bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵
امروز اربعین حسینی است. اربعین، یا همان چهلم در فرهنگ عربی بسیار مهم تلقی می‌شود و البته در میان شیعیان عرب از اهمیت بالاتری برخوردار است.
کریم جعفری:
امروز اربعین حسینی است. اربعین، یا همان چهلم در فرهنگ عربی بسیار مهم تلقی می‌شود و البته در میان شیعیان عرب از اهمیت بالاتری برخوردار است. اربعین در فرهنگ شیعی، در چهلمین روز از شهادت سیدالشهداء گرامی داشته می‌شود، روزی که اهل بیت (ع) پس از نزدیک به دو ماه پر از حادثه از شام به عراق رسیدند تا شهدای کربلا را به خاک بسپارند.
اما در طول سال‌های اخیر، اربعین به یک فرهنگ تبدیل شده است، همانگونه که تا پیش از روی کار آمدن بعثی‌ها در عراق دوستداران اهل بیت، به‌خصوص امام حسین و یارانش فاصله 80 کیلومتری نجف اشرف تا کربلای معلی را پیاده می‌رفتند، این فرهنگ دوباره از سر گرفته شده و بر خلاف آنچه برخی می‌گویند، اصلا مساله و پدیده جدیدی نیست. کسانی که 10 سال پیش فاصله میان نجف تا کربلا را سواره و یا پیاده رفته‌اند به‌خوبی مشاهده می‌کنند که هزاران موکب در دو طرف جاده متصل‌کننده این دو شهر قرار دارد و این یعنی این فرهنگ مربوط به این چند سال نبوده است.

اما در اینکه چرا پس از سرنگونی رژیم بعث حاکم بر عراق بلافاصله فرهنگ پیاده‌روی اربعین شکل‌ نگرفت، دلایل متعددی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به ناامنی ایجاد شده توسط تروریست‌های مورد حمایت عربستان و همچنین کارشکنی امریکایی‌ها اشاره کرد. اما سال گذشته و در حالی که تروریست‌های داعشی بخش بزرگی از غرب عراق تا دیواره‌های بغداد را به‌ناگهان اشغال کردند، حرکت پرجوش و خروشی شروع شد تا آنچه ناامنی در عراق گفته می‌شود در سایه پیاده‌روی بزرگ اربعین دیده نشود و این بسیار برای حامیان گروهک‌های تروریستی سنگین بود.
از یک‌ماه پیش زوار اربعین از مناطق مختلف کشور پیاده راه افتادند تا در چنین روزهایی در کربلای معلی باشند و با آرمان‌های امام شهیدشان بیعت کنند. این پیاده‌روی، بیش از آنکه فرهنگی باشد، پیام‌های سیاسی بسیار مهمی دارد، از جمله آن می‌توان به اتحاد میان جریان‌های مختلف شیعی با محوریت ائمه اشاره کرد که سال‌هاست تکفیری‌های وهابی در تلاش هستند ماهیت آن را زیر سوال ببرند.

از سوی دیگر، اربعین امسال در سومین سال برگزاری خود با عملیات آزادسازی موصل از دست تروریست‌های تکفیری وهابی داعش همزمان شده است. حضور گسترده و موثر حشدالشعبی در این عملیات که با پشتوانه علمای اعلام و مراجع تقلید صورت گرفت بیانگر آن است عراق در حال مرکزیت یافتن در افق جدید فکری تشیع است. حضور بالغ بر دو میلیون زائر غیرعراقی از بیش از 60 کشور جهان، در مراسم اربعین امسال و پذیرایی گسترده و بی‌سابقه میلیون‌ها شهروند عراقی از آنها، همه و همه نشان دهنده آن است که اتحادی بی‌مانند در جهان تشیع شکل گرفته که روزهای زیباتر آن هم در پیش است.
بدون شک برقراری امنیت همه‌جانبه در مسیرهای منتهی به کربلای معلا، توان نیروهای امنیتی عراق را نشان می‌دهد که موفق شده‌اند در طول این سال‌ها خود را بازسازی کنند. اینکه برخی از مسوولان گلایه می‌کنند که چرا رسانه‌های خارجی حاضر به پوشش این رویداد مهم نیست، جای گلایه از خود این مسوولان دارد که چرا نمی‌توانند رسانه‌ای بنیان نهند که همه دنیا آن را ببیند، بقیه دنیا با ما دشمن است و نمی‌خواهد ببیند، او در برابر اتحاد ما کور است، ما چرا برای نشان دادن اتحادمان کاری نمی‌کنیم! 

نام:
ایمیل:
* نظر: