bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
مژده پاینده: وزیر نفت با بیان اینکه دشمنان به‌دنبال این بودند که صادرات نفت را به صفر برسانند، عنوان کرد: نه تنها صادرات نفت به صفر نرسید بلکه داغ اینکه صادرات نفت را به صفر برسانند به جگرشان گذاشتیم. در صادرات فراورده‌ها نیز به بالاترین ارقام در طول تاریخ رسیدیم.

مژده پاینده: وزیر نفت با بیان اینکه دشمنان به‌دنبال این بودند که صادرات نفت را به صفر برسانند، عنوان کرد: نه تنها صادرات نفت به صفر نرسید بلکه داغ اینکه صادرات نفت را به صفر برسانند به جگرشان گذاشتیم. در صادرات فراورده‌ها نیز به بالاترین ارقام در طول تاریخ رسیدیم.

اگر ذخایر نفت و گاز را به‌صورت خام بفروشیم، علاوه بر اینکه فرصتی را از دست داده‌ایم، کشور را هم دچار اقتصاد تک محصولی کرده و زمینه را برای اعمال فشار دشمن در تحریم به‌وجود آورده‌ایم؛ اما اگر نفت و گاز را به‌عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات پایین‌دستی استفاده کنیم، در واقع علاوه بر اینکه زمینه را برای تحریم‌کنندگان از بین می‌بریم، نفت و گازمان را هم تحریم‌ناپذیر می‌کنیم؛ زیرا هنگامی که تنوع محصولات زیاد شود، تنوع بازار ایجاد می‌شود که این کار از یک‌سو نظارت بر تحریم را سخت می‌کند و از سوی دیگر ارزش افزوده بیش‌تری را برای اقتصاد ما فراهم می‌کند.این درحالی است که در بعضی از زنجیره‌های پایین‌دستی محصولات به‌خصوص در پتروشیمی، تا هزار برابر می‌توانیم در محصول نهایی ارزش افزوده ایجاد کنیم. اصل موضوع این است که ما محصولات خودمان را از خام‌فروشی تبدیل به فرآورده‌های قابل استفاده در داخل و خارج کنیم.

صبح دیروز، بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور وزیر نفت، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد نفتی کشور شروع به‌کار کرد. این نمایشگاه با شعار «نفت ملی کالا و خدمات ایرانی» برگزار می‌شود. در این دوره از نمایشگاه با وجود شیوع کرونا، تمام توجه به شرکت‌های داخلی و نمایش توانمندی‌های آن‌ها بوده است. در همین راستا؛ با تدوین چهار شیوه‌نامه بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و تدوین دو شیوه‌نامه جداگانه از سوی وزارت نفت، این دوره از نمایشگاه فقط برای متخصصان قابل بازدید است. نبود بازدید عمومی و به حداقل رساندن جلسات و نشست‌ها نیز از دیگر اقدامات برای برگزاری ایمن این نمایشگاه است.

این دوره از نمایشگاه با موافقت وزارت بهداشت با حضور ۵۵۰ شرکت داخلی، ۱۵ دانشگاه و ۵۲ شرکت استارتاپی و ۲۷ شرکت صندوق نواوری و شکوفایی برگزار شده است. به علت تلاش برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به تعدادی از متقاضیان فضا اختصاص داده نشد. در آیین افتتاح این نمایشگاه، بیژن زنگنه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، بیان کرد: تلاش سازندگان و خون رزمندگان برای اعتلای جمهوری اسلامی ارزشی برابر دارد. همه‌گیری کرونا از اسفند سال گذشته امکان بهره‌برداری و تولید نفت و گاز را متوقف کرد، اما زندگی مردم باید ادامه پیدا می‌کرد و با توقف تولید نفت و گاز زندگی متوقف می‌شد.

وی با بیان اینکه اصل را بر این گذاشتیم تا با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی جریان تولید نفت را متوقف نکنیم و از اسفند کارگروهی تشکیل شد و دستورالعمل‌هایی ابلاغ کردیم که اثر موفقی داشت، گفت: ابتدا ۲۰ روز اجرای طرح‌ها را متوقف کردیم؛ اما بعد از آن با قدرت شروع به‌کار کردیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه این نمایشگاه هم بخشی از زندگی ما است، ادامه داد: در مجموع کار با تولیدکنندگان زندگی باید ادامه پیدا می‌کرد و در سال جهش تولید نمی‌توانستیم رابطه بین تولیدکنندگان و پیمانکاران را قطع کنیم.لازم بود این نمایشگاه برگزار شود تا ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده حفظ شود. در ابتدای سال برنامه‌های خود را برای تحقق شعار جهش تولید تدوین کردیم. شعار نمایشگاه نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی خواهد بود.

عضو کابینه دولت دوازدهم، با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی گفت: حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان تکیه بر آن‌ها برای توسعه صنعت نفت در دستور کار است. احیای چاه‌های کم‌بازده با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های استارتاپی در این زمینه وارد شوند. در این مرحله ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شده است.

زنگنه پروژه بعدی را که به کمک شرکت‌های استارتاپی انجام خواهد شد بهینه سازی مصرف سوخت دانست و گفت: مهمترین رکن برای تقویت فناوری و بومی‌کردن صنعت نفت فعال کردن شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت است که اگر فعال شوند و کار کنند همه بخش‌ها فعال خواهند شد، زیرا این شرکت‌ها مولد و محرک تقاضا هستند. این شرکت‌ها می‌توانند مولد ده‌‌ها هزار میلیارد تومان کالا و خدمات باشند.

وی اقدام دیگر برای حفظ تولید را تضمین خرید برای کالا‌هایی که برای اولین‌بار در کشور ساخته می‌شود عنوان کرد و افزود: اگر شرکتی تجهیزاتی ساخت، اما نتوانست بفروشد ما آن را می‌خریم. همچنین در این مدت گواهی کیفیت را از سوی یک مرجع ایرانی صادر کردیم و این موضوع توسعه پیدا می‌کند. ۱۰ گروه خانواده کالایی پرمصرف در صنعت نفت تعریف کردیم. در ماشین‌های دوار توسعه خوبی اتفاق افتاده، اما همچنان جای کار دارد. حمایت از شرکت‌های ایرانی در جریان است و تاکنون سه میلیارد دلار قرارداد برای ۲۶ میدان به امضا رسیده که ۷۰ درصد از تجهیزات از شرکت‌های داخلی تامین می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه با جذب منابع از بازار سرمایه حرکت خود را ادامه دادیم و ظرفیت‌های کشور را حفظ کردیم، گفت: دشمنان به دنبال این بودند که صادرات نفت را به صفر برسانند. نه تنها صادرات نفت به صفر نرسید بلکه داغ اینکه صادرات نفت را به صفر برسانند به جگرشان گذاشتیم. در صادرات فراورده‌ها نیز به بالاترین ارقام در طول تاریخ رسیدیم.

باید توجه داشت که تحریم‌های اقتصادی همواره همراه با آثار مثبت و منفی در هر کشوری خواهد بود. در عین اینکه می‌توان آثاری مانند خودکفایی، غیروابسته بودن، اقتصاد، خودباوری و ... را به‌عنوان آثار مثبت تحریم نام برد، ولی آثار فراوانی مانند گران‌تر شدن واردات، کاهش حجم صادرات، قاچاق و شبه قاچاق، کمبود ارز و فساد و رانت‌خواری از جمله آثار منفی هستند که در شرایط تحریم بیش‌ترین ضربه و آسیب را به کشور وارد می‌کنند. میزان وابستگی هر بخش اقتصادی به سایر کشورها، مهم‌ترین مولفه در تعیین میزان آسیب‌پذیری آن بخش در شرایط تحریم به‌شمار می‌رود. در بخش صنعت، صنایع مادر و صنایعی که بیش‌تر تکنولوژی و عوامل تولید از جمله مواد اولیه و واسطه‌ای خود را از سایر کشور‌ها تامین می‌کند و همچنین صنایعی که به دیگر کشور‌ها به چشم بازار مقصد نگریسته و صادرات‌گرا به‌شمار می‌روند بیش‌ترین آسیب را از تحریم‌های بین‌المللی خواهند دید.


نام:
ایمیل:
* نظر: