bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
نظر خواهی بامداد جنوب در مورد مجلس دهم؛
آنچه که تا‌کنون بیش از همیشه پیرامون دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شنیده‌‌ایم، یک موضوع ریاست و هیات رئیسه مجلس و دوم ائتلاف میان گروه‌های سیاسی بوده است، همان کلیدی که با آن برخی از قفل‌های انتخاباتی گشوده شد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: مراسم افتتاحیه مجلس دهم امروز (8 خرداد) برگزار می‌شود و دومین جلسه مجلس نیز فردا یکشنبه (9 خرداد) با دستور انتخاب رئیس و سایر اعضای هیات‌رئیسه مجلس دهم خواهد بود. طبق آنچه که در رسانه‌ها منتشر شده است، اداره جلسه افتتاحیه بر عهده هیات رئیسه سنی است تا مراسم افتتاحیه، تحلیف‌، قرعه‌کشی اسامی نمایندگان برای عضویت در شعب و اجرای انتخابات هیات رئیسه موقت را برگزار کند.
 منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل 67 قانون اساسی سوگند نمایندگی برای انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا یاد می‌کنند تا نماینده خوبی برای مردم حوزه خود باشند.
آنچه که تا‌کنون بیش از همیشه پیرامون دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شنیده‌‌ایم، یک موضوع ریاست و هیات رئیسه مجلس و دوم ائتلاف میان گروه‌های سیاسی بوده است، همان کلیدی که با آن برخی از قفل‌های انتخاباتی گشوده شد.
اسماعیل یاسینی، دبیر حزب اسلامی کار شعبه استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب پیرامون گزینه‌های مطرح ریاست مجلس، گفت: میزان رای پایین لاریجانی در حوزه انتخابیه‌اش، باتوجه به این‌که وی یکی از رجال سیاسی کشور محسوب می‌شود، همچنین رای نیاوردن بیشتر نمایندگانی که به ریاست او رای داده بودند، یک پیام دارد که مردم امروز دوست ندارند، لاریجانی در راس مجلس باشد اما عارف که بیشترین و سیاسی‌ترین رای را در کشور به خود اختصاص داده، نشان از پایگاه اجتماعی بالای وی در میان مردم دارد. 

وی با اشاره به برخی از اظهار نظرها از سوی برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب که به‌نفع لاریجانی سخن گفته بودند، گفت: عارف در بین طیف بسیار اندکی از اصلاح‌طلبان تصمیم گیرنده که متاسفانه همواره در بزنگاه‌های مهم به‌دنبال معاملات سیاسی بوده‌اند، نتوانست خود را به‌خوبی مطرح کند. هر چند رفتار آنها در گذشته به‌وسیله هواداران جریان اصلاحات مردود اعلام شد.
وی ادامه داد: مصداق این اشخاص کرباسچی است، کسانی که با سرلیستی عارف هم مخالف بودند، امروز هم با ریاست ایشان موافق نیستند، این آقایان که تعدادشان اندک است ولی تریبونشان بزرگ، این موضوع را طی چندین هفته گذشته این‌گونه القاء کردند که با ریاست عارف، مجلس در راس امور نمی‌تواند باشد، حال باید از آقایان به اصطلاح نظریه‌پرداز پرسید مگر مجلس طی هشت سال ریاست لاریجانی در راس امور بوده!!!!
یاسینی با بیان این‌که توجیهات ایشان از نظر مردم مردود و غیرقابل قبول است، گفت: مردم به یک گروه که تحت عنوان لیست امید بود رای دادند تا شخصیتی مثل عارف رئیس مجلس شود. بنابراین برای حفظ پایگاه اجتماعی بالای اصلاح‌طلبان عارف باید کاندیدای ریاست مجلس شود، چنانچه عارف رئیس نشد، کسانی‌که به خواست عمومی مردم بی‌توجهی کردند، مردم خود در چهار سال آینده با آنها تسویه حساب می‌کنند.
وی همچنین تاکید کرد: عارف در دو جایگاه مهم نماینده مقام معظم رهبری است از سوی دیگر شفافیت بیشتری در رفتار و تصمیمات دارد، هر جا که نیاز باشد می‌تواند بهتر از لاریجانی رایزنی کند.
یاسینی در خصوص ائتلاف درون مجلس نیز گفت: دو جریان سیاسی که سلیقه‌های متفاوتی دارند،‌ نمی‌توانند با یکدیگر ائتلاف کنند اما در جاهایی که اشتراک منافع داشته باشند یا مساله ملی باشد، می توانند تصمیمی ائتلافی بگیرند اما این‌که دو جریان که از دو پایگاه اجتماعی با سلیقه‌های متفاوتی هستند، فکر نمی‌‌کنم بتوانند ائتلافی واقعی داشته باشند.
وی ادامه داد: شما توجه کنید اتفاقا همین لاریجانی و برخی از دوستانشان که با رای قرضی جریان اصلاحات توانستند جواز حضور مجدد به مجلس دهم را دریافت کنند، حالا که از پل آراء ملت اصلاح‌طلب گذشتند، مدعی هستند که ما از کسی نخواستیم که از ما حمایت کنند همین مسائل باعث می‌شود که بحث ائتلاف را بسیار شکننده ببینیم.

یاسینی در ادامه تاکید کرد: اگر کسانی‌که تحت عنوان لیست امید یا حامی دولت وارد مجلس شده‌اند به عهد خودشان وفا‌دار باشند یقینا برخی از مستقلین نیز با رایزنی به این گروه اضافه می‌شوند و فراکسیونی قوی به ریاست عارف در مجلس دهم شکل می‌گیرد فراکسیونی که حمایت کورکورانه از دولت نخواهد کرد اما حمایتی استراتژیک خواهد داشت که از این نظر منافع ملی هم تامین خواهد شد.
محمد صادق بحرانی قائم‌مقام جمعیت رهپویان ولایت استان بوشهر هم در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که این مجلس از چند ویژگی متفاوت در مقایسه با مجالس گذشته برخوردار است، گفت: درصد رای سیاسی بالا در مقایسه با رای قومیتی، نقش پررنگ رسانه‌های دیجیتال باعث شد اولویت مجلس با اکثریت ناهمسو با گفتمان دولت تشکیل شود، نتیجه رقابت بین عارف و لاریجانی بر سر ریاست مجلس نیز نمادی از این مدعاست، چرا‌که هیچ کدام از جناح‌های سیاسی در این دوره از اکثریت مطلق برخوردار نیستند.
بحرانی با بیان این‌که به‌نظر من جای خوشحالی است که اصلاح‌طلبان به میدان داری جناب عارف تن داده‌اند، گفت: اصلاح‌طلبان تا دیروز به جرم عدم حمایت از تندروی‌ها و قانون‌شکنی‌های صورت گرفته به‌ویژه در قضایای فتنه 88 حاضر به پذیرش وی حتی به‌عنوان یک اصلاح‌طلب نبودند و به‌رغم معاون اولی دولت اصلاحات از ایشان به‌عنوان عنصر نفوذی یاد می‌کردند!
وی ادامه داد: درعین حال به‌نظرم این‌بار هم شانس و اقبال با ایشان یار نیست، چراکه اکثریت لرزان اصولگرایان مجلس و حتی غالب آن دو سوم نمایندگان تازه وارد ترجیح می‌دهند سکان هدایت قوه مقننه را به ناخدایی صاحب سبک خاص خود و تجربه دو دوره مدیریت مجلس بسپارند تا به جناب عارف با چهره‌ای علمی و مدیریتی و فاقد اندک تجربه‌ای در این زمینه.

این فعال سیاسی اصولگرا پیرامون احتمال ائتلاف جریان‌های سیاسی، گفت: با وجود تعداد کم افراد جنجالی و پر سر و صدا و کم خاصیت از میان هر دو جناح سیاسی، مجلس جدید نیز خالی از چهره‌های سیاسی از هر دو گروه نیست. بنابراین مرز‌بندی گفتمانی در این مجلس البته نه به پر رنگی مجالس قبل ولی به میزان قابل  لمسی خود‌نمایی خواهد کرد. بر همین اساس چیزی به‌عنوان ائتلاف بین دو جریان رقیب آنهم در آستانه انتخابات بعدی ریاست جمهوری اتفاق نخواهد افتاد.
وی ادامه داد: آنچه از تحلیل محتوای مطالب منتخبان مردم در مجلس جدید به‌دست آمده است را می‌توان در قالب تمرکز بر مسایل اقتصاد و دوری از رفتارهای تند سیاسی به‌عنوان یک  اتفاق نظر کلی جمع‌بندی کرد که متاسفانه باید گفت به‌دلیل کاهش نخبگی نمایندگان این دوره به‌ویژه در میان منتخبان تهران چشم‌انداز روشنی را بدست نمی دهد، چراکه به صرف بیان مشکلات اقتصادی و عدم ارائه راهکارهای مشخص و طرح‌های تاثیر‌گذار از سوی نمایندگان مردم که بار مهم آن بدوش نمایندگان کاردان، دارای تجارب و دانش روز آمد است، توقع حل مسائل کشور و زندگی مردم دور ذهن است. 
بحرانی که معتقد است تجربه شکست خورده اتکا به نظرات کارشناسی دولت هم که طی ادوار مختلف نشان دهنده خطا‌ها و فجایعی است که امروز با علائمی مثل رکود تورمی گلوی اقشار مختلف مردم را می فشرد، گفت: شاید بتوان اعلام کرد طبیعی است که گروه‌های خارج از مجلس تلاش گسترده‌ای را برای مدیریت مجلس جدید به‌کار گیرند که محل تامل و چاره‌جویی دلسوزان و فرهیختگان جامعه است.
با این تفاسیر به نظر می‌رسد که انتخاب گزینه اصلح برای ریاست مجلس دهم از میان دو مدعی اصلی به نام‌های عارف و لاریجانی تا چند چهره دست‌دوم دیگر، تا زمان رای‌گیری فردا محل چانه‌زنی است و هنوز یارکشی ادامه دارد.

 


برچسب ها: سیاسی ، مجلس ، افتتاح
نام:
ایمیل:
* نظر: