bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
بحران در یمن ادامه دارد، هم جنگ داخلی ارتش و نیروهای مردمی علیه تروریست‌های القاعده مورد حمایت عربستان و بازمانده طرفداران عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن و هم جنگ در مرزهای مشترک با ارتش سعودی.
بامداد24: بحران در یمن ادامه دارد، هم جنگ داخلی ارتش و نیروهای مردمی علیه تروریست‌های القاعده مورد حمایت عربستان و بازمانده طرفداران عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن و هم جنگ در مرزهای مشترک با ارتش سعودی. از سوی دیگر حملات ویرانگر هوایی عربستان که تقریبا همه زیرساخت‌های یمن را نابود کرده است، ادامه دارد ولی همه به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ راه‌ حل این بحران نیست و باید مذاکره کرد.

پس از آن‌که سعودی‌ها و متحدان آنها در یمن به این نتیجه رسیدند که جنگ نمی‌تواند حرکت مردم را متوقف کند و نبردهای مرزی نیز آرام‌آرام آسیب‌پذیری ارتش عربستان را مشخص کرده و ممکن است با سرازیر شدن ارتش و نیروهای مردمی یمن کار بیش از پیش برای ریاض گره بخورد، آنها مذاکره تحت‌ نظر سازمان ملل آن هم میان گروه‌های مختلف یمنی را پذیرفته و به‌این منظور شهر ژنو سوئیس محل این مذاکرات انتخاب شد. اما در راستای برگزاری این نشست سعودی‌ها و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها کارشکنی‌های فراوانی کردند تا به‌ این نشست نتیجه مطلوب نرسد.

مذاکرات صلح یمن در ژنو روز دوشنبه بدون حضور هیات انصارالله یمن آغاز شد. در همین حال دبیرکل سازمان ملل که ژنو را بدون دیدار با هیات انصارالله ترک کرد و در سخنانی با تاکید بر حمایت این سازمان از تلاش طرف‌های یمنی برای برقراری صلح خواهان اجرای آتش‌بس انسانی در طول ماه مبارک رمضان شد.

یک منبع در صنعا به شبکه المیادین اعلام کرد که هواپیمای حامل هیات انصارالله هنوز در فرودگاه جیبوتی است و به مقصد ژنو حرکت نکرده است. هواپیمای حامل هیات یمنی که متعلق به سازمان ملل متحد بود روز گذشته از فرودگاه صنعا به‌سمت جیبوتی پرواز کرد تا از آنجا راهی ژنو شود اما پس از آن‌که مصر و سودان اعلام کردند اجازه نخواهند داد این هواپیما از آسمان این دو کشور عبور کند، اعضای این هیات‌ها در سالن انتظار فرودگاه جیبوتی عملا معطل شدند. 

با توجه به‌ شواهد موجود به ‌نظر می‌رسد که ریاض به‌عنوان طرف اصلی همراهی و هماهنگی با مصری‌ها و سودانی‌ها که از مشارکت‌کنندگان در حمله هوایی به یمن به‌شمار می‌روند، مانع از پرواز هواپیمای حامل هیات یمنی به ژنو شده است تا به‌زعم خود در مذاکرات اختلال یمنی‌–‌یمنی اختلال به‌وجود آورد.

همچنین منابع حاضر اعلام کردند مذاکرات ژنو با هیات دولت مستعفی آغاز شده است. عبدالعزیز جباری، عضو هیات اعزامی دولت مستعفی یمن در این خصوص گفت: مذاکرات ما با بان کی مون درباره نحوه اجرای قطعنامه 2216 در یمن بود. تا پیش از خروج حوثی‌ها از شهرهای یمن برقراری آتش‌بس ممکن نیست.

ریاض یاسین، وزیر خارجه و رئیس هیات اعزامی دولت مستعفی یمن نیز در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز گفت: برای حل واقعی بحران یمن تلاش می‌کنیم. وی افزود: تا این لحظه از اعضای هیات انصارالله اطلاعی نداریم. هرگونه مذاکراتی باید براساس قطعنامه 2216 باشد و ما برای رایزنی برای آتش‌بس موقت حاضریم. در همین حال، احمد عوض بن مبارک، مشاور هیات دولت مستعفی یمن به ژنو در اظهاراتی غیر واقع‌بینانه و بدون در نظر گرفتن حملات ائتلاف سعودی به مردم یمن مدعی شد: حوثی‌ها از ابتدا، مذاکرات ژنو را به شکست کشاندند. وی در ژنو در مصاحبه‌ای با شبکه اسکای نیوز گفت: نزاع اراده‌ها با حمایت از طرف‌های داخلی و منطقه‌ای برای براندازی دولت یمن وجود داشت و حفظ دولت یمن در حال حاضر چالش اساسی است. احمد عوض بن مبارک همچنین تصریح کرد که ماندن علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن در صحنه‌ این کشور نقش بسیاری در بحران این کشور دارد.

از سوی دیگر، شبکه المسیره یمن گزارش داد که گروه‌های سیاسی یمنی امکان صدور بیانیه‌ای را بررسی می‌کنند که در آن نسبت به این‌که سازمان ملل در روند پرواز هیات‌ها به ژنو شکست خورده است، تاسف خود را ابراز می‌کنند. همزمان، نماینده حزب‌الحق یمن در کنفرانس ژنو در سخنانی از جیبوتی به‌دلیل هماهنگی بد سازمان ملل و تاخیر در سفر آنها به ژنو اظهار تاسف کرد.
 حسن زید، دبیرکل این حزب یمن گفت: ما در نزاع با سازمان ملل نیستیم و خواهان این هستیم که تا ژنو رفته و پیام مردم یمن را به افکار عمومی جهان برسانیم.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در میان جمعی از خبرنگاران با طرح درخواست برقراری آتش‌بس در یمن در ماه رمضان اعلام کرد: یمن در حال حاضر به بمبی ساعتی شبیه است که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد و ما تلاش می‌کنیم تا آتش‌بس انسانی کامل و فراگیر در ماه مبارک رمضان در یمن برقرار شود. گروه‌های مسلح در یمن باید هرچه سریع‌تر از شهرهای این کشور عقب‌نشینی کرده و به آتش‌بس پایبند باشند.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اوضاع ساکنان یمن تاکید کرد که بسیاری از مردم در شهرهای یمن نیازمند کمک‌های فوری هستند. بان کی‌مون گفت: ما باید در اولین فرصت ممکن به بحران یمن پایان دهیم و اعلام می‌کنم که سازمان ملل از تلاش تمام طرف‌های یمنی برای برقراری صلح حمایت می‌کند.

نویسنده: صادق راستگو
برچسب ها: بامدادجنوب ، یمن
نام:
ایمیل:
* نظر: