bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
بامداد جنوب: معاون بهبود تولیدات گیاهی استان بوشهر از مبارزه با ملخ در پنج هزار و ۲۹۰ هکتار مراتع استان بوشهر خبر داد.

پایش 9/2 میلیون هکتار از اراضی استان بوشهر برای آفت ملخ

بامداد جنوب: معاون بهبود تولیدات گیاهی استان بوشهر از مبارزه با ملخ در پنج هزار و ۲۹۰ هکتار مراتع استان بوشهر خبر داد.

خسرو عمرانی با اعلام این خبر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون عملیات مبارزه با پوره‌های ملخ صحرایی در سطح پنج هزار و ۲۹۰ هکتار از مراتع این استان انجام‌شده است. همچنین در این مدت دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر از نظر وضعیت ریزش آفت ملخ توسط ۴۵ اکیپ ردیابی و پایش شد.

به گفته وی بیشترین مناطق تحت تأثیر پوره‌های ملخ صحرایی در شهرستان گناوه شناسایی و حشره‌های کامل نیز در دیلم، گناوه، بوشهر و دشتستان دیده‌شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تاکنون پوره‌ها و ملخ‌های بالغ به زمین‌های کشاورزی خسارتی وارده نکرده‌اند اما به‌صورت خیلی جزئی و محدود به عرصه‌های طبیعی این استان آسیب‌زده‌اند.

وی از دهیاری‌ها و شوراها درخواست همکاری کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشترین تجمع پوره‌ها در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور‌است انتظار می‌رود همکاری بیشتری از سوی دهیاران و شوراها با جهاد کشاورزی صورت گیرد.

به گفته عمرانی در عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در استان بوشهر ۶۰ اکیپ سم‌پاشی، ردیابی و پایش مشارکت دارند. اکیپ‌های ردیابی و پایش بلافاصله گزارش ریزش ملخ و یا خروج پوره‌ها را اعلام می‌کنند و مبارزه با ملخ‌های بالدار و پوره‌ها به‌صورت شیمیایی و با دسته‌های تخم در سطح‌های محدود به‌صورت مکانیکی و تخریب کانون‌های تخم‌ریزی انجام‌شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در زمان حاضر ۱۱۰ عدد دستگاه انواع سم‌پاش پشتی اتمایزر، پشت تراکتوری، فرغونی، زنبه‌ای توربولاینر، ULV و هواپیما آماده هستند و سموم مورد نیاز نیز تأمین‌شده است.

روز گذشته بامداد جنوب به نقل از رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از ورود مدیریت بحران به موضوع مبارزه با ملخ‌ها در ۱۰ استان کشور خبر داده بود.

اسماعیل نجار درباره ورود ملخ‌ها به برخی از استان‌ها در نیمه جنوبی کشور و خسارات آنها به بخش کشاورزی و باغی گفت: مقرر شد از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور ۸۰۰ میلیارد ریال برای مبارزه با آفت ملخ در استان‌های کرمان، فارس، بوشهر، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خراسان جنوبی و خراسان رضوی تعلق بگیرد.

همچنین معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات از هجوم ملخ‌های بومی به استان‌های دیگر خبر داد و گفت: سطح مبارزه با ملخ‌های بومی در کشور ۷۰ هزار هکتار گزارش‌شده است و ۹ استان گیلان، زنجان، قزوین، کردستان، تهران، اردبیل، آذربایجان غربی، گلستان و سمنان درگیر مبارزه با ملخ بومی هستند و بیشترین سطح مبارزه مربوط به استان زنجان است.

مسعود لطیفیان در خصوص مبارزه با ملخ‌های بومی تصریح کرد: بیشترین سطح مبارزه مربوط به استان زنجان (طارم ۲۸۸۹۰ هکتار) است و سطح مبارزه در استان گیلان ۱۶۵۰۰ هکتار، قزوین ۱۵۵۰۹ هکتار، گلستان ۱۹۰۰ هکتار و در بقیه استان‌ها سطح مبارزه زیر ۱۰۰۰ هکتار گزارش‌شده است و مبارزه همچنان ادامه دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: