bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۴
هفته گذشته رهبر انقلاب در سخنانی صریح خواستار مشارکت حداکثری کردم در انتخابات های پیش رو شدند. ایشان از اهمیت فوق العاده این انتخابات گفتند و تاکید داشتند که نگاه به انتخابات باید از دریچه ارتقاء قدرت ملی و همچنین تامین حداکثری منافع ملی باشد و به همین سبب مشارکت حداکثری را عاملی برای افزایش قدرت ملی دانسته و آن را در شرایط کنونی به ویژه در معادلات منطقه ای و بین المللی لازم و راهگشا برشمردند.

پس از سخنان رهبری نگارنده در یادداشتی پیرامون آن یادداشتی نگاشته و درباره اهمیت موضوع نکاتی را بیان داشت و البته در همان یادداشت تاکید کردم که تحقق خواسته رهبری مقدمات و الزاماتی نیاز دارد که مهمترین و کلیدی ترین آن برگزاری انتخاباتی رقابتی است. در همین خصوص برای داشتن فضایی رقابتی باید همه جریان های فکری - البته آن جریان هایی که قانونی بوده یعنی بر اساس قوانین موضوعه کشور در قالب احزاب یا گروه های سیاسی اجازه فعالیت داشته و در عمل نیز حاکمیت قانون اساسی را پذیرفته باشند، زیرا پذیرش قانون اساسی به دنبال خود پذیرش نظام جمهوری اسلامی و الزام تبعیت از رهبری در مدیریت کشور را در پی دارد باور داشته باشند که در میان نامزدهای نهایی کسانی هستند که تفکر آنها را نمایندگی کرده یا حداقل های لازم را دارا هستند.

در این صورت است که امکان مشارکت حداکثری فراهم می شود و به فرموده رهبری حتی کسانی که ایشان را قبول نداشته و یا با بسیاری از مسائل نظام مشکل دارند می توانند انگیزه حضور پیدا کنند. حالا اگر اینگونه نشود و بخشی از شایعات این روزها مبنی بر سختگیری زیاد در تایید صلاحیت ها درست باشد پرسش اصلی این است که چگونه می توان انتظار حضور حداکثری مردم را داشت در حالی که فضای احتمالی رقابتی نباشد؟ باید بپذیریم که این تناقض جدی است و این دو امکان جمع شدن با هم ندارند؛ تایید صلاحیت حداقلی و مشارکت حداکثری. با نگاهی به فضای انتخاباتی چند روز اخیر و رکودی که به یکباره در فعالیت های غیر رسمی نامزدهای احتمالی حاصل شد نمونه کوچکی از آثار بعدی چنین رویکردی است. آنچه انتظار می رود این است که شورای نگهبان بدون عدول از مبانی تایید صلاحیت ها در خصوص برخی موارد با سماحت نظر بیشتری برخورد کند و در موضوعات اختلافی غیر مبنایی اصل را بر صحت گذارده و زمینه حضور حداکثری نامزدها را فراهم سازد. باید توجه داشته باشیم که سخت گیری در این خصوص نه تنها مانعی برای حضور حداکثری خواهد بود بلکه به اعتماد عمومی نیز لطمه وارد خواهد کرد.

 برای نمونه در دوره های پیش کسانی صلاحیتشان احراز نشد که به باور جامعه هم از تقید بالای دینی و هم علاقه و پایبندی بسیار به نظام جمهوری اسلامی برخوردار بودند. یا اینکه از نظر اخلاقی و مالی از سلامت برخوردار بودند اما نتوانستند نظر شورای نگهبان را تامین کنند. اگر چنین مواردی به میزان قابل توجهی تکرار شود به طور طبیعی پذیرش آن برای جامعه دشوار است. البته به طور منطقی ممکن است مواردی از نظر شورا اهمیت داشته که در افکار عمومی مغفول مانده باشد اما به طور عمومی تعداد قابل توجهی از افرادی که طی سال های اخیر نتوانسته اند نظر شورا را تامین کنند در نزد افکار عمومی انسان های موجه و مقبولی بوده اند و این همان نقطه عزیمت ما در این موضوع است که ناشی از چالش جدی دو نوع نگاه یعنی؛ نگاه سخت گیرانه عام و در مقابل نگاه سختگیرانه در اصول و سهل گیری در فروع و مسائل روبنایی است.

 گفته می شود طی امروز و فردا شورای نگهبان اسامی نامزدهای دارای صلاحیت برای انتخابات را اعلام می کند و هر چند امکان تجدید نظر و فرجام خواهی از سوی نامزدها وجود دارد اما تجربه ثابت کرده است اگر در این مرحله نامزدها صلاحیتشان احراز نشود ماندن در گردونه رقابت به امید احراز صلاحیت تا لحظات پایانی پیش از شروع رسمی تبلیغات انتخاباتی، کار دشورای است. به هر روی انتظار و آرزوی ما به مانند همه ایرانی هایی که دل در گروه نظام جمهوری اسلامی و کشورشان دارند این است که با داشتن انتخاباتی رقابتی شاهد حضور بیش از پیش و پرشور مردم در صحنه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: