bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۱۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
انفجار 2750 تن نیترات بر اثر سهل‌انگاری بندر بیروت را منهدم کرد؛
بامداد جنوب: بر اثر این انفجار، بندر بیروت منهدم شد، صدها نفر جان باخته، هزاران نفر زخمی شده، صدها هزار نفر بی‌خانمان شدند و میلیاردها دلار به اقتصاد این کشور زیان وارد آمد

یامداد جنوب: 

بر اثر این انفجار، بندر بیروت منهدم شد، صدها نفر جان باخته، هزاران نفر زخمی شده، صدها هزار نفر بی‌خانمان شدند و میلیاردها دلار به اقتصاد این کشور زیان وارد آمد

بامداد جنوب: بزرگ‌ترین انفجاری غیراتمی که تاریخ بشر به خود دیده است، بعدازظهر روز سه‌شنبه بندر بیروت را لرزاند، انفجاری که تا شعاع دو کیلومتری همه‌چیز را به خاکستر تبدیل کرد، تا شعاع پنج کیلومتر به اموال مردم آسیب رساند و تا شعاع 10 کیلومتری به‌طور مستقیم احساس شد.

خورشید روز چهارشنبه در حالی در بیروت طلوع کرد که از این شهر زیبا که زمانی عروس خاورمیانه نامیده می‌شد، خرابه‌ای بیشتر برجا نمانده است. به‌ندرت ساختمانی در این شهر یافت می شود که از انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم با قدرت یک پنجم انفجار هسته‌ای هیروشیما بی‌تاثیر مانده باشد. خیابان پشت خیابان، ساختمان‌ها بدون بام و پنجره هستند و داخل ساختمان‌ها براثر شدت انفجار خراب شده است.

پس از یک شب شوک و وحشت میزان تخریب و تلفات در بیروت غیرقابل باور است، بیمارستان‌ها امکانات و حتی جایی برای پذیرش مجروحان ندارند و هنوز دود غلیظی از ساختمان‌های نیمه سوخته رو به آسمان است. تعداد جان‌باختگان انفجار روز سه‌شنبه، در بیروت، پایتخت لبنان به ۱۰۰ نفر و شمار زخمی‌ها به بیش از چهار هزار نفر افزایش پیدا کرد. وزیر دفاع لبنان تاکید کرده است که عاملان انفجارهای بندر بیروت مجازات خواهند شد.

استاندار بیروت گفته است که نیمی از شهر در اثر انفجار تخریب شده است، قاضی مروان عبود، استاندار بیروت با اشاره به اینکه نیمی از شهر در اثر انفجار آسیب‌دیده یا ویران شده، گفت: انفجار بیروت شبیه به انفجار هیروشیما و ناگازاکی بود. حجم خسارات وارده به بندر بیروت و اطراف آن در اثر انفجار روز گذشته بین سه تا پنج میلیارد دلار و چه بسا بیشتر برآورد شده است.

حتی فرودگاه اصلی بیروت که شش مایل با بندر فاصله دارد در اثر انفجار تخریب شده است. و تخمین زده می‌شود که بیش از 300 هزار نفر آواره شدند. در همین حال افزایش سریع تعداد تلفات و زخمی‌ها، نگرانی‌ها را در خصوص وضعیت انسانی را افزایش داده است. جورج کتانی، رئیس صلیب سرخ لبنان به شبکه المیادین گفت: «ما شاهد یک فاجعه بزرگ هستیم، قربانیان و تلفات در همه جای شهر دیده می‌شوند و هر لحظه نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود».

انفجار مهیب روز سه‌شنبه برای بسیاری از لبنانی‌ها خاطرات تلخ سال‌ها جنگ داخلی در این کشور ۱۹۷۵-۱۹۹۰ را زنده کرد. خاطرات روزهایی که بمب‌گذاری در خودروها و جنگ‌های خیابانی در کنار حملات هوایی اسرائیل روزگار دشواری را برای عروس خاورمیانه رقم می‌زد.

حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان به مردم این کشور قول داد تا این حادثه را پیگیری خواهد کرد و کسانی که باعث آن شده‌اند، هزینه آن را پرداخت خواهند کرد. اما نگران‌کننده‌تر از تعداد ۱۰۰ کشته افرادی هستند که پس از حادثه روز گذشته مفقود شده‌اند. مردم از شب گذشته به اورژانس‌های بیمارستان‌های مختلف سر می‌زدند و سراغ عزیزان خود را می‌گرفتند، این در حالی است که قطعی برق کار را دشوارتر نیز کرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: