنند و ایجاد توقع در جامعه نکنند.

شهنیایی با تاکید بر اینکه انتقال اطلاعات صحیح به مردم جزء وظایفی است که رسانه در راستای تحقق حقوق عامه برعهده دارد، تصریح کرد: اهالی رسانه استان بوشهر، اهالی نجیبی هستند و اینکه در این مدت علیه آن‌ها اعلام جرمی نشده است، به این معنی است در این آب و خاک خبرنگار نجیب و خوبی فعالیت می‌کنند. امیدوارم در انتخابات ریاست‌جمهوری با تولید محتوای مناسب و باکیفیت زمینه حضور باشکوه شهروندان را در این کارزار فراهم کنند و موجب افتخار ملی شوند.

رسانه‌ها در انعکاس خدمات دولت سیزدهم بسیار موثر بودند

مدیر کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بوشهر نیز در بخش دیگر این نشست با تقدیر از عملکرد رسانه‌های استان در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه‌های استان علاوه بر پوشش‌دهی مطلوب انتخابات مجلس، ه در انعکاس خدمات دولت آیت‌الله رئیسی، خادم‌الرضا و رئیس‌جمهوری مردمی هم حضور فعال و موثری داشته‌اند.

سعید حیدری سپس با اشاره به اینکه پس از شهادت آیت‌الله رئیسی با استناد به اصل 121، ما ملزم شدیم که تا 50 روز بعد از این اتفاق، رئیس‌جمهور بعدی انتخاب شود، افزود: هرچند ما پیش از این برنامه‌های متنوعی را برای برگزاری دور بعدی انتخابات چیده بودیم که قرار بود در طول یک سال و اندی که از موعد آن مانده بود، به ترتیب اجرایی شوند اما با شهادت آیت‌الله رئیسی، فقط 40 تا 50 روز به ما فرصت داده شد تا مقدمات انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را برگزار کنیم، قطعا در این میان، اگر همراهی رسانه نبود، خلاهایی از لحاظ شکل اجرای انتخابات می‌توانست داشته باشیم اما خوشبختانه با تشکیل ستاد انتخابات استان بلافاصله بعد از اعلام اسامی نامزدها در طی 24 تا 48 ساعت با تعامل با شورای نگهبان، هیات‌های انتخابات در 10 شهرستان‌ استان تشیکل شد.

وی با تشریح شکل‌گیری دیگر ستادهای پشتیبانی انتخابات، تاکید کرد: با توجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با گرما در استان ما برگزار می‌شود، با توجه به آمایش جمعیتی هر شهرستان به‌دنبال افزایش شعب اخذ رای در مکان‌های مناسب هستیم که از پوشش آنتن‌دهی مطلوبی برخوردار هستند.

حیدری سپس به هماهنگ‌شدن دستگاه‌های اجرایی برای داشتن انتخاباتی سالم اشاره و تصریح کرد: با توجه به تاکید وزارت کشور، ستاد انتخابات استان بوشهر اصل بی‌طرفی در برگزاری این رویداد را بجد در دستور کار قرار داده است. از این‌رو، هیچ کدام از ستاد نامزدها حق استفاده از تجهیزات و امکانات هیچ ارگانی را ندارند و اگر ارگانی در این زمینه کوتاهی کند، تخلف کرده است.

وی همچنین به فعال شدن ستاد هر شش نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اشاره و بیان کرد: این ستادها هم‌اینک در امنیت کامل دارند فعالیت می‌کنند. خوشبختانه در این مدت شاهد حضور کنشمند رسانه‌ها در بازتاب اخبار مربوط به انتخابات بودیم که برای حضور آن‌ها در شعبه‌های اخذ رای طبق لیست اعلامی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خبرنگاران کارت صادر خواهیم کرد.

فضای پرنشاطی در استان بر انتخابات حاکم شده است

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر هم در نشست هم‌اندیشی با اهالی رسانه گفت: خوشبختانه با بررسی که شده، مشارکت مردم استان در انتخابات پیش رو با شناخت و تلاش جریان‌های فکری و گروه‌های موثر سیاسی فعال و امیدبخش است و تحریم داخلی نداریم. همه مردم پای کار آمده‌اند و فضای فعالانه و پرنشاطی بر انتخابات استان حاکم شده است.

عبدالرحیم افروغ با تاکید بر اینکه فضای حاکم موید این نکته است که یک انتخابات کاملا رقابتی را در پیش داریم، افزود: هر چه هست رای و نظر مردم است و این بار هم رای مردم مشخص می‌کند که چه کسی رئیس‌جمهور شود. خوشبختانه فضای مطلوب پیش‌آمده، بیانگر این است که درصد قابل‌توجهی از مردم در این دوره مشارکت خواهند داشت.

رئیس کمیته تبلیغات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر سپس همراهی رسانه را با دولت سیزدهم در انعکاس رویدادها، مناسبت‌ها و خدمات دولت در طول این دو سال و اندی تحسین کرد و گفت: اهالی رسانه استان در طول این دولت در فضای همدلانه و در عین حال فعالانه با نگاهی منصف به تولید محتوا و کشنگری پرداختند. ما شهادت می‌دهیم که همراهی رسانه با دولت در روایت پیشرفت امیدبخش بود. خوشبختانه در دولت سیزدهم هم خدماتی خوبی به مردم ارائه شد و هم رسانه‌ها به خوبی این خدمات را پوشش دادند.

هر رای ما، تیری در چشم دشمن است

مسوول بسیج رسانه استان بوشهر هم در این نشست با اشاره به تلاش رسانه‌های استکباری برای بی‌رغبت کردن مردم در انتخابات جهاردهمین رئیس‌جمهور ایران گفت: این رسانه‌ها همه هم و غم خود را به کار گرفته‌اند تا حضور مردم در انتخابات هشت تیر کمرنگ باشد. آن‌ها در فضای مجازی و در کانال‌هایی که از خارج کشور مدیریت می‌شوند نظیر توئیتر، واتس‌آپ، اینستاگرام، تلگرام و... همه حقد و کینه خود را نمایان می‌کنند تا انتخابات ضعیفی داشته باشیم.

محسن رضایی‌نژاد با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی تکلیف دینی ما این است که جواب عکس به تلاش‌های مذبوحانه این رسانه‌ها بدهیم. بی‌شک هر رای ما در صندوق تیری به چشم دشمن است. بنابراین هر کدام از ما باید در راستای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تلاش کنیم تا به قدرت جمهوری اسلامی ایران بیفزاییم و حماسه‌ای بزرگ در هشت تیر بیافرینیم.

در بخش پایانی این نشست هم برخی از چهره‌های رسانه استان، پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را برای مشارکت حداکثری مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: