bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
یادداشت‌های بانوی داستان‌نویس گردآوری می‌شوند
مجموعه‌ای از نوشته‌ها، یادداشت‌ها و ترجمه‌های پراکنده سیمین دانشور، نویسنده فقید، در قالب یک کتاب به چاپ می‌رسند.
 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به گفته غلامرضا امامی، نویسنده و مترجم و از نزدیکان سیمین دانشور، این نوشته‌ها شامل دیدگاه‌های وی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، مروری بر نقاشی ایرانی و شکل‌گیری هنر نوین در ایران همراه با ترجمه‌هایی از نظرگاه‌های شرق‌شناسان غربی است.

امامی که از گردآوری مجموعه نوشته‌ها و مقالات زنده‌یاد سیمین دانشور در قالب یک کتاب خبر داد، گفت: این نوشته‌ها و یادداشت‌ها باید به صورت موضوعی دسته‌بندی شوند. این یاداشت‌ها از موضوعات هنری و اجتماعی روز خالی نیستند و شامل دیدگاه‌های متفاوت این بانوی داستان‌نویس در حوزه‌های گوناگون فرهنگ و هنرند که نیاز به تدوین دارند. ایشان به دلیل آن‌که مدتی استاد درس زیبایی‌شناسی دانشگاه تهران بودند، مقالات درخور توجهی درباره نقاشی ایرانی و شکل‌گیری هنر مدرن در ایران نوشته‌اند.

این مترجم در ادامه یادآور شد: در میان این نوشته‌ها ترجمه‌های پراکنده‌ای از دانشور نیز دیده می‌شود که شامل مقاله‌های گروهی از نویسندگان غربی است که دیدگاه‌های شرق‌شناسانه داشتند و پی‌گیری این مساله نیز از علاقه خانم دانشور به فرهنگ شرق و مفاهیم معنوی و عرفانی نشات می‌گیرد.
به گفته امامی این مجموعه هنوز آماده انتشار نشده است. 
«بئاتريس»، «سرباز شکلاتی» و «رمز موفق زيستن» نام سه كتاب دانشورند که پس از چند دهه از سوی نشر علم تجدید چاپ می‌شوند.
همچنین کتاب‌های «شهری چون بهشت» و «به كی سلام كنم» این داستان‌نویس نیز به تازگي با مقدمه غلامرضا امامي و به قلم آريانا فرخی به زبان ایتالیايی ترجمه شده‌اند.
سیمین دانشور، زاده ۸ اردیبهشت سال ۱۳۰۰ خورشیدی در شیراز، نویسنده و مترجم ایرانی بود. وی نخستین زن ایرانی بود که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت مهم‌ترین اثر او رمان سووشون است که نثری ساده دارد و به ۱۷ زبان ترجمه شده است. سووشون از جمله پرفروش‌ترین آثار ادبیات داستانی در ایران به شمار می‌رود. دانشور همچنین عضو و نخستین رییس کانون نویسندگان ایران بود. وی  ۱۸ اسفند سال ۱۳۹۰ خورشیدی در تهران درگذشت.


نام:
ایمیل:
* نظر: