bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر خبر داد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با اجرای طرح کاداستر همه اراضی کشاورزی استان بوشهر ظرف سه سال آینده سنددار می‎شوند و سند تک‌برگ به همه کشاورزان استان داده می‎شود.


 محمدتقی منوچهری ظهر امروز در آیین گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی بابیان اینکه در سال‎های اخیر زمین‎خواری در استان و کشور به‌شدت رواج پیداکرده است، اظهار کرد: تصرف اراضی دولتی، تغییر کاربری‎های غیرمجاز و کوچک کردن اراضی از معضلاتی است که در سال‎های اخیر با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به اجرای طرح کاداستر برای مقابله با پدیده زمین‎خواری تصریح کرد: منابع طبیعی در حوزه اراضی ملی در سطح یک‌میلیون و 800 هزار مترمربع مطالعات را آغاز کرده است.

منوچهری با اشاره به انجام مطالعات در باغات استان در سطح 300 تا 400 هزار مترمربع اضافه کرد: مشاور طرح به‌زودی انتخاب می‌شود و همزمان طرح کاداستر نیز اجرا خواهد شد که انتظار می‎رود ظرف سه سال همه اراضی کشاورزی استان سنددار شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: امسال اعتبار خوبی در قالب تسهیلات مناسب برای احداث و توسعه گلخانه‎ها اختصاص‌یافته است و استان بوشهر یکی از استان‎های موفق در کشت گلخانه‎ای است و برای توسعه گلخانه‎ها هم در تولید و هم افزایش بهره‎وری برنامه داریم.

منوچهری بابیان اینکه در کشت مکانیزاسیون نسبت به استان‎ها دیگر عقب هستیم، اظهار کرد: در این زمینه در جدول رده‏بندی از استان‎های آخر هستیم و رتبه ما هفت‌دهم است درحالی‌که باید به میانگین کشور که 95 صدم است، برسد.

وی با اشاره به مشکلات موجود درزمینهٔ کم‎آبی گفت: چالش ما در استان شیوه غلط آبیاری نخیلات است و اصلاح شیوه آبیاری به جد در دستور کار قرارگرفته است.

منوچهری بابیان اینکه اولویت ما افزایش بهره‎وری آب است، ادامه داد: از حدود 70 سال پیش که شبکه آبیاری در استان بوشهر ایجادشده است، این مشکلات نیز وجود داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر یادآور شد: مطالعات اصلاح شیوه آبیاری نخیلات با همکاری شرکت سهامی آب منطقه‏ای و مرکز تحقیقات کشاورزی از دو سال پیش در استان آغازشده است و در سال 93 کامل شد.

وی با اشاره به اجرای طرح ایجاد شهرک‎های کشاورزی در استان بوشهر گفت: استان بوشهر از نخستین استان‎هایی است که شعبه شهرک‎های کشاورزی در آن ایجاد می‎شود.

منوچهری اضافه کرد: مطالعات این طرح از اردیبهشت امسال آغازشده است و امیدواریم این طرح در نیمه دوم سال به مرحله اجرا برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: حدود 12 نقطه مستعد برای ایجاد شهرک‎های کشاورزی در استان شناسایی‌شده است که تلاش می‌کنیم همزمان با انجام مطالعات،  فاز نخست طرح نیز اجرایی شود.

وی افزود: هدف ما از ایجاد این شهرک‎ها این است که زنجیره کاملی از کشاورزی که از تولید محصول تا فروش و صادرات آن است در یک شهرک تجمیع شود.
منبع:
فارس
نام:
ایمیل:
* نظر: