bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۹ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸
ابتکار ایرانی‌ برای کوتاه کردن دست کشورهای فرامنطقه‌ای در حوزه امنیتی ادامه دارد
بامداد جنوب: چند ماه پیش بود که ایران با ارائه طرحی اعلام کرد که حاضر است با کشورهای منطقه و همسایه خود پیمان منع تجاوز امضا کند. این پیشنهاد هر چند که بر حسب انتظار با استقبال دو سه کشور عرب حوزه خلیج فارس روبه‌رو نشد اما در سطح بین‌المللی و دیپلماسی نشان داد که ایران حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و اصولا دنبال جنگ و درگیری نیست.

ابتکار ایرانی‌ برای کوتاه کردن دست کشورهای فرامنطقه‌ای در حوزه امنیتی ادامه دارد

حمایت قاطع جریان‌های سیاسی از «طرح صلح هرمز»

بامداد جنوب: چند ماه پیش بود که ایران با ارائه طرحی اعلام کرد که حاضر است با کشورهای منطقه و همسایه خود پیمان منع تجاوز امضا کند. این پیشنهاد هر چند که بر حسب انتظار با استقبال دو سه کشور عرب حوزه خلیج فارس روبه‌رو نشد اما در سطح بین‌المللی و دیپلماسی نشان داد که ایران حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و اصولا دنبال جنگ و درگیری نیست.

با این حال، چند ماه پس از آن طرح، حالا ایران با «طرح صلح هرمز» پا به میدان سیاست و دیپلماسی گذاشته و رئیس‌جمهور نیز در سفر کوتاه خود به نیویورک این طرح را به ده‌ها مقام خارجی که با او دیدار کردند، در میان گذاشت. با این اوصاف، طرح صلح هرمز در داخل کشور هم حامیان قابل توجهی دارد. آنچه در ادامه می‌آید، موضع برخی از چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس در این زمینه است:

محمد کیانوش‌راد با اشاره به «طرح صلح هرمز» برای ایجاد صلح در منطقه، گفت: درک این نکته که بازدارندگی تنها از طریق نظامی حاصل نمی‌شود، برای همه مسوولان نظام از اهمیت استراتژیکی برخوردار است. طرح صلح هرمز را هم باید در این چارچوب تحلیل کرد. این واقعیتی انکارناپذیر است که اتحاد جماهیر شوروی هم با تکیه به بازدارندگی صرفِ نظامی به بن‌بست رسید و دچار فروپاشی شد. ایران باید مسائل منطقه‌ای خویش را با عربستان حل و فصل کند و تنش‌زدایی به‌عنوان سیاستی دائمی باید مد نظر ایران و جمهوری اسلامی باشد.

یک نماینده مجلس هم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح رئیس‌جمهور برای تامین امنیت هرمز، گفت: این سیاست همیشگی جمهوری اسلامی در کلیه سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده که امنیت منطقه باید از سوی کشورهای منطقه حفظ شود. مهمان‌های ناخوانده‌ای که از دور دست‌ها به منطقه می‌آیند به‌خصوص کشورهای مزاحمی مانند امریکا، انگلیس و فرانسه نه تنها تامینکننده امنیت منطقه نیستند که مخل امنیت هم هستند.

به گفته علاءالدین بروجردی، امریکا و انگلیس و فرانسه به یمن تسلیحات مدرن می‌فرستند تا امنیت کشور اسلامی را بر هم زنند. خروجی آن هم شهادت هزاران انسان بی‌گناه می‌شود که نمونه آن را در سوریه و فلسطین هم دیدیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح رئیس‌جمهور برای تامین امنیت تنگه هرمز را معقولانه خواند و تاکید کرد که باید امنیت تنگه هرمز زا کشورهای منطقه حفظ کنند.

محمدجواد جمالی با اشاره به طرح رئیس‌جمهور درباره‌ تامین امنیت هرمز، گفت: امریکایی‌ها بعد از خروج از برجام به‌دنبال افزایش فشار از طرق مختلف به‌خصوص از بعد اقتصادی و روانی بودند. از طرف دیگر تنش‌‌آفرینی را در منطقه دنبال کردند. کارهایشان همه نشان‌دهنده‌ برهم زدن ثبات در منطقه با هدف افزایش فروش تسلیحات است.

به گفته وی، در چنین شرایطی طرح رئیسجمهور برای تامین امنیت هرمز طرح معقولانه‌ای است. امنیت تنگه هرمز باید از سوی کشورهای منطقه تامین شود. پیشنهاد ما این است که سایر کشورهای منطقه هم به اهمیت این موضوع پی ببرند و کشورهایی همچون امریکا به حوزه‌های کاری خود همچون خلیج مکزیک بپردازند.

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که چالش‌هایی که امروز در خلیج فارس ایجاد شده است ناشی از بی‌تدبیری برخی از حکام کشورهای منطقه است، در این رابطه گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهور تاکید کردند برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز نیازی به حضور بیگانگان نداریم و ابتکار صلح هرمز می‌تواند این موضوع را اثبات کند.

یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به طرح ابتکار صلح هرمز که رئیس‌جمهور با آن به نیویورک رفت، بیان کرد: واقعیت این است که حضور امریکایی‌ها و کشورهای غربی در حوزه‌ای که هیچ تعلقی به آنها ندارد خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی است و حضور آنها دخالت در امور کشورهای منطقه است.

وی با بیان این‌که اگر امروز ما با چالش‌هایی در خلیج فارس روبه‌رو هستیم ناشی از بی‌تدبیری حکام کشورهای حوزه خلیج فارس است. همان‌طور که آقای روحانی گفتند ما خود می‌توانیم امنیت منطقه را تامین کنیم و ضرورتی به حضور بیگانگان نیست، تصریح کرد: ابتکار صلح هرمز نیز می‌تواند بیانگر این باشد که ما قادر به تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز به همراه کشورهای منطقه هستیم اما این‌که تا چه اندازه می‌تواند این طرح به اهداف ما نزدیک باشد هنوز مشخص نیست.

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این‌که ایران به همراه کشورهای منطقه قادر به تامین امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز است، گفت: اگر امریکا از منطقه خارج شود خود به خود امنیت نیز برقرار می‌شود. اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به طرح ابتکار صلح هرمز که رئیسجمهور با آن به نیویورک رفت، بیان کرد: بنده از جزئیات این طرح اطلاعات دقیقی ندارم اما چندی پیش امریکا اعلام کرد که در قالب طرح امنیتی دریایی در خلیج فارس قصد دارد به این منطقه لشکرکشی کند که مورد استقبال کشورهای زیادی قرار نگرفت و در نهایت با شکست روبه‌رو شد. امریکا قصد دارد به بهانه نبود امنیت در خلیج فارس حضور خود را در منطقه تثبیت کند و به باج‌خواهی ادامه دهد.

به گفته وی، طرح جمهوری اسلامی ایران که همان ابتکار صلح هرمز است، ثابت می‌کند که ایران به همراه کشورهای منطقه قادر است امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را که گلوگاه عبور نفت‌کش‌هاست تامین کند و نیازی به حضور کشورهای بیگانه و زورگو نیست.


نام:
ایمیل:
* نظر: